Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo práce a sociálních věcí | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Povolání: | Chůva dětí | |
Platnost standardu: | Od 14.1.2020 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Poskytování první pomoci dítěti/dětem
|
5 | |||||||||||||||||||||
Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování
|
4 | |||||||||||||||||||||
Vedení dítěte k hygienickým návykům
|
4 | |||||||||||||||||||||
Uplatňování zásad zdravého životního stylu podle věku dítěte
|
4 | |||||||||||||||||||||
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí
|
4 | |||||||||||||||||||||
Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska
|
5 | |||||||||||||||||||||
Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi
|
4 | |||||||||||||||||||||
Dodržování etických principů při práci chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám
|
4 | |||||||||||||||||||||
Orientace v pracovněprávních vztazích uplatnitelných v profesním životě chůvy
|
4 | |||||||||||||||||||||
Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Uchazeč/uchazečka musí být bez logopedické vady.
Pro účely hodnoticího standardu je péči o dítě/děti v zařízení označována výchovná péče o dětský kolektiv v zařízeních, pro které je tato profesní kvalifikace odbornou způsobilostí podle zvláštních předpisů.
Pro ověření kompetence "Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí, kritérium a) uchazeč/uchazečka na základě zadání autorizované osoby zpracuje písemnou přípravu výchovného celku v rozsahu minimálně dvou stran A4, která bude obsahovat:
- název,
- výchovný/é cíl/e,
- věkovou kategorii dětí,
- počet dětí,
- pomůcky potřebné pro realizaci jednotlivých aktivit,
- popis jednotlivých aktivit,
- časovou dotaci.
Do výchovného celku budou zařazeny minimálně 3 aktivity různorodého zaměření (např. motivační, pohybové, tvořivé..). Před zahájením zkoušky autorizovaná osoba zadá uchazeči/uchazečce písemnou přípravu s výše uvedenou osnovou. Písemnou přípravu pro ověření kompetence "Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí předloží uchazeč/uchazečka nejpozději 7 dní před termínem zkoušky.
Autorizovaná osoba si pro každé kritérium, kde je vyžadováno zadání konkrétní modelové situace/situací, připraví soubor minimálně 10 různých modelových situací, které budou zahrnovat všechny věkové kategorie sledovaného období 0 až 7 let věku dítěte (resp. do zahájení povinné školní docházky) a různé formy péče a zařízení.
-individuální a skupinová (věkově homogenní a heterogenní skupina)
-péče v domácnosti dítěte / chůvy a péče v zařízení (různé formy, pro které je kvalifikace aktuální)
Konkrétní příklad modelové situace zadávaný autorizovanou osobou pro ověření odborné způsobilosti bude vždy obsahovat specifikaci věku dítěte/ dětí, jejich počet, formu péče, prostředí, případně další okolnosti podle charakteru daného kritéria.
Bližší pokyny k realizaci a zkoušce vybraných odborných kompetencí a kritérií hodnocení :
Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů
Kritérium a) příklady možných prostředí péče (kuchyně, koupelna, dětská herna, zahrada rodinného domu, hřiště, park, ulice)
Kritérium b) příklady možných úrazů (popálení, tonutí, pád z výšky, otrava, dopravní úrazy)
Poskytování první pomoci dítěti/dětem
Kritéria a), b), c) budou ověřena formou praktického řešení modelových situací, slovní popis a doplnění budou využity jen tam, kde není praktické předvedení možné. Uchazeč/uchazečka bude postupně řešit bez přípravy tři modelové situace (ze souboru minimálně 10 různých) s cílem zachránit dítěti život. Zadání bude co nejkonkrétnější, kde je to možné, autorizovaná osoba situaci nebude popisovat, ale předvede, nasimuluje. Jedná se např. o bezvědomí, epileptický záchvat, úrazy hlavy, popálení, opaření, tonutí, pády, zasažení elektrickým proudem, dušení, požití drobných předmětů, tonutí, zlomeniny a krvácení, otravy, poleptání, bodnutí hmyzem a alergické reakce, poranění domácím zvířetem, přehřátí. K předvedení řešení situace bude uchazeč/uchazečka využívat resuscitační model miminka nebo resuscitační model dítěte (juniora) a další zdravotnický materiál.
Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování
Kritérium a) budou zadány dvě konkrétní situace (ze souboru minimálně 10 různých modelových situací), kde uchazeč/uchazečka nejprve vyhodnotí závažnost zdravotního stavu
Kritérium b) poté zvolí a vysvětlí možné postupy péče o dítě
Vedení dítěte k hygienickým návykům
Kritérium b) bude připraven soubor minimálně 10 příkladů k ověření kritéria
Kritérium c) s využitím resuscitačního modelu miminka předvede uchazeč/uchazečka manipulaci s kojencem při přebalování, převlékání, krmení, koupání, chování a zdůvodní postup
Uplatňování zásad zdravého životního stylu podle věku dítěte
Kritérium b) uchazeč/uchazečka doplní do jídelníčku sestaveného autorizovanou osobou (pro dítě dané věkové kategorie na tři dny) celkem 5 jídel, případně je vybírá ze 3 možností
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí
Autorizovaná osoba při hodnocení přihlíží rovněž k uplatňování zásad genderově citlivé výchovy.
Kritérium a) - uchazeč/uchazečka uvede specifika výchovy dítěte předškolního věku v dětském kolektivu v zařízení pro děti nebo v domácnosti rodiny dítěte. Představí připravený výchovný celek. Prakticky předvede komisí vybranou část připraveného výchovného celku s využitím přinesených vlastních pomůcek.
Kritérium b) bude ověřováno formou otevřených testových otázek
Kritérium c) vysvětlí význam hry a uvede 6 různých typů her pro vylosovanou věkovou kategorii. Prakticky předvede ukázku 1 řízené hry, bude se jednat o jinou věkovou kategorii než v kritériu a).
Kritérium e) bude připraven soubor minimálně 10 modelových situací. Uchazeč/uchazečka za využití daných pomůcek (přírodniny, předměty denní potřeby, výtvarné potřeby, kostky, maňásek/loutka, knížky a leporela) navrhne vhodnou aktivitu, způsob využití pomůcek podle vylosovaného zadání. (Příklad možných prostředí a situací: čekárna u lékaře, první seznámení s dítětem v rodině, nečekaný zástup za nemocnou chůvu v dětské skupině, delší cesta vlakem…)
Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska
Kritérium d) bude připraven soubor minimálně 10 příkladů k ověření kritéria (možné příklady: práce se vzdorovitým, hyperaktivním, agresivním, neposlušným dítětem....). Uchazeč/uchazečka si z nich vylosuje tři příklady, ke kterým navrhne vhodná řešení dané situace.
Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte
Kritérium b) jedná se o systém evidence dětí obsahující všechny informace nezbytné k zajištění péče o děti, administrativu, archivaci dokladů o dětech v péči, podmínky pro stravování
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu u každého uchazeče/uchazečky. Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků stanovených v hodnoticím standardu.
Pravidla pro aplikaci písemných testů jako způsobu ověřování:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí splňovat následující pravidla: Pokud není pro kritérium uvedeno jinak, ověřuje se formou otevřených otázek, uzavřených otázek s jednou správnou odpovědí, případně formou souhlasu/nesouhlasu s tvrzením.
- Testy pro jednotlivé uchazeče/uchazečky musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo umožněno řádově několik desítek různě sestavených testů.
- Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněné následující dvě podmínky:
b1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje minimálně 15 otázek.
b2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč/uchazečka má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň pět otázek.
b3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Domestica spol. s r. o.
Klub K2
Síť pro rodinu, z. s.
BIBO, spol. s r. o.