Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Platnost standardu: | Od 1.12.2015 do 11.4.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 27.1.2023 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zjišťování potřeb dětí a mládeže
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Sestavení obsahu a struktury výchovně vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Rozpracování obsahu výchovně vzdělávací aktivity do časového scénáře
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Hodnocení výchovně vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Tvorba a vedení výchovně vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Sestavení celoročního plánu činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Řízení realizačního týmu při celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Organizační a finanční zajištění celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
V případě, že uchazeč je držitelem osvědčení o získání PK Vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže, je v kompetenci autorizované osoby rozhodnout o uznání ověření shodných odborných způsobilostí v PK Vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže a v PK Samostatný vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže.
Uchazeč u zkoušky doloží příslušný certifikát o absolvování kurzu první pomoci o minimálním rozsahu 20 hodin.
Děti a mládež v rámci tohoto standardu jsou chápáni jako účastníci výchovy a vzdělávání ve věku 3 – 30 let.
Autorizovaná osoba bude také při zkoušce přihlížet k úrovni komunikace a schopnosti komunikovat s určitou věkovou kategorií cílové skupiny v souladu se zaměřením jednotky a věkové kategorie, kterou si uchazeč vybere.
Uchazeč autorizované osobě odevzdá písemně vypracovaný celoroční plán činnost s dětmi a mládeží (CPČ), popis modelové výchovně-vzdělávací aktivity (VVA) a rozpočet modelové výchovně-vzdělávací aktivity v písemné a elektronické podobě minimálně 7 dní před dnem konání zkoušky.
Pro potřeby standardu rozumíme celoročním plánem činnosti s dětmi a mládeží (CPČ) rozpis celoroční činnosti výchovné jednotky dětí a mládeže dle vlastního výběru uchazeče a zpracovaný v souladu s existujícím školním vzdělávacím programem vybraného střediska volného času nebo výchovně-vzdělávacím programem vybrané organizace.
Rozpis bude obsahovat popis následujících položek:
- Jméno a příjmení autora celoročního plánu činnosti
- Název celoročního plánu činnosti
- Popis vybrané výchovné skupiny minimálně v rozsahu počet členů výchovné skupiny, složení (pohlaví, věk).
- Základní informace o vybraném ŠVP nebo výchovně-vzdělávacím programu vybrané organizace (materiál je přílohou zpracovaného podkladu)
- Základní popis práce se skupinou (frekvence a popis pravidelné činnosti, jednorázové akce)
- Vybrané cíle (vycházejících z výchovně-vzdělávacího programu) a způsobu jejich naplňování ve vazbě na popis práce se skupinou.
- Stanovení dílčích, reálných, měřitelných cílů
- Návrh vhodných mechanismů zpětné vazby k stanoveným cílům a způsob ověřování v čase
- Popis realizačního týmu – popis jednotlivých pracovních pozic a jejich zapojení
- Návrh vhodných mechanismů zpětné vazby v rámci realizačního týmu
- Návrh vhodných způsobů komunikace popsaných aktivit s veřejností a rodiči
- Návrhy vhodných zdrojů financování celoroční činnosti a jednotlivých aktivit
Pro potřeby standardu rozumíme modelovou výchovně-vzdělávací aktivitou (VVA) minimálně 8hodinovou práci s dětmi a mládeží (forem, metod, cílů), rozvržených do 1 dne či do několika logicky provázaných celků.
Popis bude obsahovat následující položky:
- Jméno a příjmení autora VVA (personální zajištění)
- Název VVA
- Cílová skupina
- Klíčová slova
- Cíle VVA
- Vybrané kompetence absolventa, na které je VVA zaměřena
- Forma vzdělávání
- Metody vzdělávání (popište metody ve vazbě na dosažení cílů)
- Počet účastníků VVA
- Časová dotace VVA (v hodinách)
- Didaktické pomůcky (vše, co umožňuje dosažení cílů)
- Popis teoretické části VVA
- Popis praktické části VVA (postup)
- Způsob ověření dosažených výsledků
- Podrobný rozpočet VVA
- Přílohy (použitá literatura, podklady pro účastníky atp. - volitelné)
Kompetence Sestavení obsahu a struktury výchovně-vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů, včetně z nich vyplývajících kompetencí; Rozpracování obsahu výchovně-vzdělávací aktivity do časového scénáře, včetně volby didaktických pomůcek a metod výuky; Hodnocení výchovně-vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí; Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy a Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží se vztahují k modelové výchovně vzdělávací aktivitě a budou na jejím základě řešeny.
Kompetence Rozpracování obsahu výchovně-vzdělávací aktivity do časového scénáře, včetně volby didaktických pomůcek a metod výuky, kritérium c)
- Cílová skupina je simulována zkušební komisí.
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium a)
- Uchazeč představí vzorový příklad zapojení účastníka se speciálními vzdělávacími potřebami do činnosti jednotky v rámci popisu výchovně-vzdělávací aktivity - příklad dobré praxe na modelu jednotky, popisu výchovně-vzdělávací aktivity, s důrazem na věková specifika dětí a mládeže a zapojení ostatních aktérů (odborníci, rodiče, ostatní členové jednotky).
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium b)
- Příklady typů rizikového chování: závislost na psychoaktivních látkách – drogová závislost; závislost na činnosti – patologické hráčství, kleptomanie, nymfomanie, workoholismus; patologická závislost na osobě – žárlivost; závislost na informacích, virtuální drogy, netolismus, kyberšikana, šikana, sebepoškozování, kouření, alkoholismus.
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium c)
• Uchazeč představí konkrétní aktivity prevence a zásady řešení výše uvedených typů rizikového chování.
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium d)
- Uchazeč představí vzorový příklad zapojení účastníka v oblasti multikulturní výchovy - příklad dobré praxe na modelu jednotky, s důrazem na věková specifika dětí a mládeže a zapojení ostatních aktérů (odborníci, rodiče, ostatní členové jednotky).
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium e)
- Uchazeč představí vzorový příklad práce s dětmi a mládeží v oblasti environmentální výchovy - příklad dobré praxe na modelu jednotky, s důrazem na věková specifika dětí a mládeže a zapojení ostatních aktérů (odborníci, rodiče, ostatní členové jednotky).
Kompetence Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium a)
- Krizovou intervencí v rámci tohoto standardu vymezujeme jako „specializovanou pomoc osobám, které se ocitly v krizi".
- Kritérium je zaměřeno převážně na pochopení teoretické báze praktického krizového působení, dále se zaměřuje na specifické znaky krizové intervence.
Kompetence Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium b)
- Dobrá znalost právního rámce je v procesu krizové intervence nejen potřebná, protože zvyšuje jistotu a odbornou kompetenci pracovníka v krizové intervenci a pomáhá řešit některá dilemata, ale v řadě případů je i nezbytná, a to nejen v procesu pomoci klientovi, ale i pro ochranu samotného pracovníka.
- Základními právními normami ve vazbě na výše uvedené rozumíme normy upravující:
a) mlčenlivost,
b) zpracování a ochranu osobních údajů,
c) oznamovací povinnost.
Kompetence Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium c)
- Kritérium je zaměřeno na popsání procesu interakce pracovníka v krizové intervenci s klientem. Tento proces směřuje z výchozího (navázání kontaktu) do cílového bodu (ukončení a zhodnocení intervence).
- Příklady modelových situací (s důrazem na uvedené jevy - týrání, nechtěné otěhotnění, sebepoškozování, zneužívání návykových látek, útěky z domova, chronické záškoláctví):
- chlapec, 10 let, podezření na základě vnějších znaků, že je týrán;
- dívka, 14 let, svěří se, že nechtěně otěhotněla;
- chlapec, 16 let, informace od kamarádů, že chce odejít z domova po sebevraždě sourozence;
- chlapec, 15 let, podezření ze zneužívání návykových látek na základě sledovaných změn v chování;
- dívka, 12 let, podle informace kamarádů často nepřespává doma, domů se bojí, často má neomluvené absence ve škole.
- Uchazeč může toto kritérium plnit v rámci kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium b)
Kompetence Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium a)
- Uchazeči bude předloženo 6 účetních dokladů, z nichž 3 budou správně vyplněny, ostatní budou vykazovat nedostatky, které uchazeč správně identifikuje.
Kompetence Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium b)
- Základními právními normami souvisejícími s činností vedoucího volnočasových aktivit dětí a mládeže se rozumí normy upravující:
a) zásady smluvních vztahů (smlouvy);
b) zákonnou odpovědnost za škody, za ztrátu svěřených předmětů a za schodek na svěřených hodnotách, které je vedoucí povinen vyúčtovat;
c) odpovědnost za vnesené a odložené věci;
d) trestní odpovědnost (s důrazem na přestupky).
Kompetence Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium c) lze plnit v rámci kritéria b) udáním konkrétních příkladů z činnosti vedoucího.
Kompetence Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží, kritérium b)
- Příklady modelových situací:
- Turistická akce – výlet vlakem s pěší trasou na volně přístupnou zříceninu, cesta vede lesem a polem, je značená, se dvěma
přechody silnice 2. a 3. třídy.
- Orientační závod připravovaný pro skupinu dětí staršího školního věku. Cílové body jsou označovány viditelnými terči, součástí trasy je přechod lanové lávky, předpokládaná délka trasy 5 km. Závod děti běží samostatně.
- Lesní tábořiště u potoka, stanový tábor vzdálený od nejbližší vesnice 12 km, účastnící smíšené věkové slupiny, příprava paliva pro slavnostní táborák, rozdělávání a ukončování ohně.
- Raftová výprava na 3 dny, sjíždění Lužnice. Rafty obsazeny po 6, celkem 18 účastníků výpravy, sjezd propustí, chování u jezu a dopravní situace v kotvišti (nastupování, vystupování).
- Orientační hra po městě se získáváním informací od obyvatel pro děti staršího školního věku v průběhu víkendové aktivity v centru většího města.
Kompetence Sestavení celoročního plánu činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase, Řízení realizačního týmu při celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase a Organizační a finanční zajištění celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase se vztahují k celoročnímu plánu činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase a budou na jeho základě řešeny.
Kompetence Řízení realizačního týmu při celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium b)
- Pro rozlišení stylů vedení kolektivu je možné užít některou z typologií užívaných v odborné literatuře nebo přístupy popsat vlastními slovy. Důraz je kladen zejména na vhodnou volbu způsobu vedení kolektivu v jednotlivých modelových situacích.
Kompetence Řízení realizačního týmu při celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium c)
- Příklady modelových situací:
- Člen týmu neakceptuje dohodnutá pravidla a opakovaně mění dohodnutý program.
- Zástupce vedoucího oddílu přenáší bez dohody s vedoucím oddílu svoje úkoly na další členy týmu a omlouvá tuto skutečnost aktuálním pracovním vytížením.
- Členové realizačního týmu si stěžují na nerovnoměrné rozdělení úkolů a protěžování některých členů týmu.
- Dva členové realizačního týmu mají vážný osobní spor a nejsou ochotni dále spolupracovat.
- Osoby pracující přímo s dětmi se neshodují v posouzení chování jednoho z dětských účastníků, přičemž jeden z nich trvá na jeho vyloučení z další činnosti dětské skupiny.
Kompetence Organizační a finanční zajištění celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium a)
- Pro potřeby standardu rozumíme rozpočtem modelové výchovně-vzdělávací aktivity souhrn předpokládaných nákladů na její realizaci a předpokládaných příjmů a to minimálně ve členění:
- Náklady:
- mzdové náklady a OON (náklady na zaměstnance, DPČ a DPP);
- materiálové náklady (spotřební materiál, drobný hmotný majetek, dlouhodobý hmotný majetek nebo jeho odpisy);
- nemateriálové náklady (náklady na služby, spotřeba energií, doprava, cestovné, drobný nehmotný majetek, dlouhodobý nehmotný majetek).
- Příjmy:
- příjmy od účastníků aktivity;
- příspěvek zřizovatele;
- granty a dotace;
- dary;
- ostatní.
- Důraz je kladen zejména na znalost možných zdrojů financování aktivity, reálné pokrytí nákladů aktivity a kompletnost rozpočtu na výdajové straně.
Kompetence Organizační a finanční zajištění celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium c)
- Kritérium je zaměřeno na popsání komunikace samostatného vedoucího oddílu s veřejností a rodiči.
- V rámci komunikace s veřejností je vyžadován popis základních PR aktivit, které budou v rámci celoročního plánu realizovány, v rámci komunikace s rodiči pak popis zejména praktické organizační komunikace.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravil ET pro volnočasové aktivity v oblasti práce s dětmi a mládeží, ustavený a licencovaný pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Národní institut dětí a mládeže MŠMT
Česká rada dětí a mládeže, o. s.
Hestia, o. s.
Sdružení pracovníků domů dětí a mládeže v ČR, o. s.
Pionýr, o. s.
YMCA v ČR, o. s.
Rada dětí a mládeže kraje Vysočina, o. s.