Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Řízení centrálního nákupu, monitoring skladových zásob a jejich porovnávání s plánem organizace a s požadavky zákazníka, včetně řízení logistických a distribučních procesů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat efektivní strukturu řízení úseku nákupu velkoobchodu (personální strukturu s obsahovou náplní práce manažera nákupu velkoobchodu s možností delegace pravomocí a odpovědností na podřízené pracovníky)
|
Písemné ověření
|
b |
Definovat podstatu a důležitost nákupního managementu v rámci firmy a vysvětlit způsoby efektivního řízení lidských zdrojů oddělení nákupu podle charakteru firmy
|
Ústní ověření
|
c |
Vysvětlit postupy při vedení a koordinaci zaměstnanců nákupu, rozdělování úkolů a způsob kontroly jejich plnění, motivování a hodnocení zaměstnanců
|
Ústní ověření
|
d |
Vytvořit návrh postupu pro zajištění konkurenčních nabídek na množinu zboží, která je typická pro daný trh, s cílem zajistit aktivní a efektivní monitoring (průzkum) trhu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Sestavit kategorizaci zboží na základě četností a velikostí objednávek za dané časové období
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Definovat a popsat legislativní požadavky formulářů při obchodní spolupráci se zvoleným dodavatelem zboží (obchodní smlouvy, faktury, přepravní doklady, průvodní dokumentace, záruční listy, dodací listy, elektronické a tištěné objednávky) v rámci tuzemského trhu, zahraničního trhu a v rámci obchodu se zeměmi třetího světa
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat postup a uvést zdroje pro zjištění skutečného stavu zásob a evidence zboží na skladu
|
Ústní ověření
|
h |
Popsat postup toku zboží od výběru dodavatele až po samotnou realizaci nákupu a příjmu zboží na sklad
|
Ústní ověření
|
i |
Vysvětlit možnosti využití distribučních kanálů a cest pro efektivní převoz nakoupeného zboží s cílem minimalizovat náklady v rámci pořízení zboží
|
Ústní ověření
|
j |
Vysvětlit podstatu podnikových směrnic a popsat způsoby jejich využití ve velkoskladu
|
Ústní ověření
|
k |
Vysvětlit podstatu podnikové strategie firmy, popsat základní strukturu a účel podnikového plánu pro dosažení stanovených cílů firmy
|
Ústní ověření
|
l |
Vysvětlit možnosti vedoucí k získání výhodnější nákupní ceny zboží od dodavatele
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Vypracování požadované poptávky nákupu v rámci trhu, sjednávání a uzavírání obchodní spolupráce s dodavateli
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Definovat pojem zbožíznalectví a dále stanovit kritéria pro výběr dodavatele určitého produktu na základě různých charakteristik produktu (objem/obsah balení, paletové množství, trvanlivost, kvalita, složení aj.)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Specifikovat důležitá kritéria při výběru nového dodavatele určitého typu zboží
|
Ústní ověření
|
c |
Vysvětlit problematiku ručení za DPH a uvést možnosti prověření dodavatelů a postupy, kterými lze eliminovat rizika s tím spojená
|
Ústní ověření
|
d |
Sestavit možnou poptávku na základě vybraného výrobku (typologie sortimentu) v rámci tuzemského trhu a stanovit kroky pro optimální vyhlášení poptávky
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Popsat a zdůvodnit způsoby a současné možnosti ke zveřejnění (zadání) poptávky ze strany velkoobchodu vůči potencionálním dodavatelům
|
Ústní ověření
|
f |
Vyjmenovat hodnoticí kritéria (např. nákupní cena, logistika, kvalita sortimentu aj.) pro výběr optimálního dodavatele na trhu na základě poptávky
|
Ústní ověření
|
g |
Vyjmenovat typy komunikačních kanálů a vysvětlit možné zdroje pro vyhledávání potencionálních dodavatelů s ohledem na zajištění nejlepší nabídky zboží na trhu
|
Ústní ověření
|
h |
Popsat postup a způsob hodnocení analýzy dodavatelů podle nabízeného sortimentu na trhu
|
Ústní ověření
|
i |
Vysvětlit pojem substitut a komplement výrobků a popsat jejich důležitost v rámci objednávky
|
Ústní ověření
|
j |
Vysvětlit podstatu Private label v rámci podpory prodeje charakterizovat její postavení na trhu
|
Ústní ověření
|
k |
Vysvětlit podstatu komunikace s oddělením prodeje velkoobchodu k zajištění optimalizace nákupů daného sortimentu
|
Ústní ověření
|
l |
Vyjmenovat klíčové aspekty a vlivy (zákonné i tržní), které mohou ovlivnit nákupní cenu zboží
|
Ústní ověření
|
m |
Specifikovat kroky při sestavení objednávky zboží u podporovaného dodavatele a zajistit elektronické sdílení dat za využití systému EDI (Electronic Data Interchange)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
n |
Vyjmenovat náležitosti obchodní smlouvy s dodavatelem v rámci dodavatelsko-odběratelského vztahu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Vyhodnocování a rozbor obchodní činnosti v rámci nákupu zboží a materiálu na sklad dle požadovaných kritérií velkoobchodu a ve stanovených časových intervalech
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zkontrolovat dodržení vybraných sjednaných obchodních podmínek s dodavateli
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vytvořit finanční analýzu objemu nákupů za dané časové období a specifikovat druh sortimentu zajišťující nejvyšší obrátkovost ve velkoobchodu na základě zpracovaných dat
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vytvořit analýzu skladovaného sortimentu v návaznosti na celkový objem prodejů podle Paretova pravidla nebo metodou ABC (80 % na 20 %)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vyhodnotit a zajistit zvýšení kvality dodávek na základě hodnoticího dotazníku zaměstnanců velkoobchodu (tzv. rating)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Sestavit strukturu pravidelných reportů, které mají za cíl zhodnotit kvalitu uskutečněných dodávek od podporovaných dodavatelů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Zkontrolovat a vyhodnotit kvalitu a množství podporovaných dodavatelů v rámci firemní databáze a optimalizovat toto množství pro zajištění nižší nákladovosti firmy (např. menší množství zpracovaných faktur, zjednodušení logistiky, nižší stupeň náročnosti řízení, aj.)
|
Praktické předvedení s ústním ověřením
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Sestavování samostatných částí celkových plánů a rozpočtu organizace (plánů nákladů, výnosů, mezd apod.)
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Analyzovat a následně vysvětlit ukazatele finanční analýzy podniku a jejich provázanost
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vytvořit zjednodušený rozpočet v rámci nákupní strategie podniku na dané časové období
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vyjmenovat možné kapitálové zdroje k pokrytí nákladů na nákup zboží či k zajištění rozvoje a inovací podniku
|
Ústní ověření
|
d |
Zpracovat analýzy rizik plynoucích z různých (možných) využitelných finančních zdrojů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vyjmenovat možné informační zdroje, které vedou k informacím o potencionálních dodavatelích služeb, které velkoobchod může outsourcovat (např. využití služeb pro rozšíření kapacity skladu, elektronizace a automatizace skladu, služby v rámci vzdělání zaměstnanců aj.). Analyzovat a popsat uvedená kritéria výběru u dané firmy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Vyhodnotit a zkontrolovat stanovenou výši obchodní přirážky na dané druhy zboží vzhledem k nákladům firmy (např. nákupní cena, mzdové náklady, náklady na skladování, režijní náklady aj.) s cílem dosažení vyšší rentability podniku
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Definovat obecnou podstatu cenové politiky firmy
|
Ústní ověření
|
h |
Stanovit doporučenou prodejní cenu vypočítanou z průvodní dokumentace zboží směřující od výrobce (dodavatele) do velkoskladu (výpočet z dodacích listů)
|
Praktické předvedení
|
i |
Vyhodnotit nákladovost v rámci skladování zboží, logistiky, četnosti závozů a velikosti dodávek a navrhnout regulační opatření k jejich minimalizaci
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
j |
Vysvětlit pozitiva a negativa způsobů možných plateb při nákupu zboží od dodavatele (hotově, na fakturu)
|
Ústní ověření
|
k |
Sestavit firemní plán a rozpočet na nové účetní období; Popsat postup sestavení firemního plánu a rozpočtu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Komunikace s dodavateli zboží a materiálů a reprezentace firmy v oblasti nákupu a logistiky na tuzemském a zahraničním trhu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat filozofii a cíle podniku podle veřejně dostupných informací a prezentovat zjištěné údaje druhé straně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vytvořit prezentaci nabídky služeb a zboží firmy vycházející z veřejných zdrojů na PC za využití základních kancelářských balíčků (např. Word, Excel, Powerpoint)
|
Praktické předvedení
|
c |
Prezentovat podnikatelské příležitosti v rámci velkoobchodu a definovat výhody plynoucí potencionálním dodavatelům v rámci obchodní spolupráce
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Popsat a specifikovat charakteristické rysy tuzemského trhu či vybraného zahraničního trhu
|
Ústní ověření
|
e |
Navrhnout vhodný způsob komunikace se zástupci nákupních aliancí pro zajištění lepší pozice vyjednávání v rámci nákupu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Uvést potřebné kroky pro možnou expanzi firmy na zahraniční trh
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat způsob realizace nabídky a prodeje zahraničního zboží na tuzemském trhu
|
Ústní ověření
|
h |
Prezentovat podstatu využití Private label a zdůvodnit výrobcům možné výhody plynoucí při prodeji jejich výrobků pod privátní značkou firmy (např. prodej méně kvalitního zboží, cenově dostupnější zboží, zboží s regionální znalostí a oblíbeností aj.)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
i |
Vyjmenovat potřebné komunikační kanály k zajištění efektivního přenosu informací mezi podnikem a dodavatelem
|
Ústní ověření
|
j |
Vyjmenovat nástroje k využití monitoringu trhu a k analýze konkurence na domácím i zahraničním trhu
|
Ústní ověření
|
k |
Prezentovat konkurenční výhodu velkoobchodu plynoucí z diferenciace (logistiky, sortimentu, nabízených služeb aj.)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
6 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Autorizovaná osoba zadá uchazeči v rámci doby přípravy na zkoušku tři úkoly a k nim potřebná data. Uchazeč tyto úkoly zpracuje za využití základního kancelářského balíčku či interního softwarového vybavení firmy:
- finanční analýzu - uchazeč vytvoří jednoduchou formu finanční analýzy a definuje jednotlivé ukazatele - likvidita, rentabilita, zadluženost, ukazatel obratu a ukazatel aktivity. Důležitým ukazatelem je stanovení výše cash-flow ve firmě, která je důležitou veličinou schopnosti firmy generovat zisk. Využitá data a informace budou čerpány z veřejně dostupných výročních zpráv - z hlediska časové náročnosti na zhodnocení obratu prodeje a tím závislé návaznosti na jednotlivé objednávky je nutné analyzovat druh sortimentu podle Paretova pravidla (80 % na 20 %) nebo metodou ABC. Uchazeč si vybere, jakou analýzu druhu sortimentu zvolí.
- zhodnocení obratu prodeje za dané období a segmentaci skladového zboží ve vztahu k celkovému obratu skladu (využití logistického nástroje)
- sestavení rozpočtu vzhledem k zvolenému podnikatelskému záměru firmy - uchazeč vytvoří rozpočet v rámci podnikatelského záměru na dané časové období. Toto téma může být také propojeno se stanoveným rozpočtem na výběr dodavatelů outsourcingových služeb v rámci velkoobchodu. Forma zpracování by měla mít pouze základní charakter kvůli náročnosti na dané zpracování a měla by být úplná z hlediska obsahové stránky.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť Brněnka, spol s r. o.
PRAMEN - BRNĚNKA, spol. s r. o.
Marta Surmanová