Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Manažer velkoobchodního skladu | |
Platnost standardu: | Od 14.1.2020 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 6 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení velkoobchodního skladu
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stanovení finanční strategie a řízení finančních investic podniku
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednání se zákazníky, obchodními partnery a kontrolními orgány v rámci velkoobchodu
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování marketingové strategie podniku a definování podnikových cílů
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komunikace a reprezentace firmy (velkoobchodního skladu) v rámci tuzemského a zahraničního trhu
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení a motivace zaměstnanců velkoobchodu
|
6 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Při praktickém ověřování se autorizovaná osoba zaměří na činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky.
Podstatnou částí hodnocení je řízení firmy jako celku a zajišťování efektivního fungování velkoobchodního skladu s cílem získat nové potencionální obchodní partnery či zákazníky. Pro splnění některých úkolů uvedených v hodnoticích kritériích je potřeba poskytnout uchazeči firemní dokumenty, které uchazeč pro zajištění důvěryhodnosti dostane přímo až při vykonávání zkoušky, kde bude s danými materiály pracovat v rámci delší časové přípravy na zkoušku. Tyto podklady se týkají pouze hodnoticího kritéria: ,,Analyzovat současnou organizační strukturu firmy a navrhnout její úpravy na základě předložené organizační struktury“.
Autorizovaná osoba zadá uchazeči v rámci doby přípravy na zkoušku dva úkoly a k nim potřebná data. Uchazeč tyto úkoly zpracuje za využití základního kancelářského balíčku či interního softwarového vybavení firmy:
- první úkolem je vypracování předpokládaného rozpočtu na prezentaci firemních výrobků na veřejně dostupných akcích či veletrhu, kde musí být začleněny veškeré položky a náklady na samotnou realizaci. Ceny a jednotlivá čísla s tím spojená bude uchazeč čerpat z veřejně dostupných zdrojů.
- druhý úkol bude zaměřen na hodnocení finanční stránky firmy - zpracování finanční analýzy. Uchazeč zhotoví základní finanční analýzu obsahující hodnoticí kritéria: rentabilitu, likviditu, zadluženost, ukazatel obratu a ukazatel aktivity. Zdrojem pro získání informací poslouží veřejně dostupná výroční zpráva. Je nutné, aby uchazeč popsal zjištěné údaje a následně stanovil jednotlivé návrhy a doporučení.
Z pohledu náročnosti pracovní pozice je vyžadována znalost marketingových nástrojů a postupů při tvorbě rozpočtu či marketingových a podnikových plánů a stanovení cílů, proto bude nutné, aby uchazeč znal základní pojmy a využití jednotlivých nástrojů, které v průběhu zkoušky budou použity. Významně se svými návrhy a doporučeními bude snažit o aplikaci změn v celé firmě.
Pracovník na pozici manažera velkoobchodního skladu zajišťuje také komunikaci se státními kontrolními orgány, a proto je nutné znát základní aspekty dokumentace, kterou podnik disponuje. Vzhledem k interním směrnicím a formulářům obsahujícím citlivé údaje bude materiál poskytnut uchazeči před zahájením zkoušky. Na základě těchto údajů bude uchazeč prozkoušen ze základních znalostí a dovedností ve způsobu řízení lidských zdrojů, využívání marketingových nástrojů či popisu jednotlivých podmínek ke splnění požadavků v rámci státních dozorových orgánů. Jedná se o formuláře a směrnice týkající se: inventur, školení PO a BOZP, HACCP a manuálu firmy..
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť Brněnka, spol. s r. o.
PRAMEN - BRNĚNKA, spol. s r. o.
Marta Surmanová