Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik nákladních vozidel a autobusů | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v zásadách BOZP, PO, ochrany zdraví, životního prostředí a v právních předpisech pneuservisu nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika druhu, kategorie a typu nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v technologii výroby a konstrukci pneumatik nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika protektorování pneumatik nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika základních pojmů, značení a konstrukce ráfků používaných u nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Volba pracovního postupu při demontáži kol nákladních vozidel nebo autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika základních pojmů, značení a konstrukce pneumatik používaných u nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Volba pracovního postupu při demontáži pneumatiky z kola nákladního vozidla nebo autobusu na montážním stroji
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Volba pracovního postupu při montáži pneumatiky na ráfek nákladního vozidla nebo autobusu
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Volba postupu huštění pneumatik nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Volba pracovního postupu při vyvažování kol nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Volba pracovního postupu při montáži kol nákladních vozidel nebo autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika pravidel při provádění oprav pneumatik nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika závad dle opotřebení pneumatiky nákladního vozidla a autobusu
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://www.nsp.cz/jednotka-prace/mechanik-nakladnich-vozid#zdravotni-zpusobilost).
Zdravotní podmínky:
Onemocnění omezující získání profesní kvalifikace
Poruchy sluchu
Chronické záněty středouší
Tinnitus
Chronická onemocnění dýchacích cest s poruchou funkce včetně alergických onemocnění a těžších funkčně významných deformit hrudníku
Závažná chronická onemocnění kůže a spojivek
Poruchy vidění
Závažná onemocnění páteře
Závažná onemocnění pohybového systému omezující práci ve vynucené poloze
Závrať jakékoliv etiologie
Duševní poruchy
Poruchy chování
Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému
Onemocnění vylučující získání profesní kvalifikace
Prokázaná přecitlivělost na chemické látky pracovního prostředí
Chronická, prognosticky závažná orgánová onemocnění podle toxikologických vlastností látek
Záchvatovité a kolapsové stavy
Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu této pozice je možné pouze po konzultaci s lékařem.
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „C“ nebo „D“.
Při ověřování kritérií formou praktického předvedení je nutné dbát zejména na:
- dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
- kvalitu odvedené práce
- znalost legislativních pravidel
- dodržování pokynů výrobce
- pochopení a dodržování technologických postupů
- nakládání s odpady
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských, vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav nákladních vozidel nebo autobusů.
- Vyšší odborné vzdělání zaměřené na konstrukci a opravy silničních motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských, vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav nákladních vozidel nebo autobusů.
- Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na konstrukci silničních motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských, vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav nákladních vozidel nebo autobusů.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor/lektorka dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Nezbytné požadavky na materiální a technické požadavky na provedení zkoužky:
- Dílenské prostory, které splňují požadavky kladené výrobcem nákladních vozidel a autobusů na servis, opravy a údržbu a odpovídají bezpečnostním a hygienickým předpisům
- ochranné pracovní pomůcky
- elektronická příručka
- návody k obsluze servisních zařízení
- přístup do aktualizace technické dokumentace výrobců
- nákladní vozidlo nebo autobus
- samostatná kola nákladního vozidla nebo autobusu
- montážní stroj pro demontáž pneumatik včetně speciálních nástavců, přípravků a speciálního nářadí
- vyvažovací stroj včetně sad přípravků pro uchycení kol
- nářadí pro naklepávání a upevňování závaží
- materiály pro opravu poškození pneumatik
- zdroj stlačeného vzduchu s manometrem pro měření tlaku v pneumatikách
- montážní pasta, páky, přípravky na montáž ventilků, šroubovák jader ventilků, kalibrovaný momentový klíč
- duše a bezdušové ventilky
- kalibrovaný momentový klíč
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 8 až 10 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
AD Technik
Conti Trade Services
ISŠA Brno