Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo vnitra | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Právo, právní a veřejnosprávní činnost | |
Povolání: | Strážný | |
Platnost standardu: | Od 19.6.2009 do 23.1.2013 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 2 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění ochrany a ostrahy majetku a osob
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Obsluhování technických bezpečnostních systémů
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování zásad součinnosti se složkami integrovaného záchranného systému, zejména s Policií ČR a vymezenými osobami
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Aplikování právních základů bezpečnostní činnosti
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola osob a vozidel na vrátnicích a branách
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrolní činnost ve střežených objektech
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Dozor v objektech a na veřejných prostranstvích
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění jednoduchých úkonů k zajištění a obnovení bezpečnosti a ke snížení ztrát na majetku a zdraví osob
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Používání věcných bezpečnostních prostředků
|
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Vedení dokumentace o ostraze, kontrolách a poskytnutých službách
|
2 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba stanoví, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy. Dále zajistí a zveřejní místo konání zkoušky a další nezbytné organizační pokyny, stanoví, které pomůcky uchazeč při zkoušce nesmí, resp. smí používat.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm, organizací zkoušek a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP), požární ochrany (PO) a dalšími omezeními.
Zkouška má formu písemné zkoušky a kombinace praktické a ústní zkoušky.
Kritéria, u kterých je stanoven způsob prověření písemně (odborné způsobilosti: Provádění ochrany a ostrahy majetku a osob; Obsluhování technických bezpečnostních systémů; Uplatňování zásad součinnosti se složkami Integrovaného záchranného systému, zejména s Policií ČR a vymezenými osobami a Aplikování právních základů bezpečnostní činnosti), se prověřují písemnou zkouškou provedenou formou testu. Autorizovaná osoba sestaví test náhodným generováním ze souboru otázek a při přípravě testu zabezpečí vždy různé kombinace pořadí možných odpovědí pod písmeny a), b), c) u jednotlivých otázek. Aktuální soubor testových otázek bude spravován a v elektronické podobě uchováván autorizujícím orgánem. Autorizovaným osobám bude předán při autorizaci a dále při aktualizaci soubor testových otázek na datovém nosiči. Celkový počet otázek v testu musí být 30. Početní zastoupení jednotlivých okruhů otázek v testu je stanoveno klíčem, který je součástí souboru otázek. Určený člen komise poučí uchazeče o způsobu práce s testem před zahájením časového limitu.
Zadání testu včetně odpovědí uchazeče je součástí záznamu o průběhu a výsledku zkoušky a bude uchováváno v souladu s § 8 vyhlášky č. 208/2007 Sb. o podrobnostech stanovených k provedení zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
Ústní/praktická zkouška je založena na řešení konkrétních situací. Uchazeč musí vyřešit dvě typové situace vždy jednu ze skupiny A a jednu ze skupiny B ze souboru 30 typových situací. Aktuální soubor typových situací bude spravován a v elektronické podobě uchováván autorizujícím orgánem. Autorizovaným osobám bude předán při autorizaci a dále při aktualizaci soubor testových otázek na datovém nosiči. Typové situace jsou rozděleny do dvou skupin, kdy skupina A primárně ověřuje odborné způsobilosti: Kontrola osob a vozidel na vrátnicích a branách; Kontrolní činnost ve střežených objektech; Dozor v objektech a na veřejných prostranstvích a skupina B primárně ověřuje odborné způsobilosti: Provádění jednoduchých úkonů k zajištění a obnovení bezpečnosti a ke snížení ztrát na majetku a zdraví osob; Používání věcných bezpečnostních prostředků; odborná způsobilost Vedení dokumentace o ostraze, kontrolách a poskytnutých službách je ověřována u všech typových situací.
V průběhu zkoušky mohou členové komise klást doplňující otázky.
Výsledné hodnocení
Komise hodnotí uchazeče pro každou prověřovanou odbornou způsobilost. Hodnocení se stanoví zvlášť pro písemnou zkoušku (test) a zvlášť pro každé prověřované kritérium praktické a ústní zkoušky. Výsledky zaznamenává do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky.
K úspěšnému vykonání písemné zkoušky je nutné zodpovědět nejméně 80 %, to je 24 otázek správně. Úspěšné vykonání písemné zkoušky je podmínkou pro konání praktické a ústní zkoušky.
V praktické a ústní zkoušce musí být splněny všechny úkoly (otázky). Při plnění úkolu (odpovědi) se připouští dvě odchýlení. Za odchýlení se považuje, použití nesprávného výrazu nebo záměna pořadí činností, které nemají vliv na celkové provedení nebo výsledek prověřovaného kritéria.
Výsledné hodnocení pro danou odbornou způsobilost musí znít „vyhověl“ nebo „nevyhověl“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé způsobilosti. Návrh na výsledné hodnocení zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč vyhověl pro všechny způsobilosti, nebo „nevyhověl, pokud uchazeč pro některou způsobilost nevyhověl.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před tříčlennou zkušební komisí složenou z autorizovaných osob nebo zástupců autorizovaných osob právnické osoby.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Členové komise musí splňovat minimální kvalifikační požadavky:
Minimálně vysokoškolské vzdělání získané absolvováním studia v bakalářském studijním programu a minimálně 5 let praxe v oboru ostraha majetku a osob, z toho minimálně dva roky v posledních pěti letech před podáním žádosti o autorizaci.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, která nemá odbornou kvalifikaci podle příslušných ustanovení (viz část první, Hlava II, díl 1/§3/1b.) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) a přípravu zaměřenou na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin (doložit osvědčením).
- Členové komise musí mít nejméně základní dovednosti práce s počítačem a s internetem (doložit čestným prohlášením).
- Autorizovaná osoba musí být schopna organizačně a materiálně zajistit řádné konání zkoušky (doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Autorizovaná osoba zajistí materiálně technické zázemí v dále uvedeném rozsahu:
- PC umožňující absolvování písemného testu
- věcné prostředky
- texty právních předpisů, záznamní a ostatní pomůcky nezbytné pro práci komise a činnost uchazeče
Pokud žadatel navrhne při zkouškách využívat materiálně technické vybavení jiné organizace, přiloží k žádosti o autorizaci kopii smlouvy o jeho využívání nebo pronájmu.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 5 až 10 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Písemná zkouška trvá maximálně 45 minut. Praktická a ústní zkouška trvá maximálně 30 minut. Obě formy zkoušky absolvuje uchazeč v jednom dni.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnotící standard byl zpracován ve spolupráci se Sektorovou radou služeb a zástupci následujících institucí:
Asociace technických bezpečnostních služeb Gremium Alarm
Komora podniků komerční bezpečnosti ČR
Česká komora služeb ochrany majetku a osob
Security club – sdružení zaměstnavatelů
Asociace soukromých bezpečnostních služeb ČR
Bohemia – asociace detektivních a ochranných služeb ČR
Hospodářská komora ČR
Svaz průmyslu a dopravy ČR
Národní ústav odborného vzdělávání v Praze