16.07.2015
Práce je, lidé ne ...
Krátce po deváté ranní to v kuchyni voní rajskou omáčkou, někdo peče koláč a v ohromné mosazné kádi pobublává bílé zelí. "Já se na to vykašlu! Kde mám zase to pádlo," křičí šéfkuchař Jan Pokorný. Za okamžik bere do rukou obří vařečku − pádlo − a promíchává jí 80 porcí zelí. Tady, v jedné z pražských provozoven společnosti Aramark, každý den osm zaměstnanců vaří okolo 350 obědů. Do toho připravují snídaně či teplý nebo studený bufet. A jsou to právě oni, kdo na trhu práce patří mezi málo placenou a nedostatkovou skupinu lidí. Často mění zaměstnavatele a klidně kvůli 500 korun odejdou ke konkurenci. Jenže firmy je potřebují a jejich útěky komplikují chod podniku.
"Nebudu nic zastírat, obecně máme s fluktuací a náborem lidí na nižších pozicích problém, stále sháníme zaměstnance," potvrzuje Martina Chloupková, personální ředitelka Aramarku, jedné z největších stravovacích společností v Česku. Podnik v tuzemsku provozuje více než stovku restaurací. Zajišťuje nemocniční, vojenské, firemní stravování a nabízí catering. Nejvyšší fluktuaci má právě u kuchařů − přesahuje osm procent. Zatímco v Praze jsou kuchyně plné zaměstnanců, na Břeclavsku nebo Ústecku stále visí inzeráty s nabídkou pracovních míst.
Firma, která živí okolo 1300 lidí, spolupracuje během náborů s úřady práce, neziskovými organizacemi, školami a kromě běžných inzerátů či personálních agentur zapojuje i své zaměstnance. Pracovníci mohou doporučit známého. "Pokud dotyčný vydrží přes zkušební dobu, tak ten, kdo ho přivedl, dostane prémii 3000 korun," konkretizuje Chloupková a zároveň doplňuje, že pro udržení zaměstnanců hrají klíčovou roli vedoucí pracovníci provozů.
"My sice můžeme z personálního oddělení nastavovat nějaké motivační programy, které samozřejmě děláme, ale se zaměstnanci se musí pracovat na místě, musí s nimi komunikovat manažer, protože práce u nás je náročná fyzicky i psychicky," připouští HR šéfka.
Požádat, nerozkazovat
Hana Beyerlová rovná do krabic žampiony, přesouvá bedýnky se zeleninou a kontroluje její kvalitu. Na první pohled vůbec není jasné, že tahle drobná dáma vede provoz jídelny Aramark na pražské České správě sociálního zabezpečení v Praze 5. "Díky tomu, že mám za sebou dlouholetou praxi, dokážu se do svých podřízených vcítit a v práci nedělám zbytečně dusnou atmosféru," říká Beyerlová.
V gastronomii se pohybuje 14 let a podle svých slov se snaží brát věci s humorem, zároveň je důsledná i přísná. "Osvědčilo se mi nedávat lidem rozkazy, ale slušně je požádat. I když je špatný den, tak problémy řešíme klidně," přibližuje žena, jež patří přesně k tomu typu manažerů, kteří se svými podřízenými mluví a situaci řeší přímo na místě. I s šéfkuchařem Pokorným. "Když se rozčílí, tak ho chvilku nechám a pak mu řeknu, jak si jeho práce vážím," usmívá se Beyerlová.
"Na spoustě provozů máme srdcaře, kteří si občas zanadávají, ale nestěžují si a každý den přijdou do práce," cení si Chloupková zaměstnance, kteří dokážou motivovat k práci podřízené, jejichž mzda se mnohdy blíží k té minimální. Zdůrazňuje, že firma svým lidem nabízí i jistotu a stabilitu zaměstnání a také motivační program, v rámci něhož mohou získat finanční odměnu v rozmezí od 500 do 3000 korun.
Práce je, lidé ne
Podobně jako v Aramarku nabízí i strojírenská společnost Dürr Systems Czech Republic hodně benefitů. I tady ale pochopili, že pokud nemohou svým lidem nabídnout více peněz, musí je motivovat skrze vedoucí provozu. "Nejzásadnější úlohu však mají při budování vztahu se zaměstnanci na dělnických pozicích jejich přímí nadřízení, kteří jsou pro ně partnery a jdou jim tím nejlepším příkladem," uvádí ředitel Jan Hevessy. S ním souhlasí i mluvčí výrobce cukrovinek Wrigley Magdalena Hrabcová. "Očekáváme, že vytvoří prostředí, které bude jejich týmy inspirovat, motivovat k lepším výkonům," říká a upozorňuje na případ Michala Blažka, který se dostal z dělnické pozice mezi management firmy. Také většina manažerů u výrobce kancelářského nábytku Techo pochází právě z nižších pozic. "Jejich zapracování v nové roli probíhá formou mentoringu, personální problematika se probírá na pravidelných výjezdních zasedáních, organizujeme workshopy i školení," popisuje práci s vedoucími pracovníky personální šéfka Techa Veronika Indrová. Podle ní mají tito lidé naprosto volné ruce v hodnocení, motivaci i náboru nových pracovníků.
Podle dostupných údajů personální společnosti LMC pouze v průběhu minulého měsíce zaměstnavatelé a personální agentury obsazovali více než 39 tisíc stálých pracovních pozic. Dalších zhruba 60 tisíc běžných míst bylo ve stejné době na portálu Práce.cz zobrazeno z databáze Úřadu práce ČR. Mnoho výrobních podniků v Česku tak naléhavě hledá nové zaměstnance. A snaží se udržet ty stávající. Kromě bonusů a vyšší mzdy na lidi však začíná čím dál víc platit osobní přístup.
Zdroj: iHned.cz, K.Adamcová