Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Pracovník nákupu velkoobchodu | |
Platnost standardu: | Od 28.1.2014 do 19.8.2020 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 19.6.2020 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vytvoření návrhů poptávky při obchodním jednání v rámci podporované psychologie nákupů
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Používání technik a postupů obchodního vyjednávání v rámci nákupu zboží a materiálu
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování a příprava pravidelných podkladů hodnotících kritérií v rámci jednotlivých dodavatelů
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vedení administrativní agendy v obchodně provozní jednotce úseku nákupu zboží a materiálu na sklad
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocování a rozbor obchodní činnosti v rámci nákupu zboží a materiálu na sklad dle požadovaných kritérií velkoobchodu a ve stanovených časových intervalech
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Při praktickém ověřování se autorizovaná osoba zaměří na činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky.
K samotné realizaci zkoušky je nutné zajistit techniku v rámci hardwarového (dataprojektor, flipchart, tabule a PC k možné prezentaci) a softwarového vybavení (operační systém, podnikový systém firmy, elektronický systém EDI pro sdílení dat s dodavateli, softwarový kancelářský balíček s textovým editorem, tabulkovým procesorem, programem na tvorbu prezentací s připojením k internetu a k elektronickému skladovému systému firmy). Potřebná technika se softwarovým vybavením, která bude využita k praktické zkoušce na daném pracovišti, bude vybrána autorizovanou osobou, která skutečnost sdělí uchazeči nejpozději 3 týdny před termínem konání zkoušky. Veškeré činnosti a ověřování znalostí uchazeče budou probíhat v prostorách, kde bude vyhovující zázemí k vykonání zkoušky.
Pro splnění dalších úkolů je nutné zajistit i podklady ze strany firmy (např. objednávkové listy, přijaté faktury, příjemka a dodací listy, vzor obchodní smlouvy, reklamační listy, letáky a bulletiny dodavatelů aj.), které budou vybrány autorizovanou osobou a předloženy uchazeči při samotné zkoušce v místě konání. Obecná specifika, s čím bude uchazeč pracovat a na co se v dané věci zaměřit, jsou uchazeči sdělena v hodnoticích kritériích.
V den zkoušky (přípravný čas na zkoušku) autorizovaná osoba zadá uchazeči samostatný úkol zaměřený na zpracování dat vycházejících ze statistických údajů firmy (objemy nákupů) za dané časové období (maximální rozsah dat je dle náročnosti stanoven v délce do 1 měsíce). Úkolem uchazeče bude vyjádřit vývoj nákupu daného sortimentu dle kategorizace zboží a stanovit nákupní chování velkoskladu. Všechny výstupy budou zpracovány elektronicky na PC, který je součástí technického vybavení firmy, obsahující zadané údaje a data potřebná ke zpracování. Následně jednotlivé výstupy ve formě tabulek, grafů a slovních výstupů budou v průběhu realizace zkoušky (ve stanoveném hodnoticím kritériu) prezentovány za využití dataprojektoru autorizované osobě. Délka prezentace se bude odvíjet od náročnosti a velikosti poskytnutých dat ze strany autorizované osoby.
Před realizací zkoušky bude uchazeči zadán autorizovanou osobou úkol zpracovat data velkoskladu v rámci tří předcházejících účetních období. Autorizovaná osoba vybere 2 až 5 položek, které budou sledovány, vyhodnocovány a sdělí potřebné informace uchazeči 5 dní po přihlášení uchazeče ke zkoušce. Úkolem uchazeče bude stanovit četnost dodávek vybraného zboží, hodnoticí kritéria výběru dodavatele, obchodní podmínky a stanovení skladových nákladů v rámci uskladnění zboží v závislosti na fyzických rozměrech (velikost, hmotnost, objem, způsob skladování, aj) a dalších požadavcích. Zpracované výstupy musí být autorizované osobě zaslány nejpozději 14 dní před realizací zkoušky.
Dalším samostatným úkolem pro uchazeče před realizací zkoušky je stanovit návrh marketingového průzkumu podporovaných, tak i potencionálních dodavatelů na trhu a stanovit návrhy a zdroje pro možnou analýzu současné situace na trhu v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů (dodavatelé a velkoobchod). Druhou částí je vytvoření návrhu marketingového průzkumu zaměřeného na zaměstnance firmy, sloužícího ke zjištění spokojenosti pracovníků s jednotlivými dodávkami, zhodnocení náročnosti při manipulaci se zbožím, skladováním či vychystáváním zboží (včetně hodnocení administrativní náročnosti ve skladu). Potřebné informace sdělí autorizovaná osoba uchazeči do 7 dnů od přihlášení uchazeče ke zkoušce.
Zpracované výstupy obou průzkumů musí uchazeč o zkoušku zaslat autorizované osobě nejpozději 14 dní před realizací samotné zkoušky. Musí být zpracovány v elektronické prezentační formě za využití kancelářských balíčků a následně prezentovány na dataprojektoru autorizované osobě formou obhajoby v průběhu konání zkoušky.
V průběhu zkoušky budou také hodnoceny měkké kompetence uchazeče ze strany autorizované osoby s cílem zjistit formy komunikace a asertivního jednání při komunikaci s dodavateli zboží. Jedná se o ústní formu a hodnocení výstupů z předem zpracovaných vstupních informací.
Ostatní hodnoticí kritéria budou autorizovanou osobou hodnocena přímo při vykonávání zkoušky v místě konání (např. administrativní práce, zkoušky zaměřené na obchodní korespondenci, smlouvy či firemní dokumentace spojená s nákupem zbožím, aj).
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.