Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Stavebnictví, geodézie a kartografie | |
Platnost standardu: | Od 15.1.2021 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Čtení ve výkresech a zpracování projektové dokumentace
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Využívání informačních a komunikačních technologií
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování konstrukcí a konstrukčních částí dopravních staveb
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování dálnic, silnic a místních komunikací
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování a zásady provádění terénních úprav a zemních prací
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování pozemních komunikací
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování a zásady provádění vozovek a chodníků
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Projektování křižovatek
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování bezpečnostních zařízení a jiných opatření silnic a dálnic, způsoby odvodňování
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování železnic
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Projektování železničních drah a tramvajových tratí
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování a zásady provádění železničního spodku a železničního svršku
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v právních předpisech pro výkon podnikatelské činnosti
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Autorizovaná osoba připraví pro provedení zkoušky projektové dokumentace staveb nebo potřebné podklady pro její zpracování v tištěné podobě, na kterých budou ověřována kritéria hodnocení "Praktické předvedení a ústní ověření".
Jedná se o podklady k odborným kompetencím:
- Čtení ve výkresech a zpracování projektové dokumentace, kritérium a), (minimálně 10 staveb)
- Navrhování konstrukcí a konstrukčních částí dopravních staveb, kritérium e), (minimálně 5 zadání)
- Navrhování dálnic, silnic a místních komunikací, kritéria e) a h), (minimálně 5 zadání pro každé kritérium)
- Navrhování a zásady provádění terénních úprav a zemních prací, kritéria c) a d) , (minimálně 5 zadání pro každé kritérium)
- Navrhování pozemních komunikací, kritérium b), (minimálně 5 zadání)
- Navrhování a zásady provádění vozovek a chodníků, kritérium d), (minimálně 5 zadání)
- Projektování křižovatek, kritéria c) a f), (minimálně 5 zadání pro každé kritérium)
- Navrhování bezpečnostních zařízení a jiných opatření silnic a dálnic, způsoby odvodňování, kritéria d) a e), (minimálně 5 zadání pro každé kritérium)
- Navrhování železnic, kriteria f) a g), (minimálně 5 zadání pro každé kritérium)
- Projektování železničních drah a tramvajových tratí, kritéria f) a h, (minimálně 5 zadání pro každé kritérium)
- Navrhování a zásady provádění železničního spodku a svršku, kritéria c), d) a f), (minimálně 5 zadání pro každé kritérium)
Uchazeč si jedno zadání vylosuje.
Zkouška podle hodnoticího standardu profesní kvalifikace Technik pro dopravní stavby nevede k autorizaci ve smyslu zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů (dále autorizace ČKAIT).
Do HS profesní kvalifikace Technik pro dopravní stavby byly rovněž začleněny požadavky, které ČKAIT vyžaduje pro rozdílovou zkoušku podle § 8 odst. 7 písm. a) autorizačního zákona http://www.ckait.cz/
V textu hodnoticího standardu je nutno rozlišovat mezi autorizací udělovanou ČKAIT pro výkon vybraných činností ve výstavbě a autorizací jako oprávněním konat zkoušky uchazečů o získání profesní kvalifikace podle tohoto hodnoticího standardu na základě pověření vydaného autorizujícím orgánem.
.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro stavebnictví, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
VŠB - TU Ostrava
Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT)
Svaz podnikatelů ve stavebnictví ČR
SUDOP BRNO, spol. s r. o.
VUT FAST v Brně
STAMINA, s. r. o.