Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Autotronik | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci nákladních automobilů a autobusů se zaměřením na elektrická, pneumatická a hydraulická schémata, dílenské a svolávací akce, software řídících jednotek
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrotechnice a elektronice používané na nákladních vozidlech a autobusech včetně měření jednotlivých veličin
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v měření strojních součástí, lícování a vymezování vůlí nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukčních systémech nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace ve fyzikálních základech konstrukce nákladních vozidel a autobusů se zaměřením na rozměry, zatížení náprav, jízdní odpory a stabilitu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v provozně ekonomických parametrech nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Demontáž, montáž a dignostika jednotlivých skupin kinematického řetězce nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání hlavního napájecího elektrického obvodu nákladních vozidel a autobusů, jeho zapojení a propojení s alternátorem, akumulátorem a spouštěčem
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika elektrické instalace nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika pohonných jednotek nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika automatizovaných systémů ovládání převodovek nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika systémů pro snižování emisí nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika systému dodávky stlačeného vzduchu nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika brzdových systémů nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika systémů pneumatického pérování nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika systémů řízení více náprav nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika nákladních vozidel a autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas)
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika systémů komunikace podvozků a nástaveb nákladních vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika specifických systémů autobusů
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – https://nsp.cz/jednotka-prace/autotronik#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „C+E“ nebo „D+E“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů dle technické dokumentace výrobce
plnění časových norem oprav dle technické dokumentace výrobce
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí:
Navazující kroky technologických postupů diagnostiky a oprav z různých kompetencí budou ověřovány v rámci jedné opravy, autorizovaná osoba určí typ nákladního vozidla nebo autobusu.
Diagnostika brzdových systémů nákladních vozidel a autobusů
a) až f) autorizovaná osoba nasimuluje závadu formou výměny dílu za vadný nebo přerušením vedení nebo uvolněním spoje atd.
Diagnostika systémů pneumatického pérování nákladních vozidel a autobusů
a), c) autorizovaná osoba nasimuluje závadu formou výměny dílu za vadný nebo přerušením vedení nebo uvolněním spoje atd.
Diagnostika systémů řízení více náprav nákladních vozidel a autobusů
a), b) autorizovaná osoba nasimuluje závadu formou výměny dílu za vadný nebo přerušením vedení nebo uvolněním spoje atd.
Diagnostika zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů.
a) autorizovaná osoba nasimuluje závadu formou výměny dílu za vadný nebo přerušením vedení nebo uvolněním spoje atd.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských činnostech v oblasti oprav nákladních vozidel a autobusů nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti oprav nákladních vozidel a autobusů.
Vyšší odborné vzdělání zaměřené na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských činnostech v oblasti oprav nákladních vozidel a autobusů nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti oprav nákladních vozidel a autobusů.
Vysokoškolské vzdělání zaměřené na konstrukci motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských činnostech v oblasti oprav nákladních vozidel a autobusů nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti oprav nákladních vozidel a autobusů.
Profesní kvalifikace 23-126-M Autotronik/autotronička nákladních vozidel a autobusů+ střední vzdělání s maturitní zkouškou a minimálně 5 let odborné praxe v oblasti oprav nákladních vozidel a autobusů.
Další požadavky:
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor/lektorka dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Dílenské prostory, které splňují podmínky kladené výrobcem na servis, údržbu a opravy nákladních vozidel a autobusů a odpovídají platným bezpečnostním a hygienickým předpisům.
- Ochranné pracovní pomůcky
- Elektronická příručka pro opravy
- Elektronický katalog náhradních dílů
- Přístup do systému aktualizace technické dokumentace
- Základní ruční, elektrické a pneumatické dílenské nářadí
- Zdvihací a manipulační zařízení
Minimálně jedno zkušební nákladní vozidlo a zkušební autobus s těmito systémy: regulace sklonu světlometů, blokace startování, turbodmychadlo s proměnlivou geometrií, systém automatizovaného řazení rychlostních stupňů, systém vstřikování močoviny, EGR, filtr pevných částic, systém dodávky stlačeného vzduchu, pohonem na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas), pneumatický elektronicky ovládaný systém brzd, systém zastávkové brzdy, pneumatický systém pérování včetně specifické funkce „pokleknutí", systém řízení více náprav
- Diagnostické zařízení pro kontrolu systémů vozidel
- Multimetr, osciloskop
- Diagnostické zařízení palivového systému na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas)
- Zařízení pro sériovou diagnostiku
- Diagnostické zařízení brzdových systémů
- Zařízení pro paralelní diagnostiku
- Zařízení pro měření geometrie nákladních vozidel a autobusů
- Zařízení pro diagnostiku klimatizace autobusů
- Speciální dílenské nářadí včetně měřidel doporučených výrobci vozidel
- Válcová zkušebna brzd
- Zařízení pro měření emisí
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 16 až 20 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška musí být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
SCANIA
IVECO Moravia
PAS Zábřeh
ContiTrade Services
ISŠA Brno