Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Platnost standardu: | Od 12.10.2021 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v marketingové a obchodní činnosti
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v příslušné obchodní legislativě
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v katalogu výrobků a zboží
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Využítí merchandisingu v obchodě, ve sportu a v médiích
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Aplikování merchandisingu při vystavování zboží
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Realizace doplňkových aktivit merchandisingu
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Tvorba plánogramů části nebo celé obchodní jednotky
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Péče o zboží a podpora prodeje pomocí merchandisingových aktivit
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Analýza, vyhodnocení a reporting merchandisingových aktivit
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Spolupráce při plánování reklamních kampaní
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Pokud některé ze zadaných úkolů bude autorizovaná osoba provádět přímo v prodejně potravin a v jeho zázemí, tak se uchazeč může dostat do přímého kontaktu se skladovaným či vystaveným zboží, proto je nutné, aby uchazeč ke zkoušce předložil potravinářský průkaz.
Kompetence: Orientace v marketingové a obchodní činnosti, kritérium f) - uchazeč obdrží od autorizované osoby před zkouškou tabulku nákladových položek, předpokládané procento zisku, a tři ekonomické ukazatele, na základě kterých zpracuje kalkulaci a vypočítá hodnoty zadaných ukazatelů nutných pro fungování e-shopu.
Kritérium g) uchazeč obdrží od autorizované osoby před zkouškou ceník vlastní firmy a ceníky od tří dodavatelských firem ze kterých dle zadání vybere tři výrobky, u kterých navrhne změnu ceny v ceníku vlastní firmy při splnění zadaných podmínek.
Kompetence: Orientace v příslušné obchodní legislativě, kritérium d) uchazeč vyhledá prostřednictvím internetu Zákon č. 33/2020 Sb., Zákon, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb.,
o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb., a další související zákony. Zákon o potravinách a tabákových výrobcích
č. 110/1997 Sb. a uvede jednotlivé články, vztahující se k marketingu.
Kompetence: Orientace v katalogu výrobků a zboží, kritérium e) a g) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby dva katalogy zboží v papírové a elektronické formě a názvy čtyř výrobků, které dle zadání vyhledá a popíše jejich základní identifikační údaje.
Kritérium f) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby objednávku zboží od zákazníka, na základě které, sestaví nabídku z poskytnutých katalogů.
Kompetence: Využití merchandisingu v obchodě, ve sportu a v médiích, kritérium a) - c) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby marketingový plán obchodní firmy, sportovního klubu a mediální agentury a navrhne a předvede využití merchandisingu při realizaci tohoto plánu.
Aplikování merchandisingu při vystavování zboží, kritérium c) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby plánogram regálového uložení zboží, objemy prodeje a nákupu u tří druhů zboží a na regálovém systému popíše a předvede eliminaci výpadku zboží.
Kritérium d) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby dva plánogramy regálového uložení zboží a pět výrobků na kterých předvede remodeling jejich uložení.
Kritérium e) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby plánogram obchodní jednotky a navrhne postup péče o obchodní jednotku dle zadání.
Realizace doplňkových aktivit merchandisingu, kritérium c) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby tři poškozené výrobky a tiskopisy potřebné k vrácení zboží a předvede postup při vrácení včetně reportingu.
Kritérium d) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby servisní listy tří výrobků a předvede sběr informací a jejich využití ve firmě.
Kritérium e) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby skladový regál s pěti výrobky a prodejní regál s pěti výrobky a předvede postup péče o skladové a prodejní místo.
Tvorba plánogramů části nebo celé obchodní jednotky, kritérium a) - c) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby marketingový plán obchodní jednotky na jeden měsíc a plánogram obchodní jednotky. Při zkoušce předvede na počítači zpracování merchandisingové strategie firmy a na jejím základě vytvoří nový plánogram celé obchodní jednotky.
Péče o zboží a podpora prodeje pomocí merchandisingových aktivit, kritérium a) - d) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby tři výrobky u kterých popíše základní údaje, postup péče o tyto výrobky, optimální formu podpory prodeje, rotaci zboží a optimální stav zásob.
Analýza, vyhodnocení a reporting merchandisingových aktivit, kritérium a) - c) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby tři výrobky, u kterých předvede postup při zpracování merchandisingové analýzy, vysvětlí její vliv na prodej a zpracuje reporting merchandisingových aktivit obchodní jednotky.
Spolupráce při plánování reklamních kampaní, kritérium a) - c) uchazeč před zkouškou obdrží od autorizované osoby katalogy zboží včetně cenových nabídek od tří obchodních partnerů, ceník vlastní firmy a návrh letákové akce. Z těchto materiálů předvede postup při získávání tržních informací, komunikaci s obchodním oddělením obchodního partnera a postup
spolupráce na letákové akci s obchodním oddělením firmy.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Jednota Uherský Ostroh
ČSOB
Střední škola hotelnictví a gastronomie SČMSD Praha, s. r. o.
Kaufland
Automotive Lighting