Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Technik autoservisu | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v informačních systémech souvisejících se servisem osobních automobilů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrotechnice a elektronice osobních automobilů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci osobních automobilů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základních postupech při opravách osobního automobilu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komunikace servisního poradce se zákazníkem
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základních procesech příjmu vozidla do opravy
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v časovém plánu opravy vozidla
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v předání vozidla po opravě a nabídka dalších služeb a produktů autoservisu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalkulace opravy při řešení pojistné události
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace ve vybraných ustanoveních občanského zákoníku v souvislosti s opravami vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace ve zpětné vazbě spokojenosti zákazníka s činností autoopravny
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/technik-autoservisu#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem je předložení platného oprávnění k řízení vozidel skupiny „B“.
Autorizovaná osoba bude předem informovat uchazeče o typu informačního systému pro zpracování zakázek, na kterém bude probíhat ověřování kompetencí.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
komunikaci a vystupování
kvalitu odvedené práce
Specifikace podmínek ověřování některých kritérií u odborných kompetencí:
U odborné kompetence Komunikace servisního poradce se zákazníkem autorizovaná osoba připraví pět zadání.
U odborné kompetence Komunikace servisního poradce se zákazníkem – jedná se o komunikaci v následujících situacích: objednání vozidla na servis nebo příjem vozidla nebo řešení reklamace nebo nabídka doplňkových služeb nebo jednání o ceně opravy atd., zkouška bude organizována jako ústní či písemná forma komunikace v rozsahu běžně vznikajících situací při opravách vozidel, zadání scénáře bude provedeno ústně zkušební komisí, roli zákazníka sehraje jeden z členů zkušební komise, komise bude hodnotit obecně komunikační schopnosti uchazeče, autorizovaná osoba si připraví minimálně 5 zadání ke každému komunikačnímu, prakticky ověřovanému kritériu
U odborné kompetence Orientace v informačních systémech souvisejících se servisem osobních automobilů, kritérium d) Orientovat se v časových normách oprav a v expertním výpočtovém systému - uchazeč na základě pokynu zkušební komise vyhledá v časových normách časový rozsah zadané opravy, totéž provede pomocí expertního výpočtového systému na základě zadaných podkladů.
U odborné kompetence Orientace v časovém plánu opravy vozidla, kritérium c) Naplánovat postup opravy mezi jednotlivé mechaniky dle jejich specializace - uchazeč zpracuje časový harmonogram opravy a rozdělí činnosti mezi jednotlivé mechaniky na základě jejich specializace a návazných kroků opravy s ohledem na časovou efektivitu opravy a manipulaci s vozidlem.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
ISŠA Brno
Porsche InterAuto CZ
Auto Unger
Renault ČR