Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo dopravy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Povolání: | Vozmistr | |
Platnost standardu: | Od 26.4.2016 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v normách a v technické dokumentaci železničních vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v oběhu a technických parametrech železničních souprav a vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v dokumentaci a v základních informacích železniční dopravy pro činnosti Vozmistra
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění posunu
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění technických prohlídek železničních vozů všech typů ve vnitrostátním i mezinárodním provozu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Obsluha brzd železničních vozů
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
Kritéria musí být ověřována v navazujících činnostech s využitím daných technologických postupů, zejména v oblasti technických prohlídek a obsluhy brzd železničních vozů. Při ověřování kritérií formou praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů i k časovému hledisku zvládání operací.
Při ověřování kompetence Orientace v oběhu a technických parametrech železničních souprav a vozidel, kritérium c) se provede sepsání Výkazu vozidel a Zprávy o brzdění na základě modelové sestavy vlaku.
Při ověřování kompetence Provádění posunu, kritéria b) se vyžaduje popis zákazů a omezení při manipulaci s vozy vzhledem k jejich konstrukci a nákladu.
Při ověřování kompetence Provádění posunu, kritéria e) se provedene pouze tzv. jednoduchý posun, tj. svěšení a rozvěšení vozidel, případně stlačení či popotažení vozidel, nutné k jejich rozvěšení či svěšení.
Při ověřování kompetence "Provádění technických prohlídek železničních vozů všech typů ve vnitrostátním i mezinárodním provozu" se nejprve provede písemné a ústní ověření kritérií a) až d). Poté se provede praktická technická prohlídka na konkrétním železničním voze, kde bude připravena závada, kterou musí uchazeč zjistit a odstranit, popřípadě popsat, jak zajistí její odstranění. Zjištění a popis způsobu odstranění závady může být ověřován na výukových modelech, případně za použití fotodokumentace závad vzniklých v provozu. Zde se provede simulace možných závad (poškození, opotřebení součástí vozu a závady v naložení a zajištění nákladu), na kterých uchazeč popíše postupy spojené s odstraňováním, hlášením a evidencí závad. Dále uchazeč prokáže dovednosti spojené s používáním měřidel.
Ověřování kritéria d) kompetence Provádění technických prohlídek železničních vozů všech typů ve vnitrostátním i mezinárodním provozu se zaměří mimo jiné na znalost zásad pro naložení a zajištění nákladů na nákladních vozech.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
České dráhy, a. s.
Dopravní vzdělávací institut, a. s.