Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo pro místní rozvoj | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Platnost standardu: | Od 5.9.2018 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aplikace právních předpisů týkajících se společenství vlastníků bytových jednotek
|
5 | |||||||||||||||||||||
Vedení administrativy a práce s výpočetní technikou
|
5 | |||||||||||||||||||||
Zajišťování provozu bytového domu
|
5 | |||||||||||||||||||||
Příprava a kompletace podkladů a dokladů pro zaúčtování
|
5 | |||||||||||||||||||||
Zhotovení ročního vyúčtování provozu bytového domu
|
5 | |||||||||||||||||||||
Uplatňování a dodržování zásad bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci a požární ochrany
|
5 | |||||||||||||||||||||
Stanovení cílů energetického managementu
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
V průběhu zkoušky bude autorizovaná osoba sledovat komunikativní dovednosti uchazeče a správné používání odborné terminologie a výsledek sledování se promítne do výsledného hodnocení.
Praktické ověřování se děje formou případové studie, pro písemnou zkoušku lze využít i formu testu.
Písemný test může být použit pouze u kompetencí Aplikace souvisejících právních předpisů, kritéria a) a b), Příprava účetních a daňových dokladů, kritéria a), b), c) a d), Aplikace zásad bezpečnosti práce a požární ochrany, kritéria a) a b). U ostatních kritérií ověřovaných písemně i ústně musí být použita forma otevřených otázek.
Jestliže si autorizovaná osoba zvolí pro písemné ověřování kompetencí formu testu, platí níže uvedená pravidla pro aplikaci písemných testů. Písemný test však nemůže být jediným způsobem ověřování odborných kompetencí v rámci profesní kvalifikace.
Pravidla pro aplikaci písemných testů jako způsobu ověřování:
Soubor otázek pro tyto testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Přitom musí splňovat následující pravidla:
A. Testy pro uchazeče musí vycházet z dostatečně rozsáhlého souboru otázek, aby bylo umožněno připravit několik desítek různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce je nezbytné ověřit všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence či kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium, u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit, alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění je považováno 75 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Testové otázky budou uzavřené, sestavené ze čtyř odpovědí, z nichž právě jedna je správná. Všechny otázky jsou bodově rovnocenné. Rozsah testu je 40 otázek.
Zastoupení jednotlivých oblastí dle způsobilostí:
Orientovat se v ustanovení občanského zákoníku týkajících se společenství vlastníků a bydlení - 25% otázek
Charakterizovat základní principy společenství vlastníků - 25 % otázek
Vysvětlit základní pojmy zákona o účetnictví - 10 % otázek
Vysvětlit vazby mezi účetním a daňovým systémem - 10 % otázek
Popsat náležitosti daňového dokladu - 8 % otázek
Charakterizovat Fond oprav, jak se tvoří a používá - 10 % otázek
Prokázat znalost základní legislativy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO) - 6% otázek
Charakterizovat pravidla pro školení zaměstnanců - 6 % otázek
Autorizovaná osoba si zároveň pro zkoušku připraví soubor 6 případových studií, které je nutno použít pro ověření uvedených kompetencí: Aplikace souvisejících právních předpisů, kritéria c) a d), Vedení administrativy prostřednictvím výpočetní techniky, Zajišťování provozu bytového domu, kritéria c) a e), Příprava účetních a daňových podkladů, kritérium e), Zhotovení ročního vyúčtování provozu bytového domu, kritéria c), d), e), Stanovení cílů energetického managementu, kritérium b).
Uchazeč si vylosuje jednu případovou studii, kterou zpracuje a vysvětlí. Autorizovaná osoba má možnost pokládat doplňující otázky. Řešení případové studie je součástí zkoušky a probíhá ve zkušební místnosti v den konání zkoušky. Čas na samotné řešení případové studie je 45 až 120 minut.
V případě, že autorizovaná osoba zvolí pro ústní ověřování formu vylosovaných otázek, musí dodržet následující pravidla.
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek:
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí být splněny následující dvě podmínky:
A. Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
B. Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
AZ-MAN, s. r. o.
Commco, s. r. o.
ACKL, a. s.
Byty-reality, s. r. o.
COM-SEC, s. r. o.
CZ-MAN, s. r. o.
SCT, s. r. o.
Toffin plus, s. r. o.