Zajištění technického vybavení školky
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Navrhnout stavebně technické vybavení školky
|
Praktické předvedení
|
b |
Navrhnout strojní vybavení školky ve vazbě na specializaci výroby a popsat využití techniky ve školkařských postupech
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat zásady skladování a předvýsadbové nebo předseťové úpravy podnoží, roubů a osiva pro školkařskou produkci
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat zásady skladování a předvýsadbové úpravy školkařských výpěstků ve vazbě na pěstitelský tvar, použitou podnož, termín a cílové určení výsadby
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Organizace zajišťování přípravy půdy ve školkách
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést typy půd vhodných a nevhodných pro školkařskou produkci a zhodnotit jejich vlastnosti
|
Ústní ověření
|
b |
Rozhodnout o postupu a termínech prací při zpracování půdy v technologické návaznosti
|
Praktické předvedení
|
c |
Navrhnout osazovací postup na ploše 1 ha pro pěstování dřevin ve volné půdě
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Hnojení ve školce a příprava pěstebních substrátů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Navrhnout postup přípravy pozemku při zakládání nebo obnově školky
|
Praktické předvedení
|
b |
Uvést zásady a postup při aplikaci P, K, Mg, Ca a organických hnojiv do půdy a vysvětlit význam zeleného hnojení
|
Ústní ověření
|
c |
Stanovit způsob a doplnění požadovaného množství živin na základě předložených výsledků rozboru půdy
|
Praktické předvedení
|
d |
Popsat technologie pro přihnojování ve školkách, uvést jejich výhody a nevýhody (pozemní aplikace, fertigace, listová výživa, pomalu působící hnojiva)
|
Ústní ověření
|
e |
Vysvětlit zásady pro aplikaci dusíku ve školkařství a uvést možná rizika při přehnojení
|
Ústní ověření
|
f |
Zvolit vhodné pěstební substráty pro zadané skupiny rostlin a charakterizovat jejich vlastnosti
|
Praktické předvedení
|
g |
Namíchat substrát pro pěstování listnatých opadavých keřů v kontejnerech a vysvětlit zásady výroby substrátů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Uvést výhody a nevýhody substrátů připravovaných svépomocí ve srovnání s nákupem již hotových substrátů
|
Ústní ověření
|
i |
Přihnojit kulturu ve školce průmyslovým hnojivem
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Příprava ploch pro pěstování dřevin v kontejnerech
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat výběr a přípravu plochy pro kontejnerovnu
|
Písemné ověření
|
b |
Zpracovat návrh technologické vybavenosti kontejnerovny
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Zavlažování ve školkařství
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zhodnotit význam, typy a provoz závlahových technologií ve školkařství a podle zadání stanovit roční spotřebu vody
|
Praktické předvedení
|
b |
Uvést požadavky na závlahovou vodu a možné zdroje vody
|
Ústní ověření
|
c |
Prověřit funkčnost stávajícího zavlažovacího systému a provést jeho údržbu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Organizace generativního rozmnožování školkařského materiálu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Navrhnout technologický postup pro zajištění 1000 ks generativních podnoží okrasných stromů
|
Praktické předvedení
|
b |
Vysvětlit pojmy stratifikace, skarifikace, moření osiva a uvést zásady správného skladování osiv
|
Písemné ověření
|
c |
Popsat a charakterizovat pěstební zařízení nezbytná pro generativní rozmnožování rostlin
|
Písemné ověření
|
d |
Provést na určeném vzorku osiva přípravu zkoušky klíčivosti, stanovit hmotnost tisíce semen (HTS) a zdůvodnit tyto činnosti
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Popsat výhody a nevýhody generativního rozmnožování ve srovnání s vegetativními způsoby rozmnožování a uvést druhy, u kterých je generativní množení vhodné
|
Ústní ověření
|
f |
Popsat organizaci práce při klíčových operacích generativního množení, možnosti normování práce a hodnocení kvality a výkonu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Organizace vegetativního rozmnožování školkařského materiálu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat a charakterizovat pěstební zařízení nezbytná pro vegetativní rozmnožování rostlin
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat způsoby štěpování okrasných a ovocných dřevin a předvést minimálně jeden způsob roubování a jeden způsob očkování, včetně přípravy podnoží před očkováním
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat technologie řízkování dřevin včetně termínů a specifikace substrátů s uvedením příkladů rostlin, pro který je uvedený způsob vhodný, předvést minimálně dva způsoby řízkování dřevin
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vysvětlit technologický postup metody množení "in vitro" a její uplatnění ve školkařství
|
Písemné ověření
|
e |
Uvést technologický postup a kritické body roubování jehličin
|
Písemné ověření
|
f |
Popsat hlavní způsoby vegetativního rozmnožování podnoží a uvést příklady
|
Písemné ověření
|
g |
Popsat organizaci práce při klíčových operacích vegetativního množení, možnosti normování práce a hodnocení kvality a výkonu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Ošetřování školkařského materiálu včetně řezů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Ošetřit záhonové růže nebo jiné štěpované rostliny
|
Praktické předvedení
|
b |
Uvést způsoby zapěstování kmínku, zásady provádění řezu na korunku a předvést vyvazování výpěstků k opoře
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vysvětlit postup a dodržované zásady při odstraňování obrostu
|
Ústní ověření
|
d |
Stanovit technologický postup, potřebu materiálu, strojů, případně pracovních sil pro přesazení 500 ks jehličnatých keřů v kontejnerech ručně nebo na hrnkovacím stroji
|
Praktické předvedení
|
e |
Vysvětlit řez na očko, řez na čípek, řez na korunku, pinzírování, očkování na očko spící a bdící, obrost, podrost, mezikmen a zadané řezy předvede
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Vysvětlit potřebu a zásady při odstraňování podrostu v ovocných školkách, uvést podnože a druhy, které podrůstají
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat postup a techniku při přesazování vzrostlých dřevin
|
Písemné ověření
|
h |
Vysvětlit způsob pěstování a ošetřování alejových okrasných dřevin
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Organizace a řízení technologických procesů v ovocném školkařství
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést hlavní podnože pro zadaný ovocný druh a popsat nároky podnoží a ovocného druhu ve vazbě na ovocnářskou rajonizaci ČR
|
Ústní ověření
|
b |
Vyobrazit hlavní tvary školkařských výpěstků (jednoletý šlechtěnec, zákrsek, čtvrtkmen, polokmen, vysokokmen, knipp baum, bi-baum, očkovanec) a podle zadání v časové ose jednotlivých let rozkreslit vhodnou pěstitelskou technologii zadaného tvaru od zaškolkování podnože po dobývku
|
Praktické předvedení
|
c |
Přiřadit vhodné tvary školkařských výpěstků pro zakládání intenzivních i extenzivních výsadeb ve vazbě na výsledný pěstitelský tvar (štíhlé vřeteno, tvary s dutou korunou, volně rostoucí zákrsek, ovocná stěna, extenzivní výsadba kmenných tvarů)
|
Písemné ověření
|
d |
Uvést parametry výsadbového materiálu z hlediska vnitřní i vnější kvality
|
Ústní ověření
|
e |
Vysvětlit rozdíly mezi certifikovaným rozmnožovacím materiálem a materiálem CAC (Conformitas Agraria Communitatis)
|
Ústní ověření
|
f |
Vysvětlit principy certifikačních schémat a význam jednotlivých kategorií certifikovaného rozmnožovacího materiálu SE, 1, E, a C
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat organizaci práce při klíčových operacích ovocného školkařství, možnosti normování práce a hodnocení kvality a výkonu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Organizace dobývání a expedice školkařského materiálu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat možné způsoby dobývání školkařských výpěstků a příslušnou úpravu před expedicí
|
Ústní ověření
|
b |
Stanovit termíny expedice školkařského zboží v závislosti na jednotlivých kulturách a požadavcích trhu
|
Praktické předvedení
|
c |
Na základě konkrétního požadavku stanovit časový harmonogram, potřebu strojů a pracovních sil pro dobývání a následnou expedici školkařských výpěstků
|
Praktické předvedení
|
d |
Roztřídit prostokořenné ovocné dřeviny, označit je a připravit k expedici v souladu s platnou legislativou a požadavky trhu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Specifikovat a dodržovat zásady školkařské praxe při manipulaci s prostokořennými výpěstky při dobývání, expedici, třídění a zakládce a poukázat na možná rizika při vykonávaných činnostech se školkařským materiálem
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Zajištění fytopatologických opatření ve školce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyjmenovat klíčové choroby a škůdce ve školkařství, popsat postup ochrany proti nim (způsob monitoringu, prevence, škodlivost)
|
Ústní ověření
|
b |
Navrhnout možnosti boje proti plevelům ve školkách ve vazbě na pěstovanou kulturu, včetně kontejnerovaného materiálu, uvést výhody a nevýhody používání herbicidů ve školkařské produkci
|
Praktické předvedení
|
c |
Určit patogena podle zadání konkrétní kultury ve školce, navrhnout ošetření s pomocí registru přípravků na ochranu rostlin a uvést ochranné lhůty se zákazem vstupu do kultury
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Uvést alespoň 3 karanténní choroby a škůdce, se kterými se v ČR lze setkat ve školkařství a specifikovat citlivé hostitelské rostliny s uvedením preventivních opatření
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Aplikace legislativy při řízení školkařského provozu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyjmenovat právní předpisy, jimiž se řídí kontrola, výroba a uvádění školkařského materiálu do oběhu
|
Ústní ověření
|
b |
Uvést povinnosti školkaře ve vazbě k dozorovým orgánům - registrace dodavatele, soustavná rostlinolékařská kontrola, odborná způsobilost pro nakládání s přípravky na ochranu rostlin, záznamní povinnost
|
Ústní ověření
|
c |
Uvést zákonné požadavky na vzorkování půdy se zřetelem na karanténní choroby a škůdce před založením školky a na prostorovou izolaci školek od rostlin infikovaných karanténními škodlivými organismy podle platných právních předpisů
|
Písemné ověření
|
d |
Uvést postup při přihlašování porostů ovocných dřevin k uznání ÚKZÚZ (Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský), popsat dokumenty opravňující školkaře k expedici rostlin a vysvětlit pojem rostlinolékařský pas
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat legislativní požadavky na označování školkařských výpěstků
|
Ústní ověření
|
f |
Vyjmenovat rizika ve vazbě na expedici výpěstků vyplývající ze zjištění přítomnosti karanténního organismu ve školce v průběhu pěstebního cyklu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Řízení a odborné vedení pracovníků zajišťujících rostlinnou výrobu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyjmenovat a vysvětlit hlavní druhy dokumentů používaných v pracovněprávní oblasti
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat zpracování prvotních dokladů pro mzdové účetnictví podniku
|
Písemné a ústní ověření
|
c |
Navrhnout plán odborných školení a kvalifikačních zkoušek podřízených pracovníků
|
Praktické předvedení
|
d |
Popsat a vysvětlit využití vnitropodnikových kalkulací prací v rostlinné výrobě
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat spolupráci s dalšími vedoucími a výkonnými pracovníky při denním rozdělování prací a následnou kontrolu provedených prací
|
Ústní ověření
|
f |
Navrhnout systém motivačního odměňování podřízených pracovníků v konkrétních podmínkách
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Prokázat znalost právních předpisů týkajících se BOZP a požární ochrany, dodržovat je a kontrolovat jejich dodržování u podřízených pracovníků v podniku
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Uvést základní povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě pracovního úrazu
|
Ústní ověření
|
i |
Popsat první pomoc při náhlém úrazu nebo ohrožení zdraví
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |