Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Orientace v teorii a metodách kariérového poradenství
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vymezit kariérové poradenství jako obor lidské činnosti, jeho předmět, cíle, sektory působení, cílové skupiny klientů
|
Ústní ověření
|
b |
Uvést a charakterizovat teorie kariérového poradenství v minimálním rozsahu zdrojů v českém jazyce
|
Ústní ověření
|
c |
Představit vlastní portfolio metod, technik a strategií kariérového poradenství, uvést příklady aplikace jednotlivých metod, technik a postupů kariérového poradenství v praxi
|
Ústní ověření
|
d |
Charakterizovat metody shromažďování kariérových informací o klientovi
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Vyhledávání, tvorba a poskytování kariérových informací pro přímou i bezkontaktní kariérovou práci s klientem (jednotlivcem i skupinami)
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit pojem kariérové informace a způsob práce s nimi
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat alespoň pět okruhů informací, které jsou klíčové pro kariérové poradenství
|
Ústní ověření
|
c |
Vyjmenovat základní zdroje kariérových informací, předvést práci s jedním zvoleným zdrojem (vyhledání dle zadání)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Předvést modelový rozhovor s klientem zaměřený na sdělování kariérových informací
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Uplatňování metod, technik a postupů základní kariérové diagnostiky
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat základní etické principy při kariérové diagnostice
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat základní metody kariérové diagnostiky a jejich užití s ohledem na cíle diagnostiky
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat zásady volby konkrétních diagnostických metod vzhledem k cílům diagnostiky
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat základní zásady interpretace diagnostických metod v kariérové diagnostice
|
Ústní ověření
|
e |
Uvést 2 metody kariérové diagnostiky (jednu testovou a jednu netestovou) – zdůvodnění volby metody, její administrace, vyhodnocení a interpretace klientovi
|
Praktické předvedení s ústním ověřením
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Vedení poradenského rozhovoru s cílem získat základní kariérové informace
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Charakterizovat cíle, druhy, podmínky, strukturu poradenského rozhovoru, identifikovat motivaci klienta, jeho předpoklady a schopnosti s ohledem na prostředí, v němž se klient pohybuje, identifikovat cesty možného kariérového rozvoje
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat techniky vedení rozhovoru, včetně technik kladení otázek ‒ sestavit uzavřené a otevřené otázky
|
Ústní ověření a praktické předvedení
|
c |
Charakterizovat prostředí pro bezpečně vedený poradenský rozhovor
|
Ústní ověření
|
d |
Předvést průběh poradenského rozhovoru a prokázat dovednost efektivně komunikovat a řešit potřeby klienta
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Kariérová práce s jednotlivcem a se skupinou, individuální plány, metody skupinové kariérní práce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat metodiku tvorby individuálních plánů, sběr informací, uzavření kontraktu, určení priorit, posilování aktivních rozhodování a volby klienta, kontrolu plnění cílů
|
Ústní ověření
|
b |
Uvést metody kariérového plánování rozvoje: akční plán, osobní projekt, hodnocení alternativ, ujasnění hodnot, průzkum kompetencí
|
Ústní ověření
|
c |
Předvést a popsat motivační techniky kariérového poradenství při individuální a skupinové práci s klienty
|
Praktické předvedení s ústním ověřením
|
d |
Zdůvodnit užití skupinového poradenství v rámci kariérového poradenství, uvést možná zaměření akcí skupinového kariérového poradenství a výhody heterogenní nebo homogenní skupiny
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat techniky a metody práce se skupinou
|
Ústní ověření
|
f |
Sestavit ukázkový program skupinového poradenství podle specifika vybrané cílové skupiny, zdůvodnit volbu jednotlivých postupů, metod
|
Praktické předvedení s ústním ověřením
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Vedení evidencí, systemizace kariérových informací na regionální úrovni, práce s potenciálními zaměstnavateli
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést zásady, význam, způsoby a formy vedení dokumentace o klientovi ve vztahu k jeho vzdělání, kvalifikaci a rekvalifikaci, zaměstnání a řízení kariéry
|
Ústní ověření
|
b |
Efektivně vést dokumentaci v elektronické podobě na PC
|
Praktické předvedení
|
c |
Identifikovat aktéry kariérového poradenství (instituce, které realizují nebo mají vliv na rozvoj kariérového poradenství či poskytovatele poradenství, zaměstnavatele) a u každého aktéra popsat jeho roli v kariérovém poradenství
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Poskytování kariérových informací ze světa vzdělávání a světa práce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Prokázat znalost průřezového tématu „Člověk a svět práce“ v RVP pro základní vzdělávání, gymnaziální vzdělávání a střední odborné vzdělávání
|
Ústní ověření
|
b |
Vyhledat na webových stránkách informace: o středních, vyšších odborných a vysokých školách; o oborech, které je možné studovat; o volných pracovních místech; o rekvalifikačních kurzech; o stipendijních programech; o uplatnění absolventů škol; o profesních kvalifikacích; o povoláních
|
Praktické předvedení
|
c |
Uvést zásady psaní profesního životopisu, motivačního dopisu, přípravy na pracovní pohovor, analýzy a sestavení inzerátu v médiích, sestavit příklad podle zadání
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Dovést klienta k samostatné orientaci v datech o nabídce a poptávce v oblasti práce a vzdělávání
|
Praktické předvedení s ústním ověřením
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Orientace v legislativě počátečního a dalšího vzdělávání včetně předpisů souvisejících s kariérovým poradenstvím
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Orientovat se v legislativě počátečního a dalšího vzdělávání (zejména v zákoně 179/2006 Sb. a školském zákoně 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů), orientace zahrnuje vyhledávání dohledatelných norem (zákony, vyhlášky) prostřednictvím PC
|
Ústní a praktické ověření
|
Je třeba splnit kritérium. |
|
6 |
Organizace informačních, poradenských a vzdělávacích akcí zaměřených na podporu a rozvoj řízení vlastní kariéry lidí (career management)
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Orientovat se v metodách kariérového plánování a rozvoje, uvést konkrétní příklady akčního plánu, osobního projektu, hodnocení alternativ, ujasnění hodnot, průzkumu kompetencí klienta
|
Ústní ověření
|
b |
Uvést a charakterizovat 3 příklady informačních, poradenských a vzdělávacích akcí zaměřených na podporu a rozvoj řízení vlastní kariéry lidí, které mohou být realizovány školskou institucí nebo ve spolupráci s ní pro rodiče, žáky, studenty a veřejnost
|
Ústní ověření
|
c |
Uvést 3 příklady dobré praxe o konkrétní spolupráci zejména školy a dalších aktérů kariérového poradenství v regionu (institucí nebo poskytovatelů poradenství), které mohou pozitivně ovlivnit péči o klienta
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit a které požadované materiály musí uchazeč ke zkoušce zpracovat, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Autorizovaná osoba na svých webových stránkách zpřístupní požadavky ke zkoušce, uvede formální průběh zkoušky, dá k dispozici příklad portfolia k praktickým zkouškám, zpřístupní příklad zkoušení s tématy i tematické okruhy či otázky k ústnímu zkoušení. Autorizovaná osoba tyto informace doplní aktuální odbornou literaturou a legislativními předpisy vztahujícími se ke kariérovému poradenství ohrožených, rizikových a znevýhodněných klientů. Tyto informace bude nejméně jednou ročně aktualizovat.
Autorizovaná osoba musí personálně zabezpečit při ověřování některých kritérií, aby bylo možné ověřovat práci se skupinou i jednotlivcem.
K průběhu zkoušky:
Uchazeč formou ústního ověření a praktického předvedení prokáže svoje dovednosti, znalosti a schopnosti pro kompetence.
Uchazeč je povinen před vykonáním zkoušky zpracovat vlastní portfolio kariérového poradce, kterým dokládá svoji kvalifikaci, dobu a zaměření poradenské praxe a další zkušenosti z práce s klienty. Portfoliem dokládá své znalosti a dovednosti. Portfolio doručí uchazeč nejméně jeden měsíc před konáním zkoušky autorizované osobě.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravil Expertní tým pro kariérové poradenství, ustavený a licencovaný pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Asociace vysokoškolských poradců (AVŠP )
Asociace soukromých poradenských pracovníků
Unie psychologických asociací ČR
Vysočina Education
ÚP ČR – krajská pobočka v Hradci Králové
Asociace pracovních agentur, o. s.