Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Stavebnictví, geodézie a kartografie | |
Povolání: | Pracovník údržby a technického dozoru | |
Platnost standardu: | Od 30.8.2023 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nanášení omítek a finální povrchové úpravy stavebních ploch
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Nanášení malířských nátěrů štětkou, štětcem a válečkem
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění a opravy nátěrů na kov, dřevo a jiné podklady
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Zajištění a koordinace outsourcovaných servisních zásahů
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Vedení evidence revizí, servisních zásahů a oprav
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP -
https://www.nsp.cz/jednotka-prace/pracovnik-udrzby-a-techni#zdravotni-zpusobilost
Zkouška probíhá následujícím způsobem:
Den 1.
Nanášení omítek a finální povrchové úpravy stavebních ploch: zkoušející ověří veškeré teoretické znalosti v rámci kompetence. Na níže specifikovaném pracovišti provede uchazeč veškeré úkony vedoucí k úspěšnému nánosu omítky (tj. příprava podkladu - odstranění přesahujícího zdiva a očištění zdiva od nečistot, namíchání omítkové směsi, nanesení omítky, příprava štukovací směsi, štukování, kontrola rovnosti). Uchazeč u zkoušky omítne a naštukuje dva kusy neomítnuté zdi o rozměrech 2 m2.
Provádění a opravy nátěrů na kov, dřevo a jiné podklady: Zkoušející ověří veškeré teoretické znalosti v rámci kompetence. Na níže specifikovaném pracovišti provede uchazeč veškeré úkony vedoucí k novému nátěru dřevěného předmětu (např. výplně zábradlí) a úkony vedoucí k opravě nátěru kovového předmětu (např. konstrukce zábradlí) o rozměru 1 m2.
Den 2.
Nanášení malířských nátěrů štětkou, štětcem a válečkem: Zkoušející ověří veškeré teoretické znalosti v rámci kompetence. Na stejném pracovišti, jako v případě zkoušení kompetence (Nanášení omítek a finální povrchové úpravy stavebních ploch), provede uchazeč veškeré úkony vedoucí k úspěšnému nátěru omítnuté části (tj. namíchání barvy, příprava podkladu - odstranění nečistot a nanesení penetrace, nanesení nátěru). Uchazeč při zkoušce připraví a nanese nátěrovou hmotu na omítnuté a naštukované části zdi o rozměru 2 m2.
Vedení evidence revizí, servisních zásahů a oprav: Zkoušející ověří znalost metrik servisních zásahů: datum zadání, stav (hotovo, nezahájeno, probíhá), datum a čas zahájení prací, datum a čas ukončení prací, popis prováděné práce, použitý materiál, náklady na materiál, počet hodin strávených úkolem, vykonavatel (interní/externí), cena za úkon (v případě externího vykonavatele). Na PC vytvoří tabulku, obsahující výše zmíněné metriky. Provede zkušební zápisy pro všechny provedené praktické zkoušky (běžné nahazování, omítání a štukování stavebních ploch; provádění malířských nátěrů; provádění laků a nátěrů na kov a dřevo)
Zajištění a koordinace outsourcovaných servisních zásahů: Zkoušející předá uchazeči inventární kartu majetku (typického pro maloobchodní provoz, např. podlahový mycí stroj) a popis závady (lze použít i imaginární). Úkolem uchazeče je zjistit, zda je možné žádat o záruční servis, nebo je nutné využít pozáručního servisu. V případě záručního servisu zjistí časové možnosti dodavatele a zapíše do evidence servisních zásahů a oprav. V případě pozáručního servisu zjistí na internetu nejvhodnější servisní společnost (tj. s nejlepšími referencemi, nejkratší vzdáleností a nejnižšími náklady na opravu), zjistí časové možnosti dodavatele a zapíše do evidence servisních zásahů a oprav.
Den 1. a 2. od sebe dělí minimálně 10 dní a to z technologických důvodů (tuhnutí omítkové směsi před následným nátěrem).
Dále je nutno sledovat samostatnost rozhodování a schopnost zvolit nejvhonější řešení vzhledem k řešenému úkonu. Při provádění praktických zkoušek je potřeba klást důraz na bezpečné provádění všech úkonů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.