Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Pracovník odbytu velkoobchodu | |
Platnost standardu: | Od 28.1.2014 do 14.3.2020 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vytvoření nabídky zboží pro zákazníka a zajištění objednávek v rámci podporované psychologie prodeje
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Používání technik a postupů obchodního jednání při prodeji zboží a materiálu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování a příprava pravidelných podkladů o spokojenosti zákazníků v rámci řízení činnosti zákaznického servisu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vedení administrativní agendy v úseku odbytu a prodeje v obchodně provozní jednotce
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocování a rozbor obchodní činnosti v rámci prodeje zboží a materiálu ze skladu konečnému zákazníkovi dle požadovaných kritérií
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována. Z hlediska nižší fyzické náročnosti k výkonu práce je vyžadována pouze základní vstupní lékařská prohlídka včetně periodických kontrol.
Při výkonu zkoušky na pozici Pracovník odbytu velkoobchodu se autorizovaná osoba zaměří na praktické činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky.
K samotné realizaci zkoušky je nutné zajistit techniku v rámci hardwarového (dataprojektor, flipchart, tabule a PC k možné prezentaci) a softwarového vybavení (operační systém, verze elektronického skladového systému, elektronický systém CRM a ERP a kancelářské balíčky pro zpracování dat), která slouží k výkonu práce dané pracovní pozice. Potřebná technika se softwarovým vybavením, která bude využita k praktické zkoušce na daném pracovišti, bude vybrána autorizovanou osobou, která skutečnost sdělí uchazeči nejpozději 3 týdny před termínem konání zkoušky. Veškeré činnosti a ověřování znalostí uchazeče budou probíhat v prostorách, kde bude vyhovující zázemí k vykonání zkoušky.
Pro splnění dalších úkolů je nutné zajistit i podklady ze strany firmy (např. faktury, katalogy, vychystávací listy, aj.), které budou vybrány autorizovanou osobou a předloženy uchazeči při samotné zkoušce v místě konání. Obecná specifika, s čím bude uchazeč pracovat a na co se v dané věci zaměřit, jsou uchazeči sdělena v hodnoticích kritériích.
V den zkoušky autorizovaná osoba zadá uchazeči samostatný úkol zaměřený na zpracování dat vycházejících ze statistických údajů firmy (objemy odběrů) za dané časové období. Úkolem uchazeče bude vyjádřit prodej daného sortimentu dle kategorizace zboží a stanovit vývoj a trend prodeje konečnému zákazníkovi. Všechny výstupy budou zpracovány elektronicky na PC, který je součástí technického vybavení firmy a obsahuje zadané údaje a data potřebná ke zpracování. Následně jednotlivé výstupy ve formě tabulek, grafů a slovních výstupů budou v průběhu realizace zkoušky (ve stanoveném hodnoticím kritériu) prezentovány za využití dataprojektoru autorizované osobě. Délka prezentace se bude odvíjet od náročnosti a velikosti poskytnutých dat ze strany autorizované osoby.
Před realizací zkoušky bude uchazeči zadán autorizovanou osobou úkol stanovit návrh marketingového průzkumu a průzkumu trhu v rámci analýzy konkurence nabízející sortiment stejného či obdobného charakteru. Autorizovaná osoba zašle zadání uchazeči do 5 dnů od přihlášení účastníka ke zkoušce. Uvedené dva průzkumy budou zaměřeny na zjištění spokojenosti podporovaných zákazníků v rámci odbytu velkoobchodu a na současnou konkurenci na trhu. Zpracované výstupy musí být autorizované osobě zaslány nejpozději 14 dní před realizací samotné zkoušky. Oba průzkumy musí být zpracovány v elektronické prezentační formě za využití kancelářských balíčků a následně prezentovány na dataprojektoru autorizované osobě v průběhu konání zkoušky.
V průběhu zkoušky budou také hodnoceny měkké kompetence uchazeče ze strany autorizované osoby s cílem zjistit formy komunikace a asertivního jednání při komunikaci se zákazníkem. Jedná se o ústní formu a hodnocení výstupů z předem zpracovaných vstupních informací.
Ostatní hodnoticí kritéria budou hodnocena autorizovanou osobou přímo při vykonávání zkoušky v místě konání (např. administrativní práce, zkoušky zaměřené na obchodní korespondenci, smlouvy či firemní dokumentace spojená s odbytem zbožím aj.).
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.