Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo dopravy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Platnost standardu: | Od 26.7.2016 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sjednávání a uzavírání zakázek pro vytěžování vozidel v silniční dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Kalkulace ceny přepravy
|
4 | |||||||||||||||||||||
Orientace v předpisech týkajících se silniční osobní dopravy
|
4 | |||||||||||||||||||||
Organizování silniční osobní dopravy
|
4 | |||||||||||||||||||||
Plánování trasy s ohledem na hospodárnost přepravy v silniční osobní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Organizace a řízení práce řidičů v silniční osobní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Vedení, kontrola a vyhodnocování dokumentace v silniční osobní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Posuzování a vyhodnocování kontrol práce řidičů, stížností a reklamací v silniční osobní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví a životního prostředí v silniční osobní dopravě
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Metodický pokyn pro ověřování ústním ověřením
Kompetence
- Sjednávání a uzavírání zakázek pro vytěžování vozidel v silniční dopravě - kritérium a
- Organizování silniční osobní dopravy - kritérium b
- Vedení kontrola a vyhodnocování dokumentace v silniční osobní dopravě - kritérium d
- Dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví a životního prostředí v silniční osobní dopravě - kritéria a, b, c, d, e
Uchazeč bude postupně odpovídat na otázky formulované zkušební komisí dle jednotlivých bodů.
Metodický pokyn pro ověřování písemným ověřením - testem
Kompetence
- Orientace v předpisech týkajících se silniční osobní dopravy - kritéria a, b, c
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
B. V případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
- Pro každé kritérium existuje minimálně 10 unikátních otázek.
C. Pro jednotlivé vygenerované testy:
- Test se skládá z 15 náhodně generovaných otázek.
- Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium, u něhož je test způsobem ověření, alespoň 3 otázky.
D. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
- Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Zájemce o autorizaci je povinen předložit autorizujícímu orgánu, spolu se žádostí o autorizaci, soubor testových otázek.
Metodický pokyn pro ověřování praktickým předvedením
Kompetence
- Posuzování a vyhodnocování kontrol práce řidičů, stížností a reklamací v silniční osobní dopravě - kritérium b
Autorizovaná osoba připraví minimálně 10 výkazů externích kontrol. Výkazem externí kontroly se rozumí např. výkaz kontroly Dopravního úřadu a Státního úřadu inspekce práce. Uchazeč si vylosuje jeden výkaz externí kontroly. Uchazeč prokáže své znalosti tím, že vysvětlí/obhájí jím navrhované řešení u vylosovaného výkazu.
Metodický pokyn pro ověřování písemným a ústním ověřením
Kompetence
- Organizování silniční osobní dopravy - kritérium a
- Plánování trasy s ohledem na hospodárnost přepravy v silniční osobní dopravě - kritéria b, c
- v kritériu hodnocení b) se poplatky rozumí např. mýtné systémy, ekozóny, daně z obratu, trajekty, atd.
- Organizace a řízení práce řidičů v silniční osobní dopravě - kritéria a, b, c
- Vedení, kontrola a vyhodnocování dokumentace v silniční osobní dopravě - kritérium a
- Posuzování a vyhodnocování kontrol práce řidičů v silniční osobní dopravě - kritérium a
Uchazeč nejprve písemně odpoví na dané otázky a následně ústně případně doplní písemnou odpověď a zodpoví další doplňující otázky zkušební komise.
Metodický pokyn pro ověřování praktickým předvedením a ústním ověřením
Kompetence
- Sjednávání a uzavírání zakázek pro vytěžování vozidel v silniční dopravě - kritérium b
- Kalkulace ceny přepravy - kritéria a, b
- Orientace v předpisech týkajících se silniční osobní dopravy - kritérium d
- Organizace a řízení práce řidičů v silniční osobní dopravě - kritérium d
- Vedení, kontrola a vyhodnocování dokumentace v silniční osobní dopravě - kritérium b, c
Autorizovaná osoba vypracuje zadání případové studie v minimálně 10 variantách, z toho minimálně 5 bude souviset s linkovou dopravou a minimálně 5 s příležitostnou dopravou. Uchazeč si zvolí zda bude řešit případovou studii z linkové nebo příležitostné dopravy a před zahájením zkoušky si vylosuje 1 zadání dle vybraného zaměření.
Úloha bude definovaná zejména následujícími parametry: trasa, počet cestujících a kategorie cestujících.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
ČESMAD BOHEMIA
Institut silniční dopravy ČESMAD BOHEMIA, s. r. o.
PROBO BUS, a. s.
SŠ automobilní Holice