Kvalifikační standard

Autorizující orgán: Ministerstvo pro místní rozvoj
Skupina oborů: Gastronomie, hotelnictví a turismus
Povolání: Pomocný pracovník v pohostinství
Platnost standardu: Od 23.11.2011 do 10.6.2017
Možnosti zkoušky: Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 1.3.2023 lze zkoušet podle nového standardu.
Kvalifikační úroveň: 3

Kvalifikační standard

Název odborné způsobilosti Úroveň

Práce spojené s provozem ubytovacího zařízení

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Připravit pracoviště na provoz Praktické předvedení
b Dodržet posloupnost prací a časový harmonogram Praktické předvedení
c Vykonat drobnou, nenáročnou opravu a údržbu inventáře, zařízení, budovy Praktické předvedení
d Zajistit revizi budovy či zařízení, údržbové a opravářské práce u odborných podniků a firem – převzít výsledky jejich práce Ústní ověření
e Zajistit uzavírání budovy v souladu s provozním řádem Ústní ověření
f Zkontrolovat dodržování domovního řádu Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
2

Inkasování plateb od hostů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Přijmout a evidovat objednávku hosta – přesně a rychle Praktické předvedení
b Provést vyúčtování s hostem – připravit a předložit účet Praktické předvedení
c Přijmout a vyúčtovat platbu s hostem, použít různé formy platebního styku podle přání hosta Praktické předvedení
d Využít zúčtovací techniku Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Poskytování služeb spojených s pobytem hostů v ubytovacím zařízení

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zajistit drobné pochůzky podle požadavků hosta Praktické předvedení
b Přemístit a zabezpečit zavazadla hostů podle jejich požadavků Praktické předvedení
c Zajistit základní informační služby pro hosty, příp. zápůjčky pro hosty a příslušnou evidenci Ústní ověření
d Prokázat základní dovednosti běžné komunikace Ústní ověření
Je třeba splnit alespoň dvě kritéria.
3

Používání běžných pomůcek a čisticích prostředků při úklidu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Použít vhodné pomůcky a čisticí prostředky pro vykonání zadané práce Praktické předvedení
b Ošetřovat a udržovat pomůcky používané při úklidu Praktické předvedení
c Zacházet s nástrojem a pomůckou podle zásad bezpečnosti práce Praktické předvedení
d Obaly a zbytky čisticích a úklidových prostředků likvidovat podle předpisů na ochranu životního prostředí Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
2

Obsluha strojů a zařízení používaných při úklidu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zvolit vhodný stroj nebo zařízení k provedení zadané práce (vysavače, elektrické mycí a lešticí stroje) Praktické předvedení
b Dodržet správné dávkování úklidových, čisticích nebo pracích prostředků Praktické předvedení
c Spustit stroj a vykonat zadanou operaci Praktické předvedení
d Provést ošetření a údržbu stroje nebo zařízení po ukončení provozu Praktické předvedení
e Zacházet se strojem nebo zařízením podle zásad bezpečnosti práce Praktické předvedení
f Zajistit zabezpečení inventáře po ukončení provozu Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
2

Úklid v ubytovacích zařízeních

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vykonat úklid pokojů včetně příslušenství a společných prostorů Praktické předvedení
b Udržovat podlahové plochy podle jejich charakteru (umývat, pastovat, luxovat) Praktické předvedení
c Utřít prach z nábytku Praktické předvedení
d Vyvětrat pokoj (apartmán) a ustlat lůžkoviny Praktické předvedení
e Provádět výměnu ložního prádla, ručníků Praktické předvedení
f Doplňovat toaletní a hygienické potřeby Praktické předvedení
g Vyčistit okna, zrcadla, dveře, osvětlovací zařízení, nábytek a stěny podle potřeby Praktické předvedení
h Zkontrolovat stav a funkčnost vybavení pokoje Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
2

Orientace v možnostech podnikání ve službách

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Uvést možnosti podnikání ve službách, zhodnotit rizika v podnikání Ústní ověření
b Vysvětlit povinnosti podnikatele vůči státu Ústní ověření
Je třeba splnit obě kritéria.
3

Vyhotovování podnikových písemností

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Sestavit obchodní dopis Písemné ověření
b Vyhotovit účetní doklad Písemné ověření
c Vyřídit reklamaci, objednávku zboží nebo služby Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Nabídka a prodej služeb

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zpracování jednoduchého marketingového plánu Písemné ověření
b Zpracovat nabídku služeb Písemné ověření
Je třeba splnit obě kritéria.
3

Zajištění bezpečnosti hostů, BOZP, PO

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Dodržovat bezpečnostní pravidla spojená s ochranou majetku a zdraví hostů Ústní ověření
b Dodržovat pravidla BOZP Ústní ověření
c Dodržovat pravidla požární ochrany Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
2

Provádění hygienicko-sanitační činnosti

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Dodržovat hygienu osobní a hygienu práce v průběhu pracovních činností Praktické předvedení
b Oblékat se do vhodného pracovního oděvu Praktické předvedení
c Provést úklid pracoviště po ukončení provozu v souladu s hygienickými požadavky Praktické předvedení
d Použít ochranné pracovní pomůcky a předměty Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.

Jednotlivá kritéria se ověřují uvedenými nástroji hodnocení a zaměřují se na proces a výsledek.

Autorizovaná osoba / autorizovaný zástupce rozpracuje kritéria podrobně podle charakteru konkrétních zadaných úkolů.

Po celou dobu hodnocení je sledována kvalita a postup prováděné práce, dodržování, předpisů bezpečnosti práce a zásad profesionální komunikace s hosty, dodržování časového harmonogramu.

Na tvorbě standardu se podíleli

Kvalifikační standard připravila SR pro pohostinství, gastronomii a cestovní ruch, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

 

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:

Asociace hotelů a restaurací (AHR)