Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | |
Povolání: | Autoelektrikář | |
Platnost standardu: | Od 18.8.2021 do 27.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 16.12.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP, PO, ochrany zdraví, životního prostředí a právních předpisů při opravách silničních motorových vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci silničních motorových vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrotechnice a elektronice používané v silničních motorových vozidlech včetně měření jednotlivých veličin
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Demontáž a montáž souvisejících mechanických celků silničních motorových vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrických a elektronických systémech palubní sítě silničních motorových vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a ověření správné funkce palubní sítě silničních motorových vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika závad a opravy palubní sítě silničních motorových vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola a nastavování parametrů řídících jednotek palubní sítě silničních motorových vozidel
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením. (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/autoelektrikar#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem je řidičské oprávnění skupiny "B".
V průběhu praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů podle dokumentace výrobce vozidla
plnění časových norem oprav podle dokumentace výrobce vozidla
Konkretizace podmínek pro praktické ověřování odborných způsobilostí:
U odborných způsobilostí Orientace v elektrotechnice a elektronice používané v silničních motorových vozidlech včetně měření jednotlivých veličin, Demontáž a montáž souvisejících mechanických celků silničních motorových vozidel, Orientace v elektrických a elektronických systémech palubní sítě silničních motorových vozidel, Diagnostika a ověření správné funkce palubní sítě silničních motorových vozidel, Diagnostika závad a opravy palubní sítě silničních motorových vozidel, Kontrola a nastavování parametrů řídících jednotek palubní sítě silničních motorových vozidel se praktické předvedení realizuje minimálně na dvou zkušebních osobních automobilech s libovolnou kombinací následující úrovně výbavy - airbag, elektrické stahování oken, automatická převodovka, pohon všech kol, elektronický brzdový systém, komfortní systém osvětlení, halogenová nebo xenonová světla, zážehový hnací agregát odpovídající emisní normě EURO 5 a výše nebo vznětový hnací agregát odpovídající emisní normě EURO 5 a výše, kamera a radar pro asistenční systémy
Ústní ověřování bude probíhat formou odpovědí na otevřené otázky, uchazeč může využít písemnou přípravu (schémata, nákresy a poznámky připravené v době 45 minutové přípravy na zkoušku). Při ověřování splnění kritérií založených na formě praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění a ke kvalitě montážních a servisních úkonů.
Uchazeč si ke zkoušce přinese vlastní pracovní oděv a pracovní obuv.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR Turnov
ISŠA Brno
Jan Slanina Radostice, OSVČ
Stroje Polák, Rajhrad u Brna