Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik opravář motorových vozidel | |
Platnost standardu: | Od 26.7.2016 do 6.6.2021 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v normách a v technické dokumentaci silničních motorových vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v základech elektrotechniky
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace ve vnitřních částech a systémech kabiny a karosérie nákladních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace ve vnitřních částech a systémech karosérie autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava elektrické instalace nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava vnitřních částí a systémů kabiny a karosérie nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika, údržba a oprava systému topení, větrání a klimatizace
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava ovládacích, informačních a bezpečnostních systémů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v montáži doplňkového zařízení a příslušenství kabiny a karoserie
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?id_jp=30741&kod_sm1=37).
Vstupním předpokladem uchazeče o zkoušku je oprávnění k řízení vozidel skupiny „C“ nebo „D“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
-dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
-nakládání s nebezpečnými odpady
-kvalitu odvedené práce
-pochopení a dodržování technologických postupů dle dokumentace výrobce vozidla
-plnění časových norem oprav dle dokumentace výrobce vozidla
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí:
Diagnostika a oprava elektrické instalace: - pro všechna kritéria bude připraveno vozidlo se závadou, případně simulovanou závadou elektroinstalace kabiny nákladního vozidla nebo karoserie autobusu
Diagnostika, údržba a oprava systému topení, větrání a klimatizace: b) - bude připraveno vozidlo se závadou, případně simulovanou závadou cirkulace vzduchu
Diagnostika a oprava ovládacích, informačních a bezpečnostních systémů: a), c) - bude připraveno vozidlo se závadou, případně simulovanou závadou ovládacích, informačních a bezpečnostních systémů
Orientace v normách a v technické dokumentaci silničních motorových vozidel: b) jedná se o díl kabiny nebo karoserie nákladního vozidla nebo autobusu
c) jedná se o díl kabiny nebo karoserie nákladního vozidla nebo autobusu
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
SCANIA
IVECO Moravia
PAS Zábřeh
ContiTrade Services
ISŠA Brno