Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Platnost standardu: | Od 26.7.2016 do 6.12.2020 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | |||||||||||||||||||||
Práce s technickou dokumentací při opravě karoserí osobních automobilů
|
3 | |||||||||||||||||||||
Charakteristika materiálů používaných při výrobě karoserií a popis jejich vlastností
|
3 | |||||||||||||||||||||
Popis zpracování kovových a nekovových materiálů používaných na karoseriích
|
3 | |||||||||||||||||||||
Provádění strojního zpracování plechů při opravách karoserií
|
3 | |||||||||||||||||||||
Demontáž a montáž dílů při opravách karoserií
|
3 | |||||||||||||||||||||
Výměna a slícování šroubovaných dílů karoserie
|
3 | |||||||||||||||||||||
Oprava poškozených dílů karoserie
|
3 | |||||||||||||||||||||
Výměna určeného svařovaného dílu karoserie
|
3 | |||||||||||||||||||||
Provádění vnitřní a vnější povrchové úpravy opravované části karoserie
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=2402&kod_sm1=37).
Vstupním předpokladem je svářečský průkaz Z-M 1, ZK 135 W 01
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
- dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
- nakládání s nebezpečnými odpady
- kvalitu odvedené práce
- pochopení a dodržování technologických postupů dle dokumentace výrobce vozidla
- plnění časových norem oprav dle dokumentace výrobce vozidla
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí:
Oprava poškozených dílů karoserie - autorizovaná osoba určí díl s úměrnou časovou náročností
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou minimálně ze 2 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s výučním listem v oboru vzdělání zaměřeném na konstrukci a opravy karoserií motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti oprav karoserií, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o autorizaci.
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských nebo vzdělávacích činnostech v oblasti oprav karoserií, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o autorizaci.
- Vyšší odborné vzdělání zaměřené na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských nebo vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav karoserií, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání zaměřené na konstrukci motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských nebo vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav karoserií, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Požadavky na materiálně-technické zázemí:
Dílenské prostory, které splňují podmíky výrobců na karosářské opravy motorových vozidel
Elektronická příručka pro karosářské opravy motorových vozidel
Elektronický katalog náhradních dílů
Přístup do systému aktualizace technické dokumentace
Základní ruční,elektrické a pneumatické dílenské nářadí pro opravy karoserií
Návody k obsluze pro jednotlivé přístroje a nářadí
Svařovací zařízení CO2 i pro hliník, zařízení pro oboustranné bodové svářování s možností připojení spotovacího zařízení
Spotovací zařízení
Havarované osobní vozidlo
Havarovaná karoserie
Zařízení pro seřízení světlometů
Speciální nářadí a přípravky určené k demontážním, montážním a seřizovacím pracím šroubovaných dílů karoserie
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 20 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 22 až 24 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška je rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Renocar, a. s.
Horácké autodružstvo Velké Meziříčí
Doktor Důlek, s. r. o.
Würth, spol. s r. o.
SAČR
ISŠA Brno