Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Platnost standardu: | Od 1.12.2015 do 11.4.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 27.1.2023 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zjišťování potřeb dětí a mládeže
|
4 | |||||||||||||||||||||
Sestavení obsahu a struktury výchovně vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Rozpracování obsahu výchovně vzdělávací aktivity do časového scénáře
|
4 | |||||||||||||||||||||
Hodnocení výchovně vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
|
4 | |||||||||||||||||||||
Tvorba a vedení výchovně vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy
|
4 | |||||||||||||||||||||
Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase
|
4 | |||||||||||||||||||||
Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase
|
4 | |||||||||||||||||||||
Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Uchazeč u zkoušky doloží příslušný certifikát o absolvování kurzu první pomoci o minimálním rozsahu 20 hodin.
Děti a mládež v rámci tohoto standardu jsou chápáni jako účastníci výchovy a vzdělávání ve věku 3 – 30 let.
Autorizovaná osoba bude také při zkoušce přihlížet k úrovni komunikace a schopnosti komunikovat s určitou věkovou kategorií cílové skupiny v souladu se zaměřením jednotky a věkové kategorie, kterou si uchazeč vybere.
Pro potřeby standardu rozumíme modelovou výchovně vzdělávací aktivitou (VVA) minimálně 8hodinovou práci s dětmi a mládeží (forem, metod, cílů), rozvržených do 1 dne či do několika logicky provázaných celků.
Uchazeč ke zkoušce písemně zpracuje popis modelové výchovně vzdělávací aktivity. Popis bude obsahovat následující položky:
- Jméno a příjmení autora VVA (personální zajištění)
- Název VVA
- Cílová skupina
- Klíčová slova
- Cíle VVA
- Vybrané kompetence absolventa, na které je VVA zaměřena
- Forma vzdělávání
- Metody vzdělávání (popište metody ve vazbě na dosažení cílů)
- Počet účastníků VVA
- Časová dotace VVA (v hodinách)
- Didaktické pomůcky (vše, co umožňuje dosažení cílů)
- Popis teoretické části VVA
- Popis praktické části VVA (postup)
- Způsob ověření dosažených výsledků
- Přílohy (použitá literatura, podklady pro účastníky atp. - volitelné)
Uchazeč písemně vypracovaný popis odevzdá autorizované osobě v písemné a elektronické podobě minimálně 7 dní před dnem konání zkoušky.
Kompetence Sestavení obsahu a struktury výchovně-vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů, včetně z nich vyplývajících kompetencí; Rozpracování obsahu výchovně-vzdělávací aktivity do časového scénáře, včetně volby didaktických pomůcek a metod výuky; Hodnocení výchovně-vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí; Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy a Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží se vztahují k modelové výchovně-vzdělávací aktivitě a budou na jejím základě řešeny.
Kompetence Rozpracování obsahu výchovně-vzdělávací aktivity do časového scénáře, včetně volby didaktických pomůcek a metod výuky, kritérium c)
- Cílová skupina je simulována zkušební komisí.
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium a)
- Uchazeč představí vzorový příklad zapojení účastníka se speciálními vzdělávacími potřebami do činnosti jednotky v rámci popisu výchovně vzdělávací aktivity - příklad dobré praxe na modelu jednotky, popisu výchovně-vzdělávací aktivity, s důrazem na věková specifika dětí a mládeže a zapojení ostatních aktérů (odborníci, rodiče, ostatní členové jednotky).
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium b)
- Příklady typů rizikového chování: závislost na psychoaktivních látkách – drogová závislost; závislost na činnosti – patologické hráčství, kleptomanie, nymfomanie, workoholismus; patologická závislost na osobě – žárlivost; závislost na informacích, netolismus, kyberšikana, šikana, sebepoškozování, kouření, alkoholismus.
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium c)
• Uchazeč představí konkrétní aktivity prevence a zásady řešení výše uvedených typů rizikového chování.
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium d)
- Uchazeč představí vzorový příklad zapojení účastníka v oblasti multikulturní výchovy - příklad dobré praxe na modelu jednotky, s důrazem na věková specifika dětí a mládeže a zapojení ostatních aktérů (odborníci, rodiče, ostatní členové jednotky).
Kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium e)
- Uchazeč představí vzorový příklad práce s dětmi a mládeží v oblasti environmentální výchovy - příklad dobré praxe na modelu jednotky, s důrazem na věková specifika dětí a mládeže a zapojení ostatních aktérů (odborníci, rodiče, ostatní členové jednotky).
Kompetence Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium a)
- Krizovou intervencí v rámci tohoto standardu vymezujeme jako „specializovanou pomoc osobám, které se ocitly v krizi".
- Kritérium je zaměřeno převážně na pochopení teoretické báze praktického krizového působení, dále se zaměřuje na specifické znaky krizové intervence.
Kompetence Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium b)
- Dobrá znalost právního rámce je v procesu krizové intervence nejen potřebná, protože zvyšuje jistotu a odbornou kompetenci pracovníka v krizové intervenci a pomáhá řešit některá dilemata, ale v řadě případů je i nezbytná, a to nejen v procesu pomoci klientovi, ale i pro ochranu samotného pracovníka.
- Základními právními normami ve vazbě na výše uvedené rozumíme normy upravující:
- mlčenlivost,
- zpracování a ochranu osobních údajů,
- oznamovací povinnost.
Kompetence Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium c)
- Kritérium je zaměřeno na popsání procesu interakce pracovníka v krizové intervenci s klientem. Tento proces směřuje z výchozího (navázání kontaktu) do cílového bodu (ukončení a zhodnocení intervence).
- Příklady modelových situací (s důrazem na uvedené jevy - týrání, nechtěné otěhotnění, sebepoškozování, zneužívání návykových látek, útěky z domova, chronické záškoláctví):
- chlapec, 10 let, podezření na základě vnějších znaků, že je týrán
- dívka, 14 let, svěří se, že nechtěně otěhotněla
- chlapec, 16 let, informace od kamarádů, že chce odejít z domova po sebevraždě sourozence
- chlapec, 15 let, podezření ze zneužívání návykových látek na základě sledovaných změn v chování
- dívka, 12 let, podle informace kamarádů často nepřespává doma, domů se bojí, často má neomluvené absence ve škole.
- Uchazeč může toto kritérium plnit v rámci kompetence Tvorba a vedení výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy, kritérium b)
Kompetence Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium a)
- Uchazeči bude předloženo 6 účetních dokladů, z nichž 3 budou správně vyplněny, ostatní budou vykazovat nedostatky, které uchazeč správně identifikuje.
Kompetence Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium b)
- Základními právními normami souvisejícími s činností vedoucího volnočasových aktivit dětí a mládeže se rozumí normy upravující:
- zásady smluvních vztahů (smlouvy);
- zákonnou odpovědnost za škody, za ztrátu svěřených předmětů a za schodek na svěřených hodnotách, které je vedoucí povinen vyúčtovat;
- odpovědnost za vnesené a odložené věci;
- trestní odpovědnost (s důrazem na přestupky).
Kompetence Orientace v právním a ekonomickém rámci při práci s dětmi a mládeží ve volném čase, kritérium c) lze plnit v rámci kritéria b) udáním konkrétních příkladů z činnosti vedoucího.
Kompetence Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží, kritérium b)
- Příklady modelových situací:
- Turistická akce – výlet vlakem s pěší trasou na volně přístupnou zříceninu, cesta vede lesem a polem, je značená, se dvěma přechody silnice 2. a 3. třídy.
- Orientační závod připravovaný pro skupinu dětí staršího školního věku. Cílové body jsou označovány viditelnými terči, součástí trasy je přechod lanové lávky, předpokládaná délka trasy 5 km. Závod děti běží samostatně.
- Lesní tábořiště u potoka, stanový tábor vzdálený od nejbližší vesnice 12 km, účastnící smíšené věkové slupiny, příprava paliva pro slavnostní táborák, rozdělávání a ukončování ohně.
- Raftová výprava na 3 dny, sjíždění Lužnice. Rafty obsazeny po 6, celkem 18 účastníků výpravy, sjezd propustí, chování u jezu a dopravní situace v kotvišti (nastupování, vystupování).
- Orientační hra po městě se získáváním informací od obyvatel pro děti staršího školního věku v průběhu víkendové aktivity v centru většího města.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravil ET pro volnočasové aktivity v oblasti práce s dětmi a mládeží, ustavený a licencovaný pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Národní institut dětí a mládeže MŠMT
Česká rada dětí a mládeže, o. s.
Hestia, o. s.
Sdružení pracovníků domů dětí a mládeže v ČR, o. s.
Pionýr, o. s.
YMCA v ČR, o. s.
Rada dětí a mládeže kraje Vysočina, o. s.