Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik motocyklů | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Měření základních elektrotechnických a elektronických součástí motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci a značení ráfků a pneumatik motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci rámů, jejich částí, řízení a geometrii motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci a principu činnosti odpružení a tlumení motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v brzdových systémech motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Základní nastavení podvozků motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Kontrola kol motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika rámů a řízení, oprava a seřízení řízení motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Kontrola a oprava odpružení a tlumení motocyklů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava brzdových systémů motocyklů
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://www.nsp.cz/jednotka-prace/mechanik-motocyklu#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „A“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
- dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
- nakládání s nebezpečnými odpady
- kvalitu odvedené práce
- pochopení a dodržování technologických postupů podle dokumentace výrobce vozidla
- plnění časových norem oprav podle dokumentace výrobce vozidla
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí:
Pod pojmem přední nebo zadní tlumič se rozumí komponent obsahující prvky tlumení i pružení.
Základní nastavení podvozků motocyklů
b) až c) úkony jsou prováděny přímo na motocyklu
Kontrola kol motocyklů
d) kontrola a vycentrování kola je prováděno na povoleném výpletu kola
Diagnostika rámů a řízení, oprava a seřízení řízení motocyklů
a) diagnostika rámů se provádí pomocí specializovaného diagnostického přístroje
Kontrola a oprava odpružení a tlumení motocyklů
a) až f) úkony se provádí demontáží a montáží z motocyklu
c) úkonem se rozumí kompletní demontáž a montáž všech součástí zadního tlumiče, včetně jeho plnohodnotného zprovoznění včetně naplnění oleje a plynu
Diagnostika a oprava brzdových systémů motocyklů
b) úkonem se rozumí demontáž a montáž všech částí a součástí brzdového systému
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
ISŠa Brno
AČR, 2W sport klub Brno
Miroslav Rolinger /f. o./