Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik opravář motorových vozidel | |
Platnost standardu: | Od 19.6.2020 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci osobních automobilů
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základech elektrotechniky
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základech jízdní stability osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci podvozků osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v činnosti brzdových systémů osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v druzích řízení osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění pravidelných servisních kontrol a údržby podvozkových systémů osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Kontrola a oprava náprav osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika tlumičů, pérování a stabilizátorů náprav osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava řízení osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava brzdové soustavy osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Oprava kolových brzd osobních vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Měření a seřizování geometrie osobních vozidel
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – https://nsp.cz/jednotka-prace/mechanik-opravar-motorovy#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem je předložení platného oprávnění k řízení vozidel skupiny „B“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů podle dokumentace výrobce vozidla
plnění časových norem oprav podle dokumentace výrobce vozidla
Pro způsoby ověření „Písemné a ústní ověření" autorizovaná osoba připraví písemná zadání, která budou obsahově vycházet z kritérií hodnocení. Po vyhodnocení písemné části může autorizovaná osoba požadovat po uchazeči ústní upřesnění odpovědí.
Uchazeč si ke zkoušce přinese vlastní pracovní oděv a pracovní obuv.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
Renault ČR
Stroje Polák, s. s r. o.
AD Technik Praha
ISŠ automobilní Brno