Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Platnost standardu: | Od 29.9.2017 do 18.10.2021 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Práce s technickou dokumentací osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Měření základních elektrotechnických a elektronických veličin prvků kabeláže osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci vznětových a zážehových motorů osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci příslušenství vznětových a zážehových motorů osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v systémech pro snižování emisí vznětových a zážehových motorů osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění pravidelné údržby hnacích agregátů osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava mechanických částí vznětových a zážehových motorů osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava řízení a příslušenství motoru osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava systémů pro snižování emisí osobních vozidel
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
Onemocnění omezující získání profesní kvalifikace
- Závažná endokrinní onemocnění
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Nemoci cév a nervů horních končetin
- Prognosticky závažná endokrinní onemocnění včetně diabetes mellitus
- Poruchy vidění
- Závažná onemocnění páteře
- Závažná onemocnění pohybového systému omezující práci ve vynucené poloze
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Drogová závislost v anamnéze
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
- Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému
- Poruchy prokrvení končetin
Onemocnění vylučující získání profesní kvalifikace
- Raynaudův syndrom
- Prognosticky závažná onemocnění cév a nervů horních končetin
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Prognosticky závažná onemocnění pohybového systému, znemožňující zátěž páteře a trupu
- Prognosticky závažná chronická onemocnění pohybového systému, zamezující práci ve vynucené poloze
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu této pozice je možné pouze po konzultaci s lékařem.
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „B“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
-dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
-nakládání s nebezpečnými odpady
-kvalitu odvedené práce
-pochopení a dodržování technologických postupů dle dokumentace výrobce vozidla
-plnění časových norem oprav dle dokumentace výrobce vozidla
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí:
Provádění pravidelné údržby hnacích agregátů osobních automobilů, kritérium c) - vyčtení paměti závad, pravidla pro vymazání paměti závad, nastavení intervalu servisní prohlídky
Diagnostika a oprava mechanických částí vznětových a zážehových motorů osobních automobilů, kritéria b) a c) - motor demontován z vozidla
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
Renault ČR
Stroje Polák, s. r. o.
AD Technik
ISŠ automobilní Brno