26.05.2015
Mladá Boleslav - V září nastoupí na škodovácké učiliště dvacítka studentů, kteří zvedli hozenou rukavici
Hlásila se jich stovka, dostalo se jich jen dvacet. Střední odborné učiliště strojírenské Škoda Auto otevírá nový čtyřletý maturitní obor, kterým reaguje na poptávku po odbornících, jichž se v současnosti na trhu práce nedostává. Zájem i očekávání jsou vysoká.
„České technické vzdělávání si nemůže dovolit postupovat malými kroky, protože ty nemohou stačit na vyrovnání deficitu způsobeného chybnými rozhodnutími 90. let" poznamenává člen představenstva společnosti Škoda Auto Bohdan Wojnar a dodává, že studenti se musí naučit pohybovat ve virtuálním prostředí a připravit se na čtvrtou průmyslovou revoluci.
Právě na nedostatek technicky vzdělaných absolventů reagoval projekt Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem, do kterého se zapojilo 22 škol včetně škodováckého učiliště, místní průmyslové školy a střední odborné školy a odborného učiliště v Jičínské ulici. Program byl právě jedním z impulzů ke vzniku nového oboru.
Sociální fond Evropské unie uvolnil 160 milionů korun, které byly od roku 2013 používány na propagaci technických středoškolských oborů i osvětu na základních školách.
Škodovácké učiliště v rámci projektu modernizovalo částkou 1,8 milionu korun svou učebnu mechatroniky a vybavilo ji dvěma programovatelnými roboty a robotickými stavebnicemi, ale také navázalo stejně jako ostatní zapojené střední školy intenzivní spolupráci se čtyřmi základními školami z regionu. Jejich žáci začali docházet do dílen na bloky pracovního vyučování, kde si osvojovali základy kování, práce automechanika, autolakýrníka nebo 3D modelování a na školách zase vznikly kroužky stavby a programování modelů samohybných robotů. „Vidíme, že je to potřeba. Doba, kdy se děti učily od svých otců v dílnách v garážích už je pryč," poznamenala ředitelka učiliště Dana Maria Staňková.
„Děti na začátku moc nevěděly, co s tou stavebnicí dělat. Když jsme jim pak pomohli osvojit si základy, naučily se postupovat podle manuálu, stavěly autíčka na dálkové ovládání, katapulty, bojové roboty a samy si hledaly na internetu videa, co dalšího je možné postavit," prozradili Pavlína Šubrtová a Jakub Herink, kteří docházejí do zmíněných kurzů jako asistenti pedagogů.
Třeba právě tato setkání se světem techniky přimějí dnešní žáky ke studiu nového oboru. A co je vlastně jeho náplní a cílem? „Naučit mladého člověka kompletní péči o elektrotechnická zařízení, sítě nebo automatizované systémy," dodává Ludvík Jelínek, učitel odborného výcviku, který si nově vybavenou učebnu nemůže vynachválit.