Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést zásady bezpečnosti a prevence úrazů
|
Ústní ověření
|
b |
Rozdělit zásady prevence do dvou hlavních skupin, charakterizovat je a uvést příklady
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat způsoby zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí v zařízení či domácnosti dítěte s ohledem na specifika různých vnějších i vnitřních prostředí
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Poskytování první pomoci dítěti/dětem
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyhodnotit rychle nenadálou situaci (např. bezvědomí, epileptický záchvat), určit druh, rozsah poranění či poškození a způsoby řešení
|
Ústní ověření
|
b |
Předvést rozhovor při volání na záchranný systém
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vysvětlit a předvést správný postup při neodkladné resuscitaci dítěte v dané věkové kategorii
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vysvětlit a předvést správný postup poskytnutí první pomoci při nejčastějších úrazech dítěte v dané věkové kategorii, tj. např. úrazy hlavy, popálení, opaření, tonutí, pády, zasažení elektrickým proudem, dušení, zlomeniny a krvácení
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vysvětlit a předvést správný postup při dalších obvyklých úrazech a nehodách dítěte v dané věkové kategorii, tj. např. otravy, požití drobných předmětů, poleptání, bodnutí hmyzem, poranění domácím zvířetem, napadení parazity, úpal, úžeh
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Rozpoznat a vyhodnotit závažnost zdravotního stavu dítěte při začínající nemoci, vysvětlit na konkrétních příkladech
|
Ústní ověření
|
b |
Zvolit a vysvětlit správné postupy při začínajícím i probíhajícím běžném onemocnění dítěte, vysvětlit na konkrétních příkladech
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat způsoby řešení situace výskytu infekčního onemocnění u dítěte/dětí v zařízení či domácnosti dítěte
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Vedení dítěte k hygienickým návykům
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Prokázat znalost základních hygienických návyků vzhledem k věku dítěte, zvolit vhodnou motivaci k jejich nácviku
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat způsoby vedení dítěte/dětí k hygienickým návykům v zařízení či domácnosti dítěte, vysvětlit na příkladech
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat náplň denního režimu dítěte/dětí v souvislosti s dodržováním denní hygieny v zařízení nebo v domácnosti dítěte s ohledem na věk, vysvětlit na příkladech
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést a zdůvodnit zásady správného životního stylu dítěte dané věkové kategorie i s příklady z oblasti výživy, pohybových aktivit, duševního zdraví a odpočinku
|
Písemné ověření
|
b |
Sestavit jídelníček pro dítě dané věkové kategorie na tři dny
|
Písemné ověření
|
c |
Uvést a charakterizovat organizační způsoby zajištění stravování dětí v zařízení či domácnosti dítěte, včetně dodržování pitného režimu
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Připravit ukázku hry tvořivé nebo pohybové nebo didaktické, vysvětlit její principy a cíle
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vysvětlit cíle rozumové, tělesné, ekologické a estetické výchovy a uvést příklady s ohledem na věk dítěte
|
Písemné ověření
|
c |
Vysvětlit principy výběru vhodné hračky podle věku dítěte, uvést příklady (např. estetičnost, hygieničnost, aktivní manipulace, prostor pro tvořivost, hračka, která s dítětem roste)
|
Ústní ověření
|
d |
Předvést aktivitu výchovně-vzdělávací práce s ohledem na věk dítěte (např. vyprávět úryvek pohádky, přednes říkanky s pohybem, pohybová aktivita, výtvarná, hudební aktivita)
|
Praktické předvedení
|
e |
Vysvětlit stanovování výchovných hranic dítěte a principy využití motivace
|
Písemné ověření
|
f |
Charakterizovat výchovné a vzdělávací metody při práci s dítětem (komunikace, sebeobsluha, tělesný rozvoj, rozumové schopnosti, socializace)
|
Ústní ověření
|
g |
Uvést 5 příkladů tvořivých nebo pohybových nebo didaktických her pro děti v interiéru a 5 příkladů v exteriéru, vysvětlit jejich principy a cíle
|
Ústní ověření
|
h |
Uvést specifika výchovy v dětském kolektivu v zařízení či domácnosti dítěte včetně příkladu společné aktivity dětí, uvést praktické příklady a uvést specifika věkově heterogenní a homogenní skupiny
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Charakterizovat agresivní a hyperaktivní chování dítěte a popsat možné způsoby přístupů či zvládnutí těchto způsobů chování
|
Ústní ověření
|
b |
Zvolit správný výchovný prostředek při řešení nepříznivých modelových výchovných situací (např. princip práce se vzdorovitým, hyperaktivním, agresivním, neposlušným dítětem)
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat asertivní postupy při předcházení a eliminování nestandardních reakcí dítěte (např. záporné emoce – negace, vztek, snaha vyhnout se nepříjemnosti, dětská agresivita)
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat strategii vytváření příznivých podmínek a působení na skupinu dětí v domácnosti nebo v dětském zařízení (specifika homogenní nebo heterogenní skupiny, sourozenecké vztahy, vzájemné interakce dětí mezi sebou, odloučení dítěte od matky a vhodná adaptace atd.)
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Charakterizovat jednotlivá stadia dětského vývoje v souvislosti s výkonem práce chůvy
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Popsat vliv chůvy v jednotlivých věkových etapách dítěte na jeho socializaci
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Dodržování etických principů při práci chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit zásady správného chování chůvy při výkonu její práce
|
Ústní ověření
|
b |
Charakterizovat základní principy hygieny a osobního vystupování se zaměřením na diskrétnost a loajalitu při práci chůvy
|
Ústní ověření
|
c |
Charakterizovat základní etické principy práce chůvy při dlouhodobé péči o svěřené děti po dobu nepřítomnosti rodičů (dovolená, zdravotní problémy)
|
Ústní ověření
|
d |
Prokázat orientaci v základech etické výchovy při práci s dítětem nebo kolektivem dětí v zařízení či domácnosti dítěte
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v pracovněprávních vztazích uplatnitelných v profesním životě chůvy
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Prokázat orientaci v občansko-právním vztahu chůva – zaměstnavatel/klient
|
Písemné ověření
|
b |
Prokázat znalost legislativy v oblasti služeb péče o děti a souvisejících předpisů
|
Písemné ověření
|
c |
Prokázat obecnou orientaci v oblasti pracovněprávních vztahů
|
Písemné ověření
|
d |
Prokázat obecnou orientaci v daňové evidenci potřebné k výkonu profese
|
Písemné ověření
|
e |
Prokázat znalost základních pravidel a podmínek při uzavírání písemné smlouvy s rodiči dětí při poskytování péče o dítě v zařízení či domácnosti dítěte
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat organizační zásady při vedení dětského kolektivu v zařízení či domácnosti dítěte (např. systém evidence dětí obsahující všechny informace nezbytné k zajištění péče o děti, administrativa, archivace dokladů o hlídaných dětech)
|
Písemné ověření
|
b |
Prokázat znalost požadavků na prostory při péči o děti, znalost základních hygienických pravidel, základní povědomí o podmínkách v oblasti stavební a požární a uvést základní subjekty, které řeší tuto problematiku
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
(odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=101721&kod_sm1=20)
Uchazeč musí být bez logopedické vady.
Autorizovaná osoba si pro ověřování kritérií ústní nebo praktickou formou připraví soubor modelových situací, které budou zahrnovat všechny věkové kategorie sledovaného období 0 až 7 let věku dítěte (resp. do zahájení povinné školní docházky).
Doporučuje se, aby autorizovaná osoba kladla při zkoušení větší důraz na ověřování kompetencí a) až d) z oblasti poskytování první pomoci.
Bližší pokyny k realizaci a zkoušce vybraných odborných kompetencí a kritérií hodnocení:
Kompetence Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte, kritérium c):
•organizačními způsoby zajištění stravování se rozumí např. zajištění stravy dítěte prostřednictvím rodičů, dovoz jídla i možnosti přípravy studené či teplé stravy z vlastních zdrojů
Kompetence Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska, kritérium b)
•příklady možných modelových situací:
•dítě na pískovišti začne násilím vytrhávat ostatním hračky z ruky, a pokud je nechtějí vydat, tak se vzteká
•záchvat vzteku dvouletého dítěte při nákupu v obchodním centru
•dětské lži u pětiletého dítěte
•konflikty mezi sourozenci
•do rodiny přichází miminko; dítě batolecího věku na tuto situaci reaguje vzdorem; vzteká se, vůči miminku se projevuje nepřátelsky
V případě, že ústní ověřování bude realizováno formou losování otázek, je nutné dodržet následující pravidla:
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce
musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu
. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí být splněny následující dvě podmínky:
a)
Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
b)
Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
V případě, že písemné ověřování bude realizováno formou testu, je nutné dodržet následující pravidla:
Pravidla pro aplikaci písemných testů jako způsobu ověřování:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí splňovat následující pravidla:
a)
Testy pro jednotlivé uchazeče
musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek
, aby bylo umožněno řádově několik desítek různě sestavených testů.
b)
Při každé zkoušce
musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu
. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněné následující dvě podmínky:
b1.
Pro celkový soubor otázek
, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
b2.
Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
b3.
Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 80 % otázek.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Agentura Domestica
Agentura BIBO
Agentura Pohoda
Agentura Harmonie
1. centrum služeb pro domácnost