Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo pro místní rozvoj | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Platnost standardu: | Od 21.12.2019 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 3.4.2024 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v právní úpravě, týkající se činností zprostředkovatele v oblasti realit
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posuzování stavu nemovité věci pro účely zajištění činností zprostředkovatele v oblasti realit
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Využívání marketingových nástrojů v činnostech realitního zprostředkovatele
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vykonávání činností realitního zprostředkovatele
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aplikace etického kodexu CEPI při činnostech realitního zprostředkovatele
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Odhad tržní hodnoty, stanovování nabídkové ceny a řešení finančního zajištění realitního obchodu
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven uchazečem podepsán písemný záznam.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Ověřování kritérií způsobem "písemné ověření"
Autorizovaná osoba připraví test v listinné nebo elektronické podobě.
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování profesních kvalifikací
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek (minimálně 48 uzavřených otázek), aby bylo možné jejich kombinacemi vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existují nejméně 4 uzavřené otázky.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu minimálně 24 uzavřených otázek, přičemž pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň dvě otázky.
U každé otázky uchazeč bude vybírat z 3 možných odpovědí, z nichž pouze 1 bude správná.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 70 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Otázky vycházejí z kompetencí a kritérií hodnoticího standardu:
- Orientace v právní úpravě, týkající se činností zprostředkovatele v oblasti realit
kritérium a) - i)
- Využívání marketingových nástrojů v činnostech realitního zprostředkovatele
kritérium a), b)
- Odhad tržní hodnoty, stanovování nabídkové ceny a řešení finančního zajištění realitního obchodu
kritérium a)
Ověřování kritérií způsobem "ústní ověření"
Provádí se formou individuálního pohovoru zkušební komise s uchazečem.
Otázky vycházejí z kompetencí a kritérií hodnoticího standardu:
- Posuzování stavu nemovité věci pro účely zajištění činností zprostředkovatele v oblasti realit
kritérium c) - g)
- Vykonávání činností realitního zprostředkovatele
kritérium a), b)
- Odhad tržní hodnoty, stanovování nabídkové ceny a řešení finančního zajištění realitního obchodu
kritérium b) - c)
Ověřování kritérií způsobem "praktické předvedení a ústní ověření"
Uchazeč slovně vysvětlí/doplní/obhájí předváděnou/požadovanou činnost.
Otázky vycházejí z kompetencí a kritérií hodnoticího standardu:
- Posuzování stavu nemovité věci pro účely zajištění činností zprostředkovatele v oblasti realit - autorizovaná osoba připraví soubor minimálně 4 typových stavebních dokumentací objektu (například rodinný dům, byt, hospodářská budova, kancelář)
kritérium a) uchazeč si vylosuje 1 typovou stavební dokumentaci objektu, ze které uchazeč popíše například dispozici, rozložení objektu (například bytu, kanceláře, rodinného domu, hospodářské budovy), umístění oken, dveří, sociálního zařízení, technických zařízení, svislých inženýrských sítí apod.
- Aplikace etického kodexu CEPI při činnostech realitního zprostředkovatele -
kritérium a) autorizovaná osoba zadá konkrétní modelový případ vycházející z principů etického kodexu CEPI aplikovatelný na činnosti realitního zprostředkovatele tak, aby byla ověřena znalost etického kodexu a schopnost jeho aplikace v praxi realitního zprostředkovatele ze strany uchazeče.
Ostatní kritéria, u kterých je uveden způsob ověření "praktické předvedení a ústní ověření" a "ústní ověření", která nejsou uvedena výše, budou ověřována na modelových situacích:
1. klient hledá nemovitou věc ke koupi či nájmu
2. klient vlastní nemovitou věc a nabízí ji k prodeji
3. klient vlastní nemovitou věc a nabízí ji k nájmu
4. klient si vybral nemovitou věc, na které vázne věcné břemeno, zástavní právo; která je dotčena sporným vlastnictvím, dědictvím, exekucí
1. modelová situace "klient hledá nemovitou věc ke koupi či nájmu nemovité věci"
Autorizovaná osoba připraví minimálně 3 odlišná zadání, z nichž 1 zadání si uchazeč vylosuje.
Příklady k zadání:
- koupě rodinného domu, dostupnost do .... km od ...., užitná plocha od ..... m2
- koupě bytu ..... o rozloze ..... m2 v lokalitě .....
- nájem (např. kancelářských)..... prostor o rozloze ..... m2, lokalita ....., s možností (např.parkování)
- apod.
Pozn.: na místa v textu výše označená .....(tečkami) autorizovaná osoba doplní konkrétní parametry.
Uchazeč na 1. modelové situaci předvede případně dle stanoveného způsobu ověření i vysvětlí procesy a činnosti realitního zprostředkovatele.
Tyto činnosti a procesy vycházejí z kompetencí a kritérií hodnoticího standardu:
a) vyhledá s využitím informačních technologií a veřejně přístupných informačních zdrojů poptávanou nemovitou věc
b) vyhledá všechny dostupné relevantní informace (dokumenty) o nemovité věci prostřednictvím veřejně dostupných internetových zdrojů, databází s využitím informačních technologií
c) provede analýzu všech získaných informací o nemovité věci a doporučí optimální postup při jejím koupi nebo nájmu
d) navrhne využití vhodných marketingových nástrojů pro realizaci koupě (nájmu)
e) vede obchodní jednání o zvolené nabídce nemovité věci
f) popíše postup žadatele při získání hypotečního úvěru a uvede základní způsob výpočtu jeho parametrů podle jeho vstupního kapitálu, věku a výše příjmu ( týká se pouze nemovitých věcí ke koupi)
g) popíše postupy při zprostředkování zajištění právních služeb a sjednání finanční úschovy při realizaci koupě či nájmu
2. modelová situace "klient vlastní nemovitou věc a nabízí ji k prodeji"
Autorizovaná osoba připraví minimálně 3 odlišná zadání, z nichž 1 zadání si uchazeč vylosuje.
Příklady k zadání:
- prodej bytu ..... o rozloze ..... v lokalitě ....., v ..... vlastnictví,
parametry nemovité věci.....(např. cihla/panel, výtah/bez výtahu, lodžie, přízemí/vyšší podlaží)
- prodej (např. kancelářských) prostor o rozloze ..... m2, lokalita .....,
parametry nemovité věci.....(např: přízemí činžovního domu/obchodní centrum, zajištění parkování/bez parkování)
- prodej zemědělské usedlosti, o rozloze ..... m2, lokalita .....,
parametry nemovité věci.....(např. ve dvoře se nachází hospodářské stavení, sklady, stodola, udírna)
- apod.
Pozn.: na místa v textu výše označená .....(tečkami) autorizovaná osoba doplní konkrétní parametry.
Na 2. modelové situaci nebudou znovu ověřována kritéria, která jsou součástí 1. modelové situace. Uchazeč u nich pouze předvede a vysvětlí typické odlišnosti při prodeji nemovité věci.
Uchazeč na 2. modelové situaci předvede případně dle stanoveného způsobu i vysvětlí procesy a činnosti realitního zprostředkovatele.
Tyto činnosti a procesy vycházejí z kompetencí a kritérií standardu:
a) posoudí a zhodnotí stav nemovité věci na základě předložené stavební dokumentace
b) popíše náležitosti zprostředkovatelské smlouvy, možnosti její tvorby, úprav a roli realitního zprostředkovatele při její tvorbě
c) popíše pravidla, formální náležitosti a možnosti organizačního zajištění prohlídky nemovité věci
d) vytvoří inzerát nabízené nemovité věci včetně editace fotografií v případě prodeje
e) navrhne využití vhodných marketingových nástrojů pro realizaci prodeje
f) stanoví nabídkovou cenu nemovité věci s využitím znalostí aktuálních tržních cen nemovitých věcí v dané lokalitě, případně s využitím dalších postupů (například s využitím cenových map) a s ohledem na skutečný stav nemovité věci
g) popíše možné změny nabídkové ceny v průběhu realizace obchodu s nemovitou věcí
3. modelová situace "klient vlastní nemovitou věc a nabízí ji k nájmu nemovité věci"
Autorizovaná osoba připraví minimálně 2 odlišná zadání, z nichž 1 zadání si uchazeč vylosuje.
Příklady k zadání:
- nabídka k (např. dlouhodobému) nájmu bytu ..... o rozloze .....lokalita .....
- nabídka k nájmu (např.kancelářských) prostor o rozloze ..... m2 v (např. v obchodním centru)... v lokalitě......
- apod.
Pozn.: na místa v textu výše označená .....(tečkami) autorizovaná osoba doplní konkrétní parametry.
Na 3. modelové situaci nebudou znovu ověřována kritéria, které jsou součástí 1. a 2. modelové situace. Uchazeč u nich pouze předvede a vysvětí odlišnosti při nájmu nemovité věci.
Uchazeč na 3. modelové situaci předvede případně dle stanoveného způsobu ověření i vysvětlí procesy a činnosti realitního zprostředkovatele.
Tyto činnosti a procesy vycházejí z kompetencí a kritérií standardu:
a) navrhne využití vhodných marketingových nástrojů pro realizaci nájmu
b) stanoví obvyklou výši nájemného s využitím znalostí aktuálních tržních cen nemovitých věcí v dané lokalitě, případně s využitím dalších postupů (například s využitím cenových map) a s ohledem na skutečný stav nemovité věci
4. modelová situace "klient si vybral nemovitou věc, na které vázne věcné břemeno, zástavní právo; která je dotčena sporným vlastnictvím, dědictvím, exekucí"
Uchazeč na 4. modelové situaci vysvětlí procesy a činnosti realitního zprostředkovatele.
Tyto činnosti a procesy vycházejí z kompetencí a kritérií standardu:
a) uvede minimálně 1 rozdíl v užívání nemovité věci oproti užívání nemovité věci, na které vázne věcné břemeno, zástavní právo; která je dotčena sporným vlastnictvím, dědictvím, exekucí.
Ke splnění tohoto kritéria stačí uvede-li uchazeč minimálně 1 rozdíl v užívání nemovité věci oproti užívání nemovité věci zatížené buď věcným břemenem, nebo zástavním právem, nebo která je dotčena sporným vlastnictvím, nebo dědictvím, nebo exekucí.
b) popíše možný postup získání hypotečního úvěru při zatížení nemovité věci zástavním právem ve prospěch jiné banky
Uchazeč může:
- mimo písemný test použít při zkoušce vlastní výpočetní techniku
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl", pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí. Pokud uchazeč výsledné hodnocení odmítne podepsat, uvede předseda komise tuto skutečnost do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 2 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Vyšší odborné vzdělání v oblasti práva nebo stavebnictví nebo ekonomiky a obchodu a alespoň 5 let odborné praxe v oboru činnosti realitního zprostředkovatele.
- Vysokoškolské vzdělání nejméně bakalářského studijního programu se zaměřením na právo nebo stavebnictví nebo ekonomiku a obchod a alespoň 5 let odborné praxe v oboru činnosti realitního zprostředkovatele.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo pro místní rozvoj, www.mmr.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Zkušební místnost se stoly a židlemi
- Výpočetní technika vybavená operačním systémem, textovým editorem, tabulkovým procesorem a softwarem pro tvorbu prezentací a editaci fotografií, s připojením k internetu a tiskárnou
- Příslušná platná legislativa z oboru (úplná znění požadovaných předpisů, popřípadě směrnic v platném znění) v listinné podobě, nebo v elektronické podobě
- Typová stavební dokumentace pro modelové situace
- 10 editovatelných fotografií v elektronické podobě
- Vzorová smluvní dokumentace (zprostředkovatelská smlouva, nájemní smlouva, kupní smlouva, zástavní smlouva s hypoteční bankou)
- Etický kodex CEPI
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 15 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přípravu a přestávky) je 3 až 5 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut). Doba trvání písemného testu je 45 minut.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Asociace realitních kanceláří České republiky (ARK ČR), Ing. arch. Jan Borůvka, CIPS
NAXOS a. s., Mgr. Miroslav Hájek
Na tvorbě se dále podílelo:
Ministerstvo pro místní rozvoj