Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo vnitra | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Právo, právní a veřejnosprávní činnost | |
Povolání: | Bezpečnostní konzultant | |
Platnost standardu: | Od 8.9.2021 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v základní legislativě v oblasti obecné bezpečnosti, BOZB, PO, ochrany utajovaných informací a ochrany obchodního tajemství
|
4 | ||||||||||||||||||
Orientace v základní legislativě upravující činnost a kompetence složek Integrovaného záchranného systému (Policie ČR, Hasičský záchranný sboru ČR, rychlá záchranná zdravotní služba; kompetence a práva Národního bezpečnostního úřadu)
|
4 | ||||||||||||||||||
Orientace v legislativě a ostatních předpisech krizového řízení, havarijního plánování, civilní ochrany objektů a osob a kritické infrastruktury
|
4 | ||||||||||||||||||
Orientace v zabezpečovacích elektronických systémech a prostředcích - elektronická zabezpečovací signalizace, elektronická požární signalizace, uzavřený bezpečnostní kamerový systém a další a jejich použití
|
4 | ||||||||||||||||||
Orientace v zabezpečovacích systémech a legislativě pro ochranu nebo utajení informací
|
4 | ||||||||||||||||||
Orientace v činnosti a oprávněních soukromé bezpečnostní služby, soukromého detektiva
|
4 | ||||||||||||||||||
Používání záznamových a pozorovacích prostředků
|
4 | ||||||||||||||||||
Využívání prostředků výpočetní techniky
|
4 | ||||||||||||||||||
Uplatňování zásad součinnosti se složkami integrovaného záchranného systému, zejména s Policií ČR a vymezenými osobami
|
4 | ||||||||||||||||||
Poskytování rad a odborných konzultací, poradenské a lektorské činnosti a organizační podpora pro organizace a členy bezpečnostní komunity
|
4 | ||||||||||||||||||
Vypracování zpráv a návrhů dle zakázky
|
4 | ||||||||||||||||||
Vypracování provozních dokumentů (směrnice, řízení pracovních postupů…) v oblasti elektronické ochrany, kamerových systémů a ochrany informací s respektováním podmínek BOZP a požární ochrany
|
4 | ||||||||||||||||||
Identifikování a návrh opatření k omezení hlavních bezpečnostních rizik objektu nebo osoby
|
4 | ||||||||||||||||||
Vypracování komplexního návrhu bezpečnosti objektu dle potřeb klienta
|
4 | ||||||||||||||||||
Vypracování komplexního návrhu ochrany informací klienta
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Zkoušku je možno skládat s ohledem na organizaci zkoušky i ve 2 dnech, kdy mezi prvním a posledním dnem zkoušky nesmí uběhnout delší časový úsek než je 1 den.
Zkouška má formu písemné zkoušky a kombinace praktické a ústní zkoušky. Zkouška se skládá v českém jazyce.
Kritéria, u kterých je stanoven způsob prověření písemné, se ověřují formou testu.
Kritéria, u kterých je stanoven způsob prověření praktické předvedení, anebo ústní ověření se prověřují formou řešení typových situací.
Autorizovaná osoba sestaví test náhodným výběrem ze souboru 600 testových otázek a při přípravě testu zabezpečí vždy různé kombinace pořadí možných odpovědí pod písmeny a), b), c) u jednotlivých otázek.
Soubor testových otázek obsahuje kompetence: Orientace v základní legislativě v oblasti obecné bezpečnosti, BOZP, požární ochrany, ochrany utajovaných informací a ochrany obchodního tajemství; Orientace v základní legislativě upravující činnost a kompetence složek Integrovaného záchranného systému (Policie ČR, Hasičský záchranný sboru ČR, rychlá záchranná zdravotní služba; kompetence a práva Národního bezpečnostního úřadu); Orientace v legislativě a ostatních předpisech krizového řízení, havarijního plánování, civilní ochrany objektů a osob a kritické infrastruktury; Orientace v zabezpečovacích elektronických systémech a prostředcích - elektronická zabezpečovací signalizace, elektronická požární signalizace, uzavřený bezpečnostní kamerový systém a dalších a jejich použití; Orientace v prostředcích a zařízeních pro ochranu nebo utajení informací; Orientace v metodách a oprávněních soukromé bezpečnostní služby, soukromého detektiva. Test obsahuje 120 otázek, kdy z každého kritéria ověřovaného písemnou formou musí být v testu minimálně 6 otázek. Autorizovaná osoba připraví minimálně 5 testů s rozdílnými otázkami, kdy shoda mezi jednotlivými testy v počtu stejných otázek smí být maximálně 20 otázek. Uchazeč si losuje test, který bude vyplňovat. Doba na vypracování testu je 70 minut. Minimální počet správných odpovědí pro úspěšné absolvování testu je 102 (85 %).
Zadání testu včetně odpovědí uchazeče je součástí záznamu o průběhu a výsledku zkoušky a bude uchováváno v souladu s § 8 vyhlášky č. 208/2007 Sb. o podrobnostech stanovených k provedení zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání v platném znění.
Pokud stanoví tento standard pro ověření kritéria praktické předvedení a ústní ověření, tak k ústnímu ověřování dochází i v rámci praktického předvedení.
V praktické části zkoušky jsou ověřovány kompetence: Orientace v metodách a oprávněních soukromé bezpečnostní služby, soukromého detektiva; Používání záznamových a pozorovacích prostředků; Uplatnění zásad součinnosti se složkami Integrovaného záchranného systému, zejména s Policí ČR a vymezenými osobami; Poskytování rad a odborných konzultací, poradenské a lektorské činnosti a organizační podpora pro organizace a členy bezpečnostní komunity; Vypracování zpráv a návrhů dle zakázky; Vypracování provozních dokumentů (směrnice, řízení pracovních postupů…) v oblasti elektronické ochrany, kamerových systémů a ochrany informací s respektováním podmínek BOZP a požární ochrany; Identifikování a návrh opatření k omezení hlavních bezpečnostních rizik objektu nebo osoby; Vypracování komplexního návrhu bezpečnosti objektu dle potřeb klienta; Vypracování komplexního návrhu ochrany informací klienta.
Autorizovaná osoba disponuje minimálně 4 různým objekty a 3 variantami témat k vypracování případové studie, celkem tedy minimálně 12 typových situací k řešení. Autorizovaná osoba je povinna obměnit 1x za rok minimálně 1/3 modelových situací a ¼ objektů pro realizaci praktické zkoušky.
Jeden člen komise je obeznámen s celým scénářem situace a předvádí zástupce klienta, kterému může uchazeč klást dotazy. Následně s uchazečem provede fyzickou prohlídku objektu, v jejímž průběhu může uchazeč klást dotazy.
Uchazeč na základě zjištěných údajů a prohlídky vypracuje analýzu a návrh opatření a základní nutnou dokumentaci pro klienta. Po jejím odevzdání má komise minimálně 2 hodiny na zhodnocení práce a na poradu. Tento čas se nezapočítává do délky trvání zkoušky. Na závěr obhájí své závěry a návrhy před komisí, která hraje roli zástupců klienta. Komise smí klást dotazy.
Časový průběh:
Prvotní seznámení s problémem a vypracování návrhu postupu posouzení:max 1 hodina
Úvodní rozhovor pro získání doplňujících informací max 1 hodina
Prohlídka objektu na místě max 3 hodiny
Doba na zpracování analýzy, návrhu a prezentace max 5 hodin
Prezentace výsledku max 30 minut
Doba pro kladení doplňujících dotazů max 30 minut.
Podmínky k průběhu jednotlivých etap:
Seznámení s problémem – přítomna je celá komise, pouze jeden z komise zastává roli zástupce klienta. V tomto bodě nesmí ostatní členové komise vstupovat do rozhovoru uchazeče a „klienta“.
Obdobně se postupuje při kontrole objektu.
Ke zpracování smí uchazeč používat svůj notebook nebo PC se svým softwarovým vybavením. Pokud potřebuje využít internet k dohledání údajů, využívá PC (notebook) autorizované osoby, aby bylo zajištěno, že se s nikým nebude spojovat přes internet. Stejně tak v době plnění úkolů nesmí komunikovat o průběhu zkoušky nebo tématech s nikým mimo členů zkušební komise.
Zpracování je prováděno jako klauzurní práce. Po jejím vypracování ji předá v elektronické podobě a jednom podepsaném exempláři předsedovi komise.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro bezpečnost a ochranu osob a majetku a bezpečnost práce, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
RITAS, s. r. o.
MOBA, s. r. o.
NoNap CZ, s. r. o.