Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Platnost standardu: | Od 29.6.2015 do 19.8.2020 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||
Orientace v normách a v technické dokumentaci osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Orientace v základech elektrotechniky
|
3 | ||||||||||||||||||
Orientace v bezpečnostních systémech a zabezpečení osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Orientace v komfortních systémech osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Orientace v systémech ventilace, vytápění a klimatizace osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Orientace ve zdrojové a startovací soustavě osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava zdrojové a startovací soustavy osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Diagnostika, údržba a oprava ventilace a topení osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava elektrické instalace osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava osvětlení a signalizace osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava prvků aktivní a pasivní bezpečnosti osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava komfortních systémů osobních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava ovládacích a informačních systémů osobních automobilů
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?id_jp=30740&kod_sm1=37).
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „B“.
Dalším vstupním předpokladem je proškolení a certifikát dle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/40/ES, o emisích z klimatizačních systémů motorových vozidel a o změně směrnice Rady 70/156/EHS a rovněž Nařízení Komise (ES) č. 307/2008.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
-dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
-nakládání s nebezpečnými odpady
-kvalitu odvedené práce
-pochopení a dodržování technologických postupů dle dokumentace výrobce osobního automobilu
-plnění časových norem oprav dle dokumentace výrobce osobního automobilu
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí:
Orientace v komfortních systémech osobních automobilů
a. - elektrické vyhřívání a nastavení polohy sedaček, funkce masážní a odvětrání sedaček, stmívání a nastavení polohy zrcátek atd.
Diagnostika a oprava zdrojové a startovací soustavy osobních automobilů - pro všechna kritéria bude připraveno vozidlo s provozní závadou, případně simulovanou závadou tohoto systému
Diagnostika, údržba a oprava ventilace a topení osobních automobilů - pro všechna kriteria bude připraveno vozidlo s automatickou či manuální klimatizací s provozní závadou nebo simulovanou závadou tohoto systému
Diagnostika a oprava elektrické instalace osobních automobilů
a. - bude připraven osobní automobil se závadou v oblasti pojistkové skříňky či kabelového svazku
b. - bude připraven osobní automobil se závadou v oblasti spínací skříňky vč. čtečky kódu imobilizéru či signálu klíčku vozidla
Diagnostika a oprava prvků aktivní a pasivní bezpečnosti osobních automobilů
a. - kontrola funkce bezpečnostních pásů, jejich zámků a kontroly zapnutí
b. - bude připraven osobní automobil vybavený alespoň jedním ze systému stabilizace podvozku (ESP), adaptivního tempomatu (ACC) či brzdového asistenta (BAS)
Diagnostika a oprava komfortních systémů osobních automobilů
a. - bude připraven osobní automobil s provozní závadou nebo simulovanou závadou systému parkovacích senzorů
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
Renault ČR
Stroje Polák, s. s r. o.
AD Technik Praha
ISŠ automobilní Brno