Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Zajištění technického vybavení školky
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Navrhnout stavebně technické vybavení školky
|
Praktické předvedení
|
b |
Navrhnout strojní vybavení školky ve vazbě na specializaci výroby a popsat využití techniky ve školkařských postupech
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat zásady skladování a předvýsadbové nebo předseťové úpravy podnoží, roubů a osiva pro školkařskou produkci
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat zásady skladování a předvýsadbové úpravy školkařských výpěstků ve vazbě na pěstitelský tvar, použitou podnož, termín a cílové určení výsadby
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Organizace zajišťování přípravy půdy ve školkách
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést typy půd vhodných a nevhodných pro školkařskou produkci a zhodnotit jejich vlastnosti
|
Ústní ověření
|
b |
Rozhodnout o postupu a termínech prací při zpracování půdy v technologické návaznosti
|
Praktické předvedení
|
c |
Navrhnout osazovací postup na ploše 1 ha pro pěstování dřevin ve volné půdě
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Hnojení ve školce a příprava pěstebních substrátů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Navrhnout postup přípravy pozemku při zakládání nebo obnově školky
|
Praktické předvedení
|
b |
Uvést zásady a postup při aplikaci P, K, Mg, Ca a organických hnojiv do půdy a vysvětlit význam zeleného hnojení
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat technologie pro přihnojování ve školkách, uvést jejich výhody a nevýhody
|
Ústní ověření
|
d |
Vysvětlit zásady pro aplikaci dusíku, fosforu a draslíku ve školkařství a uvést možná rizika při přehnojení
|
Ústní ověření
|
e |
Zvolit vhodné pěstební substráty pro zadané skupiny rostlin a charakterizovat jejich vlastnosti
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Uvést výhody a nevýhody substrátů připravovaných svépomocí ve srovnání s nákupem již hotových substrátů
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Příprava ploch pro pěstování dřevin v kontejnerech
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat výběr a přípravu plochy pro kontejnerovnu
|
Ústní ověření
|
b |
Navrhnout technologický postup pro budování plochy kontejnerovny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Zavlažování ve školkařství
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Ukázat a popsat základní součásti závlahového systému
|
Praktické předvedení
|
b |
Uvést požadavky na závlahovou vodu a možné zdroje vody, posoudit vydatnost zdroje vody
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Organizace generativního rozmnožování školkařského materiálu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Navrhnout technologický postup pro zajištění 1000 ks generativních podnoží okrasných a ovocných stromů
|
Praktické předvedení
|
b |
Vysvětlit pojmy stratifikace, skarifikace, moření osiva a uvést zásady správného skladování osiv
|
Písemné ověření
|
c |
Popsat a charakterizovat pěstební zařízení nezbytná pro generativní rozmnožování rostlin
|
Písemné ověření
|
d |
Provést na určeném vzorku osiva přípravu zkoušky klíčivosti, stanovit hmotnost tisíce semen (HTS) a zdůvodnit tyto činnosti
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Popsat výhody a nevýhody generativního rozmnožování ve srovnání s vegetativními způsoby rozmnožování a uvést druhy, u kterých je generativní množení vhodné
|
Ústní ověření
|
f |
Popsat organizaci práce při klíčových operacích generativního množení, možnosti normování práce a hodnocení kvality a výkonu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Organizace vegetativního rozmnožování školkařského materiálu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat a charakterizovat pěstební zařízení nezbytná pro vegetativní rozmnožování rostlin
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat způsoby štěpování okrasných a ovocných dřevin a předvést minimálně jeden způsob roubování a jeden způsob očkování, včetně přípravy podnoží před očkováním a roubováním
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat technologie řízkování dřevin včetně termínů a specifikace substrátů s uvedením příkladů rostlin, pro který je uvedený způsob vhodný, předvést dva způsoby řízkování dřevin
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vysvětlit technologický postup metody množení "in vitro" a její uplatnění ve školkařství
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat hlavní způsoby vegetativního rozmnožování podnoží a uvést příklady
|
Ústní ověření
|
f |
Popsat organizaci práce při klíčových operacích vegetativního množení, možnosti normování práce a hodnocení kvality a výkonu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Ošetřování školkařského materiálu včetně řezů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Ošetřit záhonové růže a roubované stromy ve školce
|
Praktické předvedení
|
b |
Uvést způsoby zapěstování kmínku, zásady provádění řezu na korunku a předvést vyvazování výpěstků k opoře
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vysvětlit postup a dodržované zásady při odstraňování obrostu
|
Ústní ověření
|
d |
Stanovit technologický postup, potřebu materiálu, strojů, případně pracovních sil pro přesazení 500 ks jehličnatých keřů v kontejnerech ručně nebo na hrnkovacím stroji
|
Praktické předvedení
|
e |
Vysvětlit potřebu a zásady při odstraňování podrostu v ovocných a okrasných školkách, uvést podnože a druhy, které podrůstají
|
Ústní ověření
|
f |
Vysvětlit způsob pěstování a ošetřování alejových okrasných dřevin
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Organizace dobývání a expedice školkařského materiálu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat možné způsoby dobývání školkařských výpěstků a příslušnou úpravu před expedicí
|
Ústní ověření
|
b |
Stanovit termíny expedice školkařského zboží v závislosti na jednotlivých kulturách a požadavcích trhu
|
Praktické předvedení
|
c |
Na základě konkrétního požadavku stanovit časový harmonogram, potřebu strojů a pracovních sil pro dobývání a následnou expedici školkařských výpěstků
|
Praktické předvedení
|
d |
Popsat zásady školkařské praxe při manipulaci s prostokořennými výpěstky při dobývání, expedici, třídění a zakládce a poukázat na možná rizika při vykonávaných činnostech se školkařským materiálem
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Zajištění fytopatologických opatření ve školce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyjmenovat klíčové choroby a škůdce ve školkařství, popsat postup ochrany proti nim
|
Ústní ověření
|
b |
Navrhnout možnosti boje proti plevelům ve školkách ve vazbě na pěstovanou kulturu, včetně kontejnerovaného materiálu, uvést výhody a nevýhody používání herbicidů ve školkařské produkci
|
Praktické předvedení
|
c |
Určit patogena podle zadání konkrétní kultury ve školce, navrhnout ošetření s pomocí registru přípravků na ochranu rostlin a uvést ochranné lhůty se zákazem vstupu do kultury
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Uvést alespoň 3 karanténní choroby a škůdce, se kterými se v ČR lze setkat ve školkařství a specifikovat citlivé hostitelské rostliny s uvedením preventivních opatření
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Řízení a odborné vedení pracovníků zajišťujících rostlinnou výrobu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyjmenovat a vysvětlit hlavní druhy dokumentů používaných v pracovněprávní oblasti
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat zpracování prvotních dokladů pro mzdové účetnictví podniku
|
Ústní ověření
|
c |
Navrhnout plán odborných školení a kvalifikačních zkoušek podřízených pracovníků
|
Praktické předvedení
|
d |
Popsat a vysvětlit využití vnitropodnikových kalkulací prací v rostlinné výrobě
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat spolupráci s dalšími vedoucími a výkonnými pracovníky při denním rozdělování prací a následnou kontrolu provedených prací
|
Ústní ověření
|
f |
Navrhnout systém motivačního odměňování podřízených pracovníků v konkrétních podmínkách
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Prokázat znalost právních předpisů týkajících se BOZP a požární ochrany, dodržovat je a kontrolovat jejich dodržování u podřízených pracovníků v podniku
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Uvést základní povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě pracovního úrazu
|
Ústní ověření
|
i |
Popsat první pomoc při náhlém úrazu nebo ohrožení zdraví
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na jednotku práce v NSP: https://nsp.cz/jednotka-prace/skolkar).
U kompetence Hnojení ve školce a příprava pěstebních substrátů v kritériu e) zvolí uchazeč ze sortimentu substrátů nejvhodnější typ pro zadanou skupinu rostlin. Sortiment substrátů přímo ve školce zajišťuje autorizovaná osoba a příslušnou skupinu rostlin si uchazeč vylosuje z nabídky stanovené autorizovanou osobou.
V kompetenci Organizace vegetativního rozmnožování školkařského materiálu bude mít uchazeč pro splnění kritéria b) k dispozici 1 ks podnože pro ovocné dřeviny a 1 ks podnože pro okrasné dřeviny. Pro splnění kritéria c) předvede dva způsoby řízkování dřevin - jeden u okrasné dřeviny, jeden u ovocné dřeviny.
V kompetenci Ošetřování školkařského materiálu včetně řezů v kritériu a) ošetří 20 ks záhonových růží, 10 ks ovocných nebo okrasných stromů - roubovanců, v kritériu b) uchazeč bude vyvazovat výpěstky včetně případného ošetření kmínku u 10 ks. V kritériu e) uchazeč prakticky předvede řez na očko, řez na čípek a ošetří obrost vždy u 5 výpěstků.
Soubor kompetencí pro uznání profesní kvalifikace je značně rozsáhlý a kromě základních praktických dovedností předpokládá zejména kompletní zvládnutí všech řídicích úkonů ve školkařské výrobě, včetně praktických výpočtů. Při ověřování kompetencí formou praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů, ke kvalitě výsledné práce i k časovému hledisku zvládání jednotlivých operací.
Při přípravě na ověřování kompetencí je zapotřebí respektovat průběh vegetačního roku. Je vhodné, podle stavu počasí a vývoje rostlin, kumulovat vše tak, aby jednotlivé kompetence mohly být ověřeny v nejpříhodnějším období. Zkouška bude rozdělena do dvou nebo tří termínů v rozdílných ročních dobách. Některé praktické činnosti budou provedeny modelově na rostlinném materiálu upraveném pro potřeby zkoušky tak, aby bylo možné v optimálně dvou (nebo třech) zvolených termínech zkoušku kompletně uskutečnit.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro zemědělství, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Mendelova univerzita v Brně
Svaz školkařů
Okrasná školka Kaňák
Střední zahradnická škola, Ostrava, příspěvková organizace