Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Ekonomie | |
Povolání: | Specialista kvality | |
Platnost standardu: | Od 10.4.2018 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 6 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v normách kvality
|
5 | |||||||||||||||||||||
Provádění kalibrace jednodušších měřicích přístrojů a zařízení dle platných postupů
|
5 | |||||||||||||||||||||
Uplatňování přístupů k zabezpečování kvality
|
5 | |||||||||||||||||||||
Analyzování příčin snížené kvality produkce a navrhování opatření k nápravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Vedení komplexní dokumentace o provedených zkouškách výrobků
|
5 | |||||||||||||||||||||
Přezkoumání a odstranění neshod
|
6 | |||||||||||||||||||||
Řízení a kontrola kvality
|
6 | |||||||||||||||||||||
Navrhování zkušebních metod, navrhování a ověřování postupů zkoušek výrobků
|
6 | |||||||||||||||||||||
Řízení odborných pracovníků
|
6 | |||||||||||||||||||||
Aplikace nástrojů managementu kvality
|
6 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Autorizovaná osoba stanoví, které pomůcky smí uchazeč při zkoušce používat.
Zkouška se skládá z:
1) písemné části, která u kompetencí
- Orientace v normách kvality
- Provádění kalibrace jednodušších měřicích přístrojů a zařízení dle platných předpisů
- Uplatňování přístupů k zabezpečování kvality
- Analyzování příčin snížené kvality odhalování nedostatků a navrhování opatření k dosažení žádoucí kvality (mimo kritéria d)
- Vedení komplexní dokumentace o provedených zkouškách výrobků
- Přezkoumání a odstranění neshod
- Řízení a kontrola kvality
- Aplikace nástrojů managementu kvality
musí mít formu testu.
2) ústní části (autorizovaná osoba může povolit písemnou přípravu k ústním otázkám)
3) praktického předvedení na konkrétním případu s ústní obhajobou, které uchazeč realizuje podle vylosovaného/stanoveného zadání pro každé kritérium, které se ověřuje praktickým předvedením. Praktické předvedení bude realizováno hraním rolí, kdy kandidát předvede realizaci zadání formou rozhovoru s přítomnými členy zkušební komise, kteří budou hrát roli představitelů/zástupců kontrolovaného procesu/organizace.
Doporučení k průběhu zkoušky:
Na počátku zkoušky jsou uchazeči (uchazeč) seznámeni předsedou zkušební komise s průběhem zkoušky.
Každý uchazeč absolvuje písemnou, praktickou a ústní část zkoušky.
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování profesních kvalifikací:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
- Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek (minimálně 4 otázky pro každé testem ověřované kritérium), aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
- Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň čtyři otázky.
Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 70 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Písemný test trvá minimálně 80 minut.
U kompetencí, u nichž je uvedeno „Písemné a ústní ověření“, autorizovaná osoba ověří daná kritéria nejprve písemnou formou (vč. povinnnosti použít písemný test při splnění výše uvedených pravidel jejich aplikace) a po vyhodnocení písemné formy zkoušený ústně doplní své odpovědi.
Pro písemnou i ústní zkoušku musí autorizovaná osoba připravit takový počet otázek, aby obsáhly všechny požadavky uvedené v hodnoticím standardu.
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu.
Při písemné zkoušce (testu) uchazeč volí správnou odpověď ze 4 (čtyř) možností.
Předseda zkušební komise organizuje písemnou část zkoušky s ohledem na nutnost samostatné práce uchazeče. V průběhu zkoušky smí uchazeč používat pouze psací potřeby.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro management a administrativu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Avia Ashok Leyland Motors, s. r. o.
Česká společnost pro jakost
Gradua-CEGOS, s. r. o.
SITA, a. s.
Unipetrol, a. s.
HR expert (OSVČ)