Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Platnost standardu: | Od 29.6.2015 do 11.4.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 11.2.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v ekonomických pojmech a struktuře nákladů v podniku
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsluha kancelářských programů a personálního informačního systému
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finanční analýza podniku a jeho provozoven
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocování investic
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analýza nákladů a efektivnosti provozu pobočky (střediska) firmy
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
V rámci zkoušky na pozici analytik provozu prodejen maloobchodu se autorizovaná osoba zaměří na praktické činnosti a teoretické poznatky, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky).
Podstatnou částí hodnocení je prověření znalostí uchazeče na pozici analytika provozu prodejen maloobchodu a kontrola znalosti a gramotnosti práce na PC při přípravě a zpracování poskytnutých dat za využití kancelářského balíčku. Základním požadavkem jsou softwarové znalosti při sestavování databází, grafů, statistik prodejů či obratů, nákladů a dalších finančních ukazatelů a veličin. Pro splnění některých úkolů uvedených v kritériích hodnocení je potřeba poskytnout uchazeči firemní podklady a účetní údaje, které jsou součástí materiálních a technických předpokladů pro provedení zkoušky. Z hlediska správnosti a kontroly vypracovaní úkolů obdrží uchazeč podklady a materiály při samotné zkoušce, kde je také následně vypracuje a popíše jednotlivé výstupy autorizované osobě.
Seznam úkolů:
1) Zpracování dokumentu v textovém editoru dle předlohy - uchazeč dostane v papírové podobě předtištěný vzor, kde je popsáno formátování textu (včetně tabulátorů, úrovně číslování odrážek, konce oddílů apod). Úkolem uchazeče je podle této předlohy vytvořit dokument v elektronické podobě, kde daný vzor bude kopírovat a bude vytvořen dle zadání.
2) Uchazeč dostane k dispozici konkrétní tabulku s rozčleněnými náklady pobočky firmy. Je na jeho zvážení, které náklady bude považovat za ty nejdůležitější, které nejvýznamějším způsobem budou ovlivňovat ekonomiku daných poboček. Sám navrhne metodiku sledování a vyhodnocování těchto nákladů (které náklady se budou sledovat a jak často, s čím se budou poměřovat, jak se bude posuzovat jejich přiměřenost apod.) Na několika skupinách nákladů vytvoří spojnicový graf, který bude zachycovat trendový vývoj těchto nákladů. Graf bude obsahovat název, popis os a legendu.
3) Uchazeč dostane k dispozici základní specifikaci poboček firmy (tržby, počty zákazníků, prodejní plocha, užitná plocha, počet zaměstnanců apod). Dle vlastního uvážení vytvoří metodiku sledování a vyhodnocování efektivnosti a produktivity pobočky. Jsou-li k dispozici udáje z více poboček, tak tyto porovná mezi sebou a navrhne slabá místa jednotlivých poboček.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.