Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Ekonomie | |
Povolání: | Auditor kvality | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v pojmech a definicích z oblasti auditu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Činnosti při plánování a přípravě programu auditu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Činnosti v procesu auditu na místě a po ukončení auditu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aplikace odborných znalostí a praktických zkušeností na konkrétním případě auditu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění pravidelných auditů dle norem kvality a spolupráce při odstraňování neshod
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v normách ISO 19011, ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v procesních přístupech k auditování
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování základů managementu kvality
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení a kontrola kvality
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocování systémů řízení kvality v organizaci
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Zkouška se skládá z:
- písemné části, která u kompetencí
- Orientace v pojmech a definicích z oblasti auditu
- Činnosti v procesu auditu na místě a po skončení auditu
- Provádění pravidelných auditů dle norem kvality a spolupráce při odstraňování neshod
- Orientace v normách ISO 19011, ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001
- Uplatňování základů managementu kvality
- Řízení a kontrola kvality
- Vyhodnocování systémů řízení kvality v organizaci
musí mít formu testu, písemný test trvá minimálně 60 minut.
- ústní části (autorizovaná osoba může povolit písemnou přípravu k ústním otázkám)
- praktického předvedení, kdy uchazeč řeší modelovou situaci formou případové studie a své řešení následně ústně obhajuje. Autorizovaná osoba poskytne uchazeči dostatečný čas na vypracování případové studie (případových studií). Čas se započítává do doby trvání zkoušky. Do jedné modelové situace musí být spojena minimálně 4 prakticky ověřovaná kritéria.
Doporučení k průběhu zkoušky:
Na počátku zkoušky jsou uchazeči (uchazeč) seznámeni předsedou zkušební komise s průběhem zkoušky.
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování profesních kvalifikací:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnotícího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla
- Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek (minimálně 4 otázky pro každé testem ověřované kritérium), aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
- Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
- pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy - pro každé kritérium existuje několik otázek
- pro jednotlivé vygenerované testy - každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň dvě otázky
c) Pro úspěšné splnění požadavků testu:
- za úspěšné splnění testu se považuje 70 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek
Při testu uchazeč volí správnou odpověď ze 4 (čtyř) možností. Předseda zkušební komise organizuje písemnou část zkoušky s ohledem na nutnost samostatné práce uchazeče.
V průběhu zkoušky může uchazeč používat pouze psací potřeby.
U kritérií, u nichž je uvedeno "Písemné a ústní ověření", autorizovaná osoba ověří dané kritérium nejprve písemnou formou (vč. možnosti použít písemný test při splnění výše uvedených pravidel jejich aplikace) a po vyhodnocení písemné formy zkoušený ústně doplní své odpovědi.
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
- Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu.
- Pro celkový soubor otázek platí, že každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
Při ověřování kompetence "Aplikace odborných znalostí a praktických zkušeností na konkrétním případě auditu" uchazeč realizuje procesně vedený audit na vylosovaném/stanoveném procesu podle požadavku standardu kompetence, kde má písemnou přípravu a poté ústní obhajobu pro každé uvedené kritérium. Praktické předvedení u kritérií bude realizováno hraním rolí, kdy kandidát předvede formou interview průběh auditu dotazováním přítomných členů zkušební komise, kteří budou hrát roli vrcholového vedení auditovaného procesu/organizace.
Odkazy:
ISO/IEC 17021, ISO 19011, ISO/IEC 17000, EOQ CoS 9000 požadavky na znalosti a kvalifikaci, normy systémů managementu ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, ISO 27001 a další. Všechny uvedené dokumenty v jejich platné verzi, pokud není verze uvedena.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro management a administrativu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Avia Ashok Leyland Motors, s. r. o.
Česká společnost pro jakost
Gradua - CEGOS, s. r. o.
SITA, a. s.
Unipetrol, a. s.