Kvalifikační standard

Autorizující orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Skupina oborů: Obchod
Povolání: Specialista maloobchodu
Platnost standardu: Od 16.10.2009 do 8.9.2015
Možnosti zkoušky: Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 30.8.2023 lze zkoušet podle nového standardu.
Kvalifikační úroveň: 3

Kvalifikační standard

Název odborné způsobilosti Úroveň

Posuzování kvality zboží

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Senzoricky zkontrolovat a zhodnotit druh a kvalitu zboží při přejímce, při reklamacích zákazníka Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit uvedené kritérium.
3

Kalkulace ceny a vyúčtování tržeb

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vypočítat prodejní ceny z dodacího listu na základě vnitřních předpisů Praktické předvedení se slovním vysvětlením
b Propočítat hodnoty celého dodacího listu a jeho kontrola na soupisku dodacích listů a řešit případné rozdíly v ceně Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Přecenit zboží podle vnitřních předpisů Praktické předvedení se slovním vysvětlením
d Provést kontrolu denní tržby Praktické předvedení se slovním vysvětlením
e Provést odvod tržby, popsat a vysvětlit princip vedení evidence trezoru Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Přepočet cen zboží a služeb na cizí měnu při platbách na pokladnách

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Přepočítat cenu zboží na požadovanou měnu Praktické předvedení + výpočet (s důrazem na přesnost)
b Manipulovat s cizí měnou na pokladně Praktické předvedení se slovním vysvětlením (s důrazem na znalost hodnot a ochranných prvků)
Je třeba splnit obě kritéria.
3

Plánování druhu a množství zásob pro obchodně provozní jednotku dle předpokládaného prodeje

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vést evidenci o pohybu zboží na prodejně Praktické předvedení
b Sledovat nabídku na zboží od dodavatelů Slovně s použitím katalogů a nabídkových listů
c Připravit podklady pro objednávku zboží, komunikovat s dodavateli Praktické předvedení se slovním vysvětlením
d Sestavit objednávku na zboží, jednat s dodavateli Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Vyplňování prodejní dokumentace, příprava příslušných dokumentů v obchodně provozní jednotce

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vystavit předepsanou prodejní dokumentaci např. záručních listů, paragonů Praktické předvedení
b Poskytnout zákazníkovi informace ve spojitosti s prodejní dokumentací Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit obě kritéria.
3

Inventarizace zásob v obchodně provozní jednotce

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zjistit fyzický stav zásob Praktické předvedení + metrologicky
b Porovnat fyzický stav zásob s účetním stavem zásob a zaznamenat zjištěné rozdíly Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Odstranit nedostatky zjištěné inventurou v souladu s platnými předpisy Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Nabídka prodávaného zboží dle sortimentu s odbornou poradenskou službou

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zvolit formu předvádění a poskytnutí informací ke zboží či službě s ohledem na typ, věk, pohlaví zákazníka Praktické předvedení se slovním vysvětlením
b Předvést zboží zákazníkovi, a informovat zákazníka o vlastnostech zboží, jeho použití a ošetřování. Vysvětlit přednosti zboží a možnosti substitutu Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Uskutečnit dodatečnou nabídku (doplňkový sortiment) a nabídku nových druhů zboží Praktické předvedení se slovním vysvětlením
d Zodpovědět otázky ohledně funkce, provozu či případných problémů při používání zboží Slovně
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Zajišťování a poskytování doplňkových služeb spojených s prodejem a odběrem zboží zákazníkovi

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Přijmout objednávku na zboží od zákazníka Praktické předvedení se slovním vysvětlením
b Vyskladnit zboží zákazníkovi podle dodaných podkladů (prodejka) Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Senzoricky zkontrolovat stav obalů vydávaného zboží Praktické předvedení se slovním vysvětlením
d Vést základní evidenci ve skladu, vyplňovat příslušné tiskopisy písemnou nebo elektronickou formou Praktické předvedení se slovním vysvětlením
e Vyhotovit dokumenty spojené s objednávkou Písemně
f Evidovat objednávky Praktické předvedení se slovním vysvětlením
g Pracovat se softwarovým vybavením pro zajištění objednávek Praktické předvedení se slovním vysvětlením
h Zorganizovat dodání zboží zákazníkovi ze skladu Prakticky
i Balit zboží způsobem odpovídajícím druhu a vlastnostem zboží, včetně dárkového způsobu, nebo podle přání zákazníka Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Přijímání hotovostních i bezhotovostních plateb za zboží a služby od zákazníků v obchodně provozní jednotce

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zvolit způsob platby na pokladně Praktické předvedení se slovním vysvětlením
b Přijímat hotovosti a ceniny, ověřit platnost měny nebo platnost ceniny (stravenky, dárkové kupony, šeky, aj.), vyúčtovat platbu zákazníkovi, uložit hotovost a ceniny do pokladny Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Manipulovat s platební kartou zákazníka, identifikace karty, předložení dokladu o bezhotovostní platbě k autorizaci zákazníkem při dodržení bezpečnostních pravidel platby kartou Praktické předvedení se slovním vysvětlením
d Evidovat doklady o bezhotovostních platbách a platbách ceninami Praktické předvedení se slovním vysvětlením
e Řešit vzniklé nedostatky při bezhotovostních i hotovostních platbách Slovně
f Vrácení DPH v případě vývozu zboží na žádost zákazníka podle platné legislativy Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Úprava a aranžování zboží v obchodně provozní jednotce a výkladních skříních

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Upravit zboží pro aranžování Praktické předvedení
b Připravit a upravit prostor pro aranžování Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Aranžovat zboží v prodejně a výkladní skříni Praktické předvedení se slovním vysvětlením
d Manipulovat s aranžérským nářadím a pomůckami Praktické předvedení
e Zhotovit cenovky, popisky a grafické informace ke zboží Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Přejímka, výkup, skladování, ošetřování zboží a manipulace se zásobami v obchodně provozní jednotce

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Provádět odběr a přejímku zásob podle sortimentu Praktické předvedení se slovním vysvětlením
b Zkontrolovat doklady vázané na přejímku zásob (kvantitativně, kvalitativně) Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Vyhotovit a evidovat doklady spojené s řešením problémů vzniklých při přejímce zásob Praktické předvedení
d Skladovat a ošetřovat zásoby ve sféře oběhu v souladu s charakterem zásob (dodržování HACCP) podle sortimentu a podle zásad logistiky Praktické předvedení se slovním vysvětlením
e Manipulovat se zásobami, podle charakteru sortimentu v souladu s hygienickými a bezpečnostními předpisy, předpisy na ochranu životního prostředí Praktické předvedení
f Pracovat s přístroji, strojovým a jiným zařízením obchodně provozní jednotky Praktické předvedení
g Pracovat s doklady spojenými s pohybem zboží na provozovně Praktické předvedení se slovním vysvětlením
h Vést evidenci a vyřizovat reklamace vůči dodavatelům Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Obsluha pokladny a pokladních systémů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Převzít počáteční hotovost a odstranit případné nedostatky před zahájením práce na pokladně Praktické předvedení se slovním vysvětlením
b Zprovoznit pokladnu, řešit problémy provozu pokladny Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Komunikovat vhodně se zákazníkem, řešit obvyklé i neobvyklé situace při obsluze zákazníka Praktické předvedení se slovním vysvětlením
d Účtovat ceny zboží mechanicky nebo za pomoci čtecího zařízení kontrolní pokladny, kontrolovat ceny zboží, odstranit vzniklé nedostatky při účtování cen Praktické předvedení se slovním vysvětlením
e Stornovat platbu na pokladně, vystavit příslušný doklad a evidovat ho Praktické předvedení se slovním vysvětlením
f Provést základní údržbu pokladny (výměna pásky) a odstranit drobnou technickou závadu Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Příprava a úprava zboží k prodeji

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vážit, měřit, označit zboží cenovkou Praktické předvedení
b Balit zboží odpovídajícím obalovým materiálem a vhodný technickým postupem, nebo podle přání zákazníka Praktické předvedení
c Vysvětlit účel kritických bodů , např. systému HACCP Slovně
d Připravit zboží k nabídce a prodeji, u potravinářského zboží dodržovat předpisy spojené s manipulací s tímto sortimentem zboží a s dodržováním zásad hygieny Praktické předvedení se slovním vysvětlením
e Vystavit nabízené zboží s uplatněním estetických, hygienických, bezpečnostních a dalších předpisů podle charakteru zboží do připraveného prodejního prostoru Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Jednání ve styku se zákazníky, obchodními partnery a kontrolními orgány v souladu s platnou legislativou

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Znát podmínky a postupy reklamace zboží Praktické předvedení se slovním vysvětlením
b Řešit různé situace při reklamaci zboží Praktické předvedení se slovním vysvětlením
c Pracovat s příslušnými právními normami Slovně nad příslušnými právními normami
d Vyplnit příslušné doklady spojené s reklamací zboží podle platné legislativy Praktické předvedení
e Profesionálně komunikovat se zákazníkem při stížnostech a reklamacích zboží v souladu s předepsanými normami Praktické předvedení se slovním vysvětlením
f Řešit různé konfliktní situace při komunikaci se zákazníkem s ohledem na věk a typ zákazníka, formu prodeje a sortiment zboží Praktické předvedení se slovním vysvětlením
g Komunikovat se zákazníky v cizím jazyce na základní úrovni Praktické předvedení se slovním vysvětlením
h Kultivovaně komunikovat se zákazníkem v českém jazyce Praktické předvedení se slovním vysvětlením
i Profesionálně jednat s kontrolními orgány v souladu s platnou legislativou Praktické předvedení se slovním vysvětlením
j Dodržovat pravidla úspěšného prodeje při komunikaci se zákazníkem Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Orientace v příslušné oborové legislativě

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Znalost kontrolních orgánů Slovně
b Znalost BOZP a PO, kontrola a opatření kritických bodů (např. HACCP) Praktické předvedení se slovním vysvětlením
Je třeba splnit obě kritéria.
3

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba stanoví, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy. Dále stanoví, které pomůcky uchazeč při zkoušce smí používat.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP – http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?id_jp=101167&kod_sm1=17).

Zkouška bude probíhat pro vybraný druh sortimentu zboží, na kterém se uchazeč před zkouškou domluví s autorizovanou osobou.

Vzhledem k tomu, že u způsobilostí jde o vzájemně navazující činnosti, je nutno při ověřování dodržet tuto logickou návaznost. Většinu způsobilostí je doporučeno ověřovat v reálném provozu pod dohledem autorizované osoby a v souladu s dodržováním předpisů a pravidel týkajících se BOZP. Pouze tu část kritérií, jejichž ověření by kladlo značné nároky na reálný provoz a hrozilo by jeho omezení, je možno ověřovat ve cvičných prostorách s odpovídajícím provozně technickým vybavením a inventářem v souladu s předpisy a pravidly BOZP.

Jednotlivá kritéria se ověřují uvedenými nástroji hodnocení a zaměřují se buď na proces nebo na výsledek (zřídka i na obojí).

 

Při zadávání se doporučují např. tyto činnosti:

– Vyplňování prodejní dokumentace

– Předvedení zboží zákazníkovi s poskytnutím informací o funkčnosti, ošetřování…

– Balení zboží dle sortimentu a požadavku zákazníka

– Manipulování a likvidace s obaly

– Manipulování se zbožím na provozovně

– Řešení běžných činností spojených s obsluhou zákazníka na pokladně

Jestliže se při ověřování kritérií bude manipulovat s peněžními prostředky a platebními kartami, je třeba dodržovat bezpečnostní pravidla pro práci na pokladně.

Jestliže se při ověřování kritérií bude manipulovat se zbožím, je třeba obzvláště u potravinářského sortimentu sledovat dodržování hygienických předpisů (kritické body HACCP).

Na tvorbě standardu se podíleli

Kvalifikační standard byl připraven Expertním týmem prodavači, v němž byly zastoupeny:

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR

Národní ústav odborného vzdělávání v Praze

 

Na tvorbě kvalifikačního standardu se dále podílely:

SOŠ obchodní, Brno

SOŠ a SOU, Šumperk

ISŠo, České Budějovice

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

 

Své podněty a připomínky dodaly i některé další školy vyučující obor vzdělání prodavač.