Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo pro místní rozvoj | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Gastronomie, hotelnictví a turismus | |
Povolání: | Číšník | |
Platnost standardu: | Od 7.8.2007 do 29.8.2023 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 30.8.2023 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vyúčtování tržeb
|
3 | |||||||||||||||||||||
Uvedení hostů, poskytnutí pomoci při výběru z jídelního lístku
|
3 | |||||||||||||||||||||
Vyřizování objednávek hostů
|
3 | |||||||||||||||||||||
Sestavení jídelního lístku a sledu pokrmů
|
3 | |||||||||||||||||||||
Inkasování plateb od hostů
|
3 | |||||||||||||||||||||
Příprava teplých nápojů
|
3 | |||||||||||||||||||||
Ošetřování a skladování nápojů
|
3 | |||||||||||||||||||||
Nakládání s inventářem
|
2 | |||||||||||||||||||||
Skladování potravinářských surovin
|
3 | |||||||||||||||||||||
Podávání pokrmů a nápojů jednoduchou obsluhou
|
3 | |||||||||||||||||||||
Podávání pokrmů a nápojů hostům při bufetovém uspořádání
|
3 | |||||||||||||||||||||
Obsluha zařízení v odbytovém středisku
|
3 | |||||||||||||||||||||
Obsluha výčepních zařízení
|
3 | |||||||||||||||||||||
Organizování práce v provozu a při gastronomických akcích
|
3 | |||||||||||||||||||||
Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech, dodržování bezpečnostních předpisů a zásad bezpečnosti potravin
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba stanoví, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Všechny osoby, které se přímo zúčastní zkoušky, musí mít platný zdravotní průkaz pro práci v potravinářství.
Jednotlivá kritéria se ověřují uvedenými nástroji hodnocení a zaměřují se buď na proces, nebo na výsledek (zřídka i na oboje).
Uchazeči bude zadána příprava konkrétních činností a úkolů při obsluze hosta, které si autorizovaná osoba předem připraví a rozpracuje podle daných kritérií.
Uchazeč připraví pracoviště a potřebný inventář. Dále bude hodnocena technika obsluhy a organizace práce, hodnocení úrovně komunikace s hostem, společenské a profesionální chování. Způsob a správnost vyúčtování s hostem. Zhodnocena bude bezchybnost při vyúčtování tržeb. Bude provedena kontrola kvality vykonané práce.
Po celou dobu hodnocení je sledováno dodržování hygienických předpisů, předpisů bezpečnosti práce a techniky obsluhy, dodržování časového harmonogramu.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard byl zpracován ve spolupráci s oborovou skupinou gastronomie, hotelnictví, turismus při NÚOV, sekcí pro NSK, jejímiž členy jsou zástupci následujících organizací:
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Asociace hotelů a restaurací ČR
Asociace kuchařů a cukrářů ČR
Česká barmanská asociace
Asociace sommelierů ČR
SOU gastronomie Praha 10
Střední hotelová škola Praha 10
Střední škola hotelnictví a gastronomie, Frenštát p. Radhoštěm, příspěvková organizace
Národní ústav odborného vzdělávání