Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo práce a sociálních věcí | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Povolání: | Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky | |
Platnost standardu: | Od 7.5.2014 do 14.3.2020 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 14.1.2020 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování první pomoci dítěti/dětem
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Vedení dítěte k hygienickým návykům
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Dodržování etických principů při práci chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v pracovněprávních vztazích uplatnitelných v profesním životě chůvy
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
(odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=101721&kod_sm1=20)
Uchazeč musí být bez logopedické vady.
Autorizovaná osoba si pro ověřování kritérií ústní nebo praktickou formou připraví soubor modelových situací, které budou zahrnovat všechny věkové kategorie sledovaného období 0 až 7 let věku dítěte (resp. do zahájení povinné školní docházky).
Doporučuje se, aby autorizovaná osoba kladla při zkoušení větší důraz na ověřování kompetencí a) až d) z oblasti poskytování první pomoci.
Bližší pokyny k realizaci a zkoušce vybraných odborných kompetencí a kritérií hodnocení:
Kompetence Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte, kritérium c):
- organizačními způsoby zajištění stravování se rozumí např. zajištění stravy dítěte prostřednictvím rodičů, dovoz jídla i možnosti přípravy studené či teplé stravy z vlastních zdrojů
Kompetence Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska, kritérium b)
- příklady možných modelových situací:
- dítě na pískovišti začne násilím vytrhávat ostatním hračky z ruky, a pokud je nechtějí vydat, tak se vzteká
- záchvat vzteku dvouletého dítěte při nákupu v obchodním centru
- dětské lži u pětiletého dítěte
- konflikty mezi sourozenci
- do rodiny přichází miminko; dítě batolecího věku na tuto situaci reaguje vzdorem; vzteká se, vůči miminku se projevuje nepřátelsky
V případě, že ústní ověřování bude realizováno formou losování otázek, je nutné dodržet následující pravidla:
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí být splněny následující dvě podmínky:
- Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
- Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
V případě, že písemné ověřování bude realizováno formou testu, je nutné dodržet následující pravidla:
Pravidla pro aplikaci písemných testů jako způsobu ověřování:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí splňovat následující pravidla:
- Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo umožněno řádově několik desítek různě sestavených testů.
- Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněné následující dvě podmínky:
b1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
b2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
b3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 80 % otázek.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Agentura Domestica
Agentura BIBO
Agentura Pohoda
Agentura Harmonie
1. centrum služeb pro domácnost