Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo práce a sociálních věcí | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Povolání: | Pečující osoba o dítě v dětské skupině | |
Platnost standardu: | Od 28.9.2021 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Poskytování první pomoci dítěti/dětem
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v běžných onemocněních dětského věku, epidemiologii a hygieně
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v somatologii člověka se zaměřením na dětský věk
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Bezpečná manipulace s kojencem od 6 měsíců věku
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Vedení dítěte k hygienickým návykům
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování zásad zdravého životního stylu podle věku dítěte
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování znalostí o vývojových etapách a podpora sociálně emočního vývoje dítěte v raném věku
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Dodržování etických principů při práci chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v podmínkách poskytování služby péče o dítě v dětské skupině
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v provozních a hygienických pravidlech při práci s dětmi v dětské skupině
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována. Pro výkon povolání je nutno splňovat požadavek na zdravotní způsobilost dle § 5b zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Uchazeč musí být bez logopedické vady.
Zkouška probíhá v českém jazyce.
Tato profesní kvalifikace je zaměřena na péči o děti od 6 měsíců do zahájení povinné školní docházky, s důrazem na péči o děti do 3 let. Všechna kritéria musí být zkoušena vzhledem k tomuto věkovému rozpětí dětí, zvláštní pozornost je třeba věnovat věkové kategorii dětí do 3 let a zejména 6-12 měsíců.
Pro ověření kompetence „Uplatňování metod a forem výchovné péče s ohledem na věk dítěte/dětí, kritérium a) uchazeč na základě zadání autorizované osoby zpracuje písemnou přípravu výchovného celku v rozsahu minimálně dvou normostran A4, která bude obsahovat:
název,
výchovný/é cíl/e,
počet dětí,
pomůcky potřebné pro realizaci jednotlivých aktivit,
popis jednotlivých aktivit,
časovou dotaci.
Do výchovného celku budou zařazeny minimálně 3 aktivity různorodého zaměření (např. motivační, pohybové, tvořivé). Pokud se autorizovaná osoba s uchazečem nedomluví ohledně termínů jinak, zadá autorizovaná osoba uchazeči nejpozději 14 dní před zahájením zkoušky písemnou přípravu s výše uvedenou osnovou pro ověření kompetence „Uplatňování metod a forem výchovné péče s ohledem na věk dítěte/dětí“ a uchazeč předloží písemnou přípravu nejpozději 7 dní před termínem zkoušky.
Autorizovaná osoba si pro každé kritérium, kde je vyžadováno zadání konkrétní modelové situace/situací, připraví soubor minimálně 10 různých modelových situací, které budou zahrnovat všechny věkové kategorie sledovaného období věku dítěte a příklady pro věkově homogenní a heterogenní skupinu.
Konkrétní příklad modelové situace pro ověření odborné způsobilosti bude vždy obsahovat specifikaci věku dítěte/dětí, jejich počet, prostředí, případně další okolnosti dle charakteru daného kritéria. Pokud není dále uvedeno jinak, bude každá modelová situace zahrnovat alespoň dvě varianty věku dítěte/dětí, a to dítě/děti mladší 1 roku a dítě/děti starší.
Bližší pokyny pro realizaci zkoušky a hodnocení vybraných odborných kompetencí a kritérií hodnocení:
U odborné kompetence Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů
kritérium a) příklady možných prostředí péče: koupelna, jídelna, dětská herna, zahrada, hřiště, park, ulice
kritérium b) příklady možných úrazů: popálení, tonutí, pád z výšky, otrava, dopravní úrazy
U odborné kompetence Poskytování první pomoci dítěti/dětem
kritéria a), b), c) budou ověřena formou praktického řešení modelových situací, slovní popis a doplnění budou využity jen tam, kde není praktické předvedení možné. Uchazeč bude postupně řešit bez přípravy tři modelové situace (ze souboru minimálně 10 různých) s cílem zachránit dítěti život. Zadání bude co nejkonkrétnější, kde je to možné, autorizovaná osoba situaci nepopisuje, ale předvede, nasimuluje. Jedná se např. o bezvědomí, epileptický záchvat, úrazy hlavy, popálení, opaření, tonutí, pády, zasažení elektrickým proudem, dušení, požití drobných předmětů, zlomeniny a krvácení, otravy, poleptání, bodnutí hmyzem a alergické reakce, poranění domácím zvířetem, přehřátí. K předvedení řešení situace bude uchazeč využívat resuscitační model miminka nebo resuscitační model dítěte (juniora) a další zdravotnický materiál
U odborné kompetence Orientace v somatologii člověka se zaměřením na dětský věk
kritérium b) dle slepé mapy lidského těla určí uchazeč tři orgány a obecně popíše jejich funkci a význam
U odborné kompetence Bezpečná manipulace s kojencem
kritérium b) s využitím modelu miminka předvede uchazeč bezpečnou manipulaci s dítětem v situaci: zvedání z podložky, zvedání dítěte z polohy na bříšku, způsoby chování a nošení dítěte ve věku 6 měsíců v náručí, předávání dítěte. Uchazeč dále předvede zvedání a pokládání dítěte od 9 měsíců věku, nošení dítěte i způsoby předávání dítěte
U odborné kompetence Vedení dítěte k hygienickým návykům
kritérium b) bude připraven soubor minimálně 10 příkladů k ověření kritéria
U odborné kompetence Uplatňování zásad zdravého životního stylu podle věku dítěte
kritérium b) uchazeč doplní do jídelníčku sestaveného autorizovanou osobou (pro dítě dané věkové kategorie na tři dny) celkem 5 jídel
U odborné kompetence Uplatňování metod a forem výchovné péče s ohledem na věk dítěte/dětí
kritérium a) uchazeč uvede specifika výchovy dítěte v dětské skupině. Představí připravený výchovný celek. Prakticky předvede komisí vybranou část připraveného výchovného celku s využitím donesených vlastních pomůcek
kritérium b) bude ověřováno formou otevřených testových otázek
kritérium c) vysvětlí význam hry a uvede 6 různých typů her pro vylosovanou věkovou kategorii. Prakticky předvede ukázku 1 řízené hry, bude se jednat o jinou věkovou kategorii než v kritériu a)
kritérium e) bude připraven soubor minimálně 10 modelových situací. Uchazeč za využití daných pomůcek (přírodniny, předměty denní potřeby, výtvarné potřeby, kostky, maňásek/loutka, knížky a leporela) navrhne vhodnou aktivitu, způsob využití pomůcek podle vylosovaného zadání. (Příklad možných prostředí a situací: první seznámení s dítětem, nečekaný zástup za nemocnou pečující osobu v dětské skupině)
U odborné kompetence Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska
kritérium d) bude připraven soubor minimálně 10 příkladů k ověření kritéria (možné příklady: práce se vzdorovitým, hyperaktivním, agresivním, neposlušným dítětem). Uchazeč si z nich vylosuje tři příklady, ke kterým navrhne vhodná řešení dané situace
U odborné kompetence Uplatňování znalostí o vývojových etapách a podpora sociálně emočního vývoje dítěte v raném věku
kritérium c) různými vývojovými etapami v raném věku se rozumí věk kojenecký s rozlišením vývoje v 6., 9. a 12. měsíci, věk batolecí s rozlišením vývoje ve věku do 18 měsíců, do dovršení 2. a 3. roku věku dítěte a předškolní věk. Uchazeč zodpoví minimálně 3 otázky pro různé vývojové etapy
U odborné kompetence Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v dětské skupině
kritérium b) jedná se o systém evidence dětí obsahující všechny informace nezbytné k zajištění péče o děti, administrativu, archivaci dokladů o dětech v péči
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek:
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků stanovených v hodnoticím standardu u každého uchazeče. Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků stanovených v hodnoticím standardu.
Pravidla pro aplikaci písemných testů jako způsobu ověřování:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí splňovat následující pravidla: Pokud není pro kritérium uvedeno jinak, ověřuje se formou otevřených otázek, uzavřených otázek s jednou správnou odpovědí, případně formou souhlasu/nesouhlasu s tvrzením.
Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo umožněno řádově několik desítek různě sestavených testů.
Při každé zkoušce musí být u každého uchazeče ověřeny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé odborné způsobilosti nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující tři podmínky:
Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje minimálně 15 otázek.Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň 5 otázek.Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Na tvorbě standardu se podíleli
Na tvorbě se podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo zdravotnictví
Domestica, spol. s. r. o.