Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Skupina oborů: Osobní a provozní služby
Povolání: Mediální plánovač
Platnost standardu: Od 21.10.2022 do neomezeně
Kvalifikační úroveň: 4

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Zpracování plánu mediální kampaně na základě zadání klienta

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat postup zpracování mediální kampaně Písemné a ústní ověření
b Zpracovat plán mediální kampaně Praktické předvedení
Je třeba splnit obě kritéria.
4

Výběr vhodných médií, míst a časů pro umístění reklamního sdělení s ohledem na zadání klienta

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat dostupná média vhodná pro dané zadání Písemné a ústní ověření
b Charakterizovat výhody a nevýhody jednotlivých médií v souvislosti se zadáním Ústní ověření
c Navrhnout vhodné umístění a načasování reklamního sdělení Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Zpracování rozpočtů mediální kampaně zadané klientem včetně vyjednání cen v médiích

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat jednotlivé položky rozpočtu Písemné a ústní ověření
b Popsat práci s jednotlivými položkami rozpočtu Ústní ověření
c Předvést způsob vyjednání ceny se zástupci médií, včetně slev Praktické předvedení
d Zpracovat rozpočet mediální kampaně Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Orientace v odborném mediálním názvosloví

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vysvětlit význam 10ti zadaných odborných výrazů Písemné a ústní ověření
Je třeba splnit toto kritérium.
4

Získávání aktuálních dat a informací z médií pro zpracování plánu mediální kampaně

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat v obecné rovině způsob získání dat a informací z existujících médií v daném čase na trhu Písemné a ústní ověření
b Vysvětlit proces získávání dat z televizního trhu a jejich aplikaci do plánu mediální kampaně Ústní ověření
c Vysvětlit proces získávání dat z trhu tiskových médií a jejich aplikaci do plánu mediální kampaně Ústní ověření
d Vysvětlit proces získávání dat z internetového trhu a jejich aplikaci do plánu mediální kampaně Ústní ověření
e Vysvětlit proces získávání dat z rozhlasového trhu a jejich aplikaci do plánu mediální kampaně Ústní ověření
f Vysvětlit proces získávání dat z trhu outdoorové/indoorové reklamy a jejich aplikaci do plánu mediální kampaně Ústní ověření
g Předvést návazně na modelové zadání kampaně komunikaci s jedním subjektem při získávání aktuálních dat a informací potřebných pro zpracování plánu mediální kampaně Praktické předvedení
Je třeba splnit kritéria a) a g) a dvě z kritérií b) až f).
4

Interní prezentace plánu mediální kampaně a rozpočtu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Prezentovat část plánu mediální kampaně interně v rámci pracovního týmu Praktické předvedení s ústním zdůvodněním
b Prezentovat část rozpočtu plánu mediální kampaně interně v rámci pracovního týmu Praktické předvedení s ústním zdůvodněním
Je třeba splnit obě kritéria.
3

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.

Autorizovaná osoba připraví minimálně 3 modelová zadání kampaně pro zpracování plánu mediální kampaně a rozpočtu pro ověření kompetencí Zpracování plánu mediální kampaně na základě zadání klienta, Výběr vhodných médií, míst a časů pro umístění reklamního sdělení s ohledem na zadání klienta, Zpracování rozpočtů mediální kampaně zadané klientem včetně vyjednání cen v médiích, Získávání aktuálních dat a informací z médií pro zpracování plánu mediální kampaně a Interní prezentace plánu mediální kampaně a rozpočtu. Modelová zadání kampaně jsou formulována z pohledu klienta a jejich náročnost musí být adekvátní době vymezené pro zkoušku.

 

Uchazeč si vylosuje jedno z minimálně 3 předložených modelových zadání kampaně.

Jednotlivé kompetence, znalosti a způsobilosti uchazeče jsou ověřovány při modelovém zpracování plánu mediální kampaně a rozpočtu a při jejich prezentaci.

 

Při ověřování kompetence Získávání aktuálních dat a informací z médií pro zpracování plánu mediální kampaně, která podle tohoto hodnoticího standardu při ověřování umožňuje více kombinací splnění kritérií, protože není nutné splnit všechna kritéria, si uchazeč zvolí kromě kritérií a) a g) dvě libovolná kritéria b) až f). O zvolených variantách uchazeč informuje autorizovanou osobu bezprostředně po vylosování modelového zadání kampaně.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

 

  1. Střední vzdělání s maturitní zkouškou a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti marketingu, mediálních a reklamních agentur.
  2. Vyšší odborné vzdělání a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti marketingu, mediálních a reklamních agentur.
  3. Vysokoškolské vzdělání a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti marketingu, mediálních a reklamních agentur nebo ve funkci učitele odborných předmětů v oblasti marketingu a médií.

 

Další požadavky:

  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor/lektorka dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.

 

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.

 

Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

Počítač s připojením k internetu, LCD obrazovka, dataprojektor, učebna.

 

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.

 

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.

Doba přípravy na zkoušku

Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Doba trvání písemné části zkoušky jednoho uchazeče je 60 minut.

Zkouška může být rozložena do více dnů.

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro polygrafii, média a informační služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

 

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:

C&COM Advertising, s. r. o.

Stanislav Červ, Holly

OUR MEDIA, a. s.

Supraphon, a. s.