Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Povolání: | Logistik disponent | |
Platnost standardu: | Od 29.4.2019 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stanovování průběhu a vazeb dílčích dopravních a přepravních činností
|
4 | |||||||||||||||
Zajišťování optimálního druhu dopravy, dílčích dopravních procesů; zajišťování manipulačních a mechanizačních prostředků
|
4 | |||||||||||||||
Navrhování a koordinace procesů unifikace, typizace, paletizace, kontejnerizace v dopravně přepravních procesech
|
4 | |||||||||||||||
Posuzování a vyhodnocování efektivnosti dopravně přepravních procesů
|
4 | |||||||||||||||
Provádění ekonomických rozborů pro stanovení dopravních ukazatelů
|
4 | |||||||||||||||
Zpracování cenových nabídek a tarifů dopravně přepravních procesů
|
4 | |||||||||||||||
Vedení příslušné dokumentace a evidence dopravně přepravních procesů, používaných prostředků a zařízení
|
4 | |||||||||||||||
Koordinace dopravy, stanovení harmonogramů a koordinace využívání dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků
|
4 | |||||||||||||||
Řízení (optimalizace) dopravně přepravních procesů v rozsáhlých dopravně přepravních systémech, optimální využívání dopravních prostředků apod.
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Ověřování kompetencí
Kritéria musí být ověřována v navazujících činnostech s využitím daných technologických postupů.
Při ústním ověřování znalostí zodpovídá uchazeč na tři vylosované otázky z daných kritérií hodnocení a případné dotazy zkoušejících k daným kritériím hodnocení.
Při ověřování kritérií formou písemného a ústního ověření uchazeč písemně zpracuje tři otázky z daných kritérií hodnocení a podá vysvětlení (odpovědi na dotazy) k písemnému provedení dle jednotlivých kritérií.
Při ověřování kritérií formou praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů i k časovému hledisku zvládání jednotlivých operací.
Při ověřování kompetence Řízení (optimalizace) dopravně přepravních procesů v rozsáhlých dopravně přepravních systémech, optimální využívání dopravních prostředků apod. uchazeč prakticky předvede (prezentuje) a ústně zdůvodní případovou studii.
Předmětem hodnocení bude obhajoba případové studie uchazečem, která bude součástí zkoušky v souladu s kritériem hodnocení příslušné kompetence.
Metodické pokyny:
Autorizovaná osoba připraví pro ověřování odborné kompetence Řízení (optimalizace) dopravně přepravních procesů v rozsáhlých dopravně přepravních systémech, optimální využívání dopravních prostředků apod. pro kritérium hodnocení c) zadání případové studie pro uchazeče v návaznosti na ověřované kompetence.
Případová studie bude zpracována v rozsahu minimálně 10 stránek a její zpracování bude provedeno před termínem vlastního provedení zkoušky. Uchazeč obdrží 21 dní předem jedno ze zadání, když se přihlásí ke zkoušce; 7 dní před zkouškou zašle studii autorizované osobě, která zpracuje připomínky a sdělí je 3 dny před zkouškou uchazeči, aby se mohl připravit na obhájení studie.
Pro odbornou kompetenci Zajišťování optimálního druhu dopravy, dílčích dopravních procesů; zajišťování manipulačních a mechanizačních prostředků pro kritérium hodnocení a); Navrhování a koordinace procesů unifikace, typizace, paletizace, kontejnerizace v dopravně přepravních procesech pro kritérium hodnocení b); Koordinace dopravy, stanovení harmonogramů a koordinace využívání dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků pro kritérium hodnocení a) připraví autorizovaná osoba minimálně 10 zadání v návaznosti na ověřované kompetence (tzn. pro každou odbornou kompetenci 10 zadání), z nichž si pak uchazeč bude losovat tři zadání, která zpracuje v písemné formě.
Pro odbornou kompetenci Posuzování a vyhodnocování efektivnosti dopravně přepravních procesů pro kritéria hodnocení b), c); Provádění ekonomických rozborů pro stanovení dopravních ukazatelů pro kritérium hodnocení b); Zpracování cenových nabídek a tarifů dopravně přepravních procesů pro kritérium hodnocení c); Vedení příslušné dokumentace a evidence dopravně přepravních procesů, používaných prostředků a zařízení pro kritérium hodnocení c); Koordinace dopravy, stanovení harmonogramů a koordinace využívání dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků pro kritérium hodnocení b) připraví autorizovaná osoba modelové situace v návaznosti na ověřované kompetence v minimálním počtu 5 zadání (tzn. pro každou odbornou kompetenci 5 zadání), z nichž si pak uchazeč bude losovat jedno zadání.
Pro odbornou kompetenci Zajišťování optimálního druhu dopravy, dílčích dopravních procesů; zajišťování manipulačních a mechanizačních prostředků pro kritérium hodnocení b); Navrhování a koordinace procesů unifikace, typizace, paletizace, kontejnerizace v dopravně-přepravních procesech pro kritérium hodnocení c) připraví autorizovaná osoba minimálně 10 zadání v návaznosti na ověřované kompetence (tzn. pro každou odbornou kompetenci 10 zadání), z nichž si pak uchazeč bude losovat tři, které budou ověřeny ústním způsobem.
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek:
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí byt splněny následující dvě podmínky:
A. Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
B. Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Česká logistická asociace, o. p. s.
ČSAD Hodonín, a. s.