Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo práce a sociálních věcí | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Speciální a interdisciplinární obory | |
Platnost standardu: | Od 10.4.2018 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v právních a ostatních předpisech, evropských právních předpisech v oblasti ergonomie práce a prevence pracovních rizik
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základech ergonomie
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Zpracování kategorizace prací
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v dopadech nesprávného ergonomického řešení na pohodu a zdraví člověka
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v zákonných právech a povinnostech zaměstnavatele, zaměstnance a poskytovatele pracovně lékařských služeb
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Zavádění a aktualizace systému ergonomických analýz práce a pracovišť
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Hodnocení ergonomických rizik
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Komunikace s oblastními inspektoráty práce a s krajskými hygienickými stanicemi
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Řízení ergonomických rizik
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Zkouška zahrnuje písemný test (dále jen "test"), prezentaci konkrétní ergonomické dokumentace, kterou uchazeč zpracoval, nebo se na jejím zpracování podílel, včetně návrhu na optimalizaci. Dále posouzení ergonomie na pracovišti dle předložené fotografie nebo videozáznamu. Kompetence „Orientace v právních a ostatních předpisech, evropských právních předpisech v oblasti ergonomie práce a prevence pracovních rizik “ je ověřována pomocí písemného testu. Test se skládá z minimálně 30 otázek. Písemný test není jediným způsobem ověřování kompetencí v rámci profesní kvalifikace.
Pravidla pro aplikaci písemných testů jako způsobu ověřování
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo možno sestavit několik desítek písemných testů. Minimální počet otázek úplného souboru písemných otázek je 250.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněné následující dvě podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Autorizovaná osoba si zároveň pro zkoušku připraví soubor 20 fotografií nebo videozáznamů nejrůznějších ergonomických problémů (např. pracovišť s nedostatky, které se z hlediska ergonomie na nich nacházejí nebo problematiky nepracovního charakteru atd.). Uchazeč si vylosuje jednu fotografii nebo videozáznam, na níž odhalí a popíše nedostatky a rizika. Autorizovaná osoba má možnost pokládat doplňující otázky. Práce s fotografiemi či videozáznamy je součástí zkoušky a probíhá ve zkušební místnosti v den konání zkoušky. Čas na odhalování nedostatků a rizik na pracovišti je 10 až 20 minut.
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu, a to v počtu nejméně 70 („otevřených“) ústních otázek. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí být splněné následující dvě podmínky:
A. Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
B. Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
Žadatel o autorizaci musí ke své žádosti přiložit autorizujícímu orgánu soubor zahrnující minimální počty testových písemných otázek a soubor fotografií nejrůznějších pracovišť s nedostatky z hlediska ergonomie. V případě, že součástí zkoušky bude ověřování pomocí losovaných otázek, musí žadatel o autorizaci ve své žádosti přiložit autorizujícímu orgánu i soubor těchto ústních otázek.
Při ověřování kritéria c) kompetence Řízení ergonomických rizik uchazeč navrhne stručný systém ergonomické kontroly, doplňování a aktualizace dokumentace ve firmě. Autorizovaná osoba může umožnit vypracovat návrh pro firmu, kterou uchazeč popsal v kritériu a) této kompetence. Uchazeč představí svůj návrh formou prezentace pro zkušební komisi.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro bezpečnost, ochranu osob a majetku a bezpečnost práce, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
KOMORA BOZP a PO ČR
Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Ministerstvo práce a sociálních věcí
TeamPrevent-PREPO