Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo dopravy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Platnost standardu: | Od 29.4.2019 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Čtení a použití technických podkladů v oblasti opravárenství
|
4 | |||||||||||||||||||||
Stanovení pracovních postupů, prostředků a metod
|
4 | |||||||||||||||||||||
Diagnostika běžných závad
|
4 | |||||||||||||||||||||
Zajišťování vhodných podmínek pro servisní opravy a údržbu
|
4 | |||||||||||||||||||||
Řízení a odborné vedení pracovníků zajišťujících obsluhu, údržbu a opravy strojů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Posuzování vlivu opravárenské činnosti na životní prostředí a přijímání opatření k zabránění negativním následkům
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Při ověřování kompetencí k jednotlivým kritériím je třeba posuzovat v navazujících činnostech vedoucích k ucelenému zajištění správného chodu jednotlivých technologií a strojů. Přitom je nutno posuzovat nejen dosažený výsledek, ale i samostatnost při rozhodování o nejvhodnějším postupu řešení zadaného úkolu podle podmínek pracoviště.
U každého druhu stroje či technologie došlo v současnosti vzhledem k technologické složitosti i k poměrně úzké specializaci servisní činnosti. Podrobná školení a kurzy k tomu provádí přímo jednotliví výrobci a dodavatelé strojů. Vzhledem k široké škále používané mechanizační techniky by měl mít uchazeč možnost v průběhu celé zkoušky používat servisní dokumentaci.
Autorizovaná osoba připraví ke zkoušce případové studie a modelové situace, na kterých odzkouší uvedená hodnoticí kritéria.Případové studie jsou připraveny na základě ověřovaných požadovaných dovedností a znalostí, vč. legislativních požadavků. V případové studii bude vždy uveden popis situace, kterou technik při provozu může zajišťovat s důrazem na uvedenou mimořádnou situaci ve studii k řešení určenou. Jsou vždy stanoveny jednotlivé fáze situace v případové studii, které jsou rozhodující i pro hodnocení úspěšnosti žadatele. Účelně přistupuje autorizovaná osoba při stanovení druhu modelové situace ke svým znalostem konkrétního provozu a aktuálnímu stavu oboru, vč. legislativního rámce.
Kompetence e71.D.2070 Stanovení pracovních postupů, prostředků a metod - autorizovaná osoba připraví pro ověření kritéria d) tři případové studie.
Kompetence e74.D.1127 Zajišťování vhodných podmínek pro servisní opravy a údržbu - autorizovaná osoba připraví pro ověření kritéria d) tři případové studie.
Kompetence c11.Z.2903 Řízení a odborné vedení pracovníků zajišťujících obsluhu, údržbu a opravy strojů - autorizovaná osoba pro ověření kritéria a) připraví tři případové studie.
Kompetence e74.D.3042 Posuzování vlivu opravárenské činnosti na životní prostředí a přijímání opatření k zabránění negativním následkům - autorizovaná osoba připraví pro ověření kritéria c) tři případové studie.
Při ověřování kritérií formou praktického předvedení je třeba přihlížet zejména k přesnosti, kvalitě a dodržování platných zákonů a norem. Je nutné i posuzovat rovněž samostatnost při rozhodování o nejvhodnějším postupu řešení zadaného úkolu podle platných podmínek pracoviště či daných obecných zákonných předpisů a norem
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro stavebnictví, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Metrostav, a. s.
SPŠ Chrudim
BES, s. r. o.