Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik osobních vozidel | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | |||||||||||||||||||||
Práce s technickou dokumentací osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||
Měření základních elektrotechnických a elektronických veličin
|
3 | |||||||||||||||||||||
Orientace ve způsobech přenosu točivého momentu z motoru do převodovky
|
4 | |||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání, funkci a ovládání převodovek osobních automobilů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání a funkci převodů osobních automobilů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Pravidelná kontrola a údržba kinematického řetězce osobních automobilů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava převodů osobních automobilů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Diagnostika, oprava a seřízení ovládacích mechanismů převodů osobních automobilů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava dílů přenosu točivého momentu z motoru do převodovky osobních automobilů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Diagnostika, údržba, oprava a seřízení ovládacího mechanizmu spojky
|
4 | |||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava hnacích hřídelí a kloubů osobních automobilů
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://www.nsp.cz/jednotka-prace/mechanik-osobnich-vozidel#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „B“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů podle dokumentace výrobce vozidla
plnění časových norem oprav podle dokumentace výrobce vozidla
Uchazeč si ke zkoušce přinese vlastní pracovní oděv a pracovní obuv.
Specifikace podmínek ověřování některých odborných kompetencí:
U odborné kompetence Práce s technickou dokumentací osobních vozidel, kritérium b) jedná se o díl převodového ústrojí osobního automobilu.
U odborné kompetence Orientace v základech elektrotechniky, kritérium c) elektrická a elektronická schémata určí u konkrétního osobního vozidla autorizovaná osoba např. řízení automatické převodovky, atd.
U odborné kompetence Pravidelná kontrola a údržba kinematického řetězce osobních automobilů, kritérium c) jedná se o rozsah běžné pravidelné servisní prohlídky osobního automobilu.
U odborné kompetence Diagnostika a oprava převodů osobních automobilů,
kritérium b) převodovka je vymontována z vozidla - demontáž, diagnostika, oprava a montáž mechanických částí (ložisko, synchronizační spojka);
kritérium c) rozvodovka s kuželovým soukolím vymontována z vozidla.
U odborné kompetence Diagnostika a oprava dílů přenosu točivého momentu z motoru do převodovky osobních automobilů, kritéria b), c) motor s převodovkou je demontován z vozidla.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
Renault ČR
Stroje Polák, s. s r. o.
AD Technik Praha
ISŠ automobilní Brno