23.9.2015

Máte zájem o práci v módní branži, třeba jako stylistka nebo módní redaktorka, ale nemáte potřebné vzdělání? Můžete absolvovat rekvalifikační kurz, kde vás naučí vše potřebné. Jak se z prodavaček nebo manažerek toužících po změně kariéry stávají odbornice na módu?

Módní teorie a praxe

Jako novinářka jsem prošla už několik nejrůznějších rekvalifikačních kurzů: některé lepší, jiné horší. Společným jmenovatelem většiny byly nicméně mraky teorie a téměř nulová praxe. Ve Škole stylu už program sliboval, že tentokrát to bude jinak. Tedy že si naposlouchanou teorii budu moci rovnou prakticky vyzkoušet.

Školu stylu založila bývalá módní ředitelka časopisu Elle Alena Šafratová. V kurzu pro stylistky nás čekají čtyři víkendy tvrdé dřiny a několik domácích úkolů. Kdo zvládne závěrečný test, dostane na konci certifikát o absolvování akreditovaný ministerstvem školství plus několik milých pozorností.

Radost z nakupování nestačí

Ani stylistka nebo módní redaktorka si ve své práci nevystačí pouze s vášní a láskou k oboru. Že člověk rád nakupuje a přehrabuje se ve štendrech s oblečením z něj módního guru neudělá. Základem úspěchu jsou i v módním byznyse znalosti a neustálé vzdělávání se. Teprve když znáte pravidla, můžete si dovolit je porušovat.

Kdo je Marc Jacobs?

Hned po úvodních oficialitách dostáváme první úkol: na list prázdného papíru máme napsat jméno našeho oblíbeného návrháře a na jiný máme k názvům několika luxusních světových značek přiřadit jména jejich kreativních ředitelů. Je to nepředstavitelný oříšek, ale zatraceně potřebný. Stylistka neznalá Marka Jacobse je jako „ajťák“ netušící nic o existenci Facebooku. Když si představíte sami sebe v pozici šéfa – přijali byste do firmy takové lidi?

Studentka i vysoce postavená manažerka

V kurzu je nás celkem 20 žen a jde o průřez všemi věkovými kategoriemi a sociálními skupinami: od studentky, která si píše módní blog přes prodavačku v obchodě s konfekcí po vysoce postavenou manažerku na prahu čtyřicítky, která touží po naprosté změně kariéry. Škola stylu je i pro muže, ale v poměru k ženám se jich hlásí o dost méně.

Hledáme stylistku. Zn. Vkus výhodou

Profese v módní branži pochopitelně vyžaduje mít alespoň nějaký vkus. K mému velkému překvapení to ale není číslo jedna v požadavcích na stylistku. Vkus je řekněme jakási přidaná hodnota – přidaná ke znalostem, které se v kurzu naučíte během teoretických přednášek. Jde vlastně o pravidla, která když budete respektovat, nebudete sice přes noc za módního guru, ale minimálně nešlápnete vedle. Což rozhodně, když se rozhlédnete kolem sebe na ulici, není v České republice tak samozřejmé, jak to zní.

Jak ladit boty a kabelku

Málokdo například ví, že úporně slaďovat kabelku s botami, případně dokonce s šátkem a páskem nebo oblékat těhotnou ženu do co nejvolnějšího oblečení, je jako kopat si vlastní hrob. Podobných užitečných a dopodrobna rozebraných tipů dostaneme v kurzu desítky. V rámci teorie se učíme i jak oblékat problematické postavy plus prohlížíme snad tisíce obrázků nejrůznějších outfitů. A to z ulice i červeného koberce.

Proč to neladí?

Nejde jen o to „slepě“ otáčet stránky v časopisech nebo říct lektorce: „tohle je dobře – tohle je špatně“. Alena Šafratová po nás vyžaduje patřičnou argumentaci. Z otázky „proč“ se mi tak po prvních dvou víkendech pořádně točí hlava. Stejně jako ze záplavy informací, které v průběhu kurzu, ale hlavně v posledních dvou víkendech, převádíme do praxe. Hodnotíme fotografie, hodnotíme sami sebe, v ateliéru vybíráme vhodné outfity pro kolegyně z kurzu, stojíme před tabulí plnou kousků oblečení vystříhaných z časopisů a snažíme se obléct jednu z celebrit. Živě ji nevidíme, ale v tom je vlastně celý vtip.

Stylistka jako psycholog

Coby stylistka totiž můžete mít různé zákaznice, tak proč ne z druhé strany světa. Váš úkol je najít nebo vytáhnout z nich informace: o výšce, aktuální váze, momentální náladě, příležitosti, na niž budou oblečení potřebovat a tak dále. Stylistka rovná se – kromě jiného – psycholog. Praxe vrcholí třetí víkend, kdy každá z nás tvoří jednu produktovou stránku časopisu. Dostaneme k dispozici ateliér plný oblečení, fotografa a od bývalých absolventek kurzu, které jsou s námi na place, spoustu dobrých rad.

Vstupenka do módního světa

Vstřebat do sebe za čtyři víkendy fungování módního průmyslu a médií je nemožné. Přesto je tento kurz kvalitní vstupenkou, kterou se rozhodně vyplatí koupit. V první řadě proto, že kromě lektorky Aleny Šafratové se v něm setkáte s lidmi z oboru, kteří vědí, o čem mluví, když vám budou tvrdit, že tento byznys je zatraceně tvrdý oříšek. Fungovali nebo fungují v něm už hezkých pár let na to, aby vám nemazali med kolem pusy a kromě potřebných znalostí vás vybavili i dobrými radami na téma jak hledat práci v oboru, kde se noví lidé přes inzeráty poptávají jen velmi výjimečně.

Móda jako výdělečný koníček

Kromě spousty nových informací v kurzu dostanete jedinečnou příležitost ujasnit si ty staré včetně vlastní motivace k práci plus – a to je hlavní – cokoliv vám budete řečeno, MUSÍTE si vyzkoušet na vlastní kůži. Po takové zkušenosti se člověk rozhoduje mnohem jednodušeji, jestli mu skutečně stojí za to opustit dosavadní pracovní místo a vrhnout se do nejistoty nebo si módu ponechat jako koníčka. Klidně výdělečného koníčka – proč ne?

Zdroj: jobs.cz, Jana Benešovská

Profese - kurzy, zkoušky