Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Autotronik | |
Platnost standardu: | Od 18.8.2021 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci nákladních automobilů a autobusů se zaměřením na elektrická, pneumatická a hydraulická schémata, dílenské a svolávací akce, software řídících jednotek
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrotechnice a elektronice používané na nákladních vozidlech a autobusech včetně měření jednotlivých veličin
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v měření strojních součástí, lícování a vymezování vůlí nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukčních systémech nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace ve fyzikálních základech konstrukce nákladních vozidel a autobusů se zaměřením na rozměry, zatížení náprav, jízdní odpory a stabilitu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v provozně ekonomických parametrech nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Demontáž, montáž a dignostika jednotlivých skupin kinematického řetězce nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání hlavního napájecího elektrického obvodu nákladních vozidel a autobusů, jeho zapojení a propojení s alternátorem, akumulátorem a spouštěčem
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika elektrické instalace nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika pohonných jednotek nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika automatizovaných systémů ovládání převodovek nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika systémů pro snižování emisí nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika systému dodávky stlačeného vzduchu nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika brzdových systémů nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika systémů pneumatického pérování nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika systémů řízení více náprav nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika nákladních vozidel a autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas)
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika systémů komunikace podvozků a nástaveb nákladních vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika specifických systémů autobusů
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – https://nsp.cz/jednotka-prace/autotronik#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „C+E“ nebo „D+E“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů dle technické dokumentace výrobce
plnění časových norem oprav dle technické dokumentace výrobce
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí:
Navazující kroky technologických postupů diagnostiky a oprav z různých kompetencí budou ověřovány v rámci jedné opravy, autorizovaná osoba určí typ nákladního vozidla nebo autobusu.
Diagnostika brzdových systémů nákladních vozidel a autobusů
a) až f) autorizovaná osoba nasimuluje závadu formou výměny dílu za vadný nebo přerušením vedení nebo uvolněním spoje atd.
Diagnostika systémů pneumatického pérování nákladních vozidel a autobusů
a), c) autorizovaná osoba nasimuluje závadu formou výměny dílu za vadný nebo přerušením vedení nebo uvolněním spoje atd.
Diagnostika systémů řízení více náprav nákladních vozidel a autobusů
a), b) autorizovaná osoba nasimuluje závadu formou výměny dílu za vadný nebo přerušením vedení nebo uvolněním spoje atd.
Diagnostika zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů.
a) autorizovaná osoba nasimuluje závadu formou výměny dílu za vadný nebo přerušením vedení nebo uvolněním spoje atd.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
SCANIA
IVECO Moravia
PAS Zábřeh
ContiTrade Services
ISŠA Brno