Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik nákladních vozidel a autobusů | |
Platnost standardu: | Od 7.4.2021 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v normách a v technické dokumentaci silničních motorových vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání a funkci základních verzí mechanických převodů nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění pravidelných servisních prohlídek a údržby převodových a zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění oprav převodového ústrojí nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava ovládacích mechanizmů převodového ústrojí nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání a funkci třecí spojky a hydrodynamického měniče
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava dílů kotoučové třecí spojky a hydrodynamického měniče
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika, údržba, oprava a seřízení ovládacího mechanizmu spojky
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání a funkci hlavních typů zpomalovacích zařízení nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://www.nsp.cz/jednotka-prace/mechanik-nakladnich-vozid#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem uchazeče o zkoušku je oprávnění k řízení vozidel skupiny „C“ nebo „D“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů podle dokumentace výrobce vozidla
plnění časových norem oprav podle dokumentace výrobce vozidla
Uchazeč si ke zkoušce přinese vlastní pracovní oděv a pracovní obuv.
Specifikace podmínek ověřování některých odborných kompetencí.
U odborné kompetence Provádění pravidelných servisních prohlídek a údržby převodových a zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů, kritérium b), c), d) se jedná o servisní prohlídku středního typu.
U odborné kompetence Provádění oprav převodového ústrojí nákladních vozidel a autobusů,
kritérium b) oprava bude prováděna na převodovce vymontované z vozidla;
kritérium c) oprava bude prováděna formou demontáže a montáže rozvodovky včetně seřízení, rozvodovka bude vymontována z vozidla.
U odborné kompetence Diagnostika a oprava dílů kotoučové třecí spojky a hydrodynamického měniče, kritérium b) úkony provést na demontovaném motoru z vozidla.
U odborné kompetence Diagnostika a oprava zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů,
kritérium a) úkony provést na hydraulickém nebo elektrickém zpomalovacím zařízení;
kritérium b) úkony provést na hydraulickém nebo elektrickém zpomalovacím zařízení, zpomalovací zařízení demontováno z vozidla;
kritérium a) až c) úkony provést na vozidle s odpojitelným hydraulickým nebo elektrickým zpomalovacím zařízením.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
SCANIA
IVECO Moravia
PAS Zábřeh
ContiTrade Services
ISŠA Brno