Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Řízení provozu obchodně provozní jednotky a lidských zdrojů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit podstatu směrnic obchodně provozní jednotky a popsat způsoby jejich využití
|
Ústní ověření
|
b |
Navrhnout a popsat podstatu obchodní a marketingové strategie obchodně provozní jednotky, popsat jejich účel a strukturu pro dosažení stanovených cílů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Navrhnout a popsat efektivní personální strukturu s obsahovou náplní práce manažera prodeje s možností delegování pravomocí a odpovědnosti na podřízené pracovníky
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vysvětlit postupy při vedení a koordinaci zaměstnanců na dané pracovní pozici manažer prodeje, popsat a předvést způsoby rozdělování úkolů a způsob kontroly jejich plnění
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vysvětlit a předvést postup správné motivace a hodnocení zaměstnanců v obchodně provozní jednotce
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Předvést a popsat zásady efektivní komunikace při práci se zaměstnanci v obchodně provozní jednotce
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Vypracovat SWOT analýzu současné situace a pozici obchodně provozní jednotky a nabídku zboží a služeb
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Cenotvorba a vyúčtování tržeb dle vnitřních předpisů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vypočítat prodejní ceny z dodacího listu na základě vnitřních předpisů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Propočítat hodnoty celého dodacího listu a jeho kontrola na soupisku dodacích listů a řešit případné rozdíly v ceně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Přecenit zboží podle vnitřních předpisů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Provést kontrolu denní tržby
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Provést odvod tržby, popsat a vysvětlit princip vedení evidence trezoru
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Zpracovat finanční uzávěrku pokladny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Zpracovat výčetku hotovosti (bankovek a jiných cenin) na předepsaném tiskopise
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Uzavřít pokladnu včetně tisku dokladů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Sestavení objednávky podle nabídky dodavatelů a stavu zásob na prodejně a ve skladu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat vedení evidence o pohybu zboží v prodejně
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat vedení evidence o pohybu zásob ve skladu
|
Ústní ověření
|
c |
Vyhledat v katalogu nebo nabídkovém listu zboží od dodavatele
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Připravit podklady pro objednávku zboží, komunikovat s dodavateli
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Sestavit objednávku na zboží, jednat s dodavateli
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Přepočet cen zboží a služeb na cizí měnu při platbách na pokladnách
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Přepočítat cenu zboží na požadovanou zahraniční měnu
|
Praktické předvedení
|
b |
Manipulovat správně se zahraniční měnou na pokladně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
3 |
Vyplňování prodejní dokumentace, např. záručních listů, paragonů a příprava příslušných dokumentů v maloobchodní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vystavit předepsanou prodejní dokumentaci, např. záruční list, paragon, aj.
|
Praktické předvedení
|
b |
Poskytnout zákazníkovi informace ve spojitosti s prodejní dokumentací
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
3 |
Inventarizace zásob v obchodně provozní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Provést inventarizaci zásob podle zadaných kritérií a postupů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Porovnat fyzický stav zásob s účetním stavem zásob a zaznamenat zjištěné rozdíly
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat a předvést odstranění nedostatků zjištěných inventurou v souladu s platnými předpisy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Nabídka prodávaného zboží dle sortimentu s odbornou poradenskou službou
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zvolit postup předvedení a poskytnutí informací ke zboží či službě s ohledem na typ, věk, pohlaví zákazníka
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést zboží zákazníkovi a informovat zákazníka o vlastnostech zboží, jeho použití a ošetřování, vysvětlit přednosti zboží a možnosti substitutu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Předvést praktickou ukázku dodatečné nabídky (doplňkového sortimentu) a nabídku nových druhů zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Zodpovědět otázky ohledně funkce, provozu či případných problémů při používání zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Vyřizování dodávek zboží pro zákazníky ze skladů vč. zajišťování dopravy, dojednávání termínů dodání
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Přijmout objednávku zboží od zákazníka
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vyskladnit zboží zákazníkovi podle dodaných podkladů (prodejka)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Senzoricky zkontrolovat stav obalů vydávaného zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Předvést vedení základní evidence ve skladu a vyplňování příslušných tiskopisů písemnou a elektronickou formou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vyhotovit dokumenty spojené s objednávkou
|
Praktické předvedení
|
f |
Evidovat objednávky
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Pracovat se softwarovým vybavením pro zajištění objednávek
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Zorganizovat dodání zboží zákazníkovi ze skladu
|
Praktické předvedení
|
i |
Předvést balení zboží způsobem odpovídajícím druhu a vlastnostem zboží, včetně dárkového způsobu nebo podle přání zákazníka
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Přejímka, výkup, skladování, ošetřování zboží a manipulace se zásobami v obchodně provozní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Provést přejímku zásob kvalitativně, kvantitativně a sortimentně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Zkontrolovat doklady vázané na přejímku zásob (kvantitativně, kvalitativně)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vyhotovit a evidovat doklady spojené s řešením problémů vzniklých při přejímce zásob
|
Praktické předvedení
|
d |
Popsat způsob skladování a ošetřování zásob ve sféře oběhu v souladu s charakterem zásob (dodržování HACCP) podle sortimentu a podle zásad logistiky
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat manipulaci se zásobami podle charakteru sortimentu v souladu s hygienickými a bezpečnostními předpisy, předpisy na ochranu životního prostředí
|
Ústní ověření
|
f |
Předvést práci s přístroji, strojovým a jiným zařízením obchodně provozní jednotky
|
Praktické předvedení
|
g |
Pracovat s doklady spojenými s pohybem zboží na provozovně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Vedení administrativní dokumentace v obchodně provozní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat vedení povinné administrativy v obchodně provozní jednotce
|
Ústní ověření
|
b |
Vyplňovat základní formuláře (úraz na pracovišti, požární evidence, HACCP, evidence docházky, bezpečnost práce, evidence tržeb aj.)
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Jednání ve styku se zákazníky, obchodními partnery a kontrolními orgány v souladu s platnou legislativou
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyjmenovat podmínky a postupy reklamace zboží
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat a řešit různé situace při reklamaci zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vyjmenovat základní právní normy vztahující se k prodeji zboží a specifikovat jejich obsah
|
Ústní ověření
|
d |
Vyplnit příslušné doklady spojené s reklamací zboží podle platné legislativy
|
Praktické předvedení
|
e |
Předvést a popsat komunikaci se zákazníkem při stížnostech a reklamacích zboží v souladu s předepsanými normami
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Předvést a popsat řešení různých konfliktních situací při komunikaci se zákazníkem s ohledem na věk a typ zákazníka, formu prodeje a sortiment zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Kultivovaně komunikovat se zákazníkem v českém jazyce
|
Praktické předvedení
|
h |
Předvést a popsat profesionální jednání s kontrolními orgány v souladu s platnou legislativou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
i |
Dodržovat pravidla úspěšného prodeje při komunikaci se zákazníkem
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
j |
Předvést a popsat posilování kontaktů se zákazníky formou zákaznického klubu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
k |
Předvést a popsat posilování kontaktů se zákazníky formou sběru bodů a následné slevy na vybrané výrobky
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Orientace v příslušné oborové legislativě
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést zdroje přístupu k potřebné legislativě v elektronické nebo tištěné podobě
|
Ústní ověření
|
b |
Vyjmenovat a charakterizovat kontrolní orgány včetně jejich profesního zaměření
|
Ústní ověření
|
c |
Vysvětlit BOZP a PO, kontrolu a opatření kritických bodů (např. HACCP)
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Tvorba obchodních a finančních plánů v obchodně provozní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat peněžní toky v obchodně provozní jednotce a popsat důležitost cash-flow
|
Ústní ověření
|
b |
Vysvětlit postup pro zjištění jednotlivých nákladů obchodně provozní jednotky a navrhnout možná opatření k minimalizaci nákladů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat a sestavit finanční plán obchodně provozní jednotky pro následující období
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Zhodnotit způsoby cenotvorby obchodně provozní jednotky u nabízených výrobků
|
Praktické předvedení
|
e |
Provést a popsat zjednodušenou finanční analýzu provozovny (likvidita, rentabilita, zadluženost, ukazatele obratu, ukazatel aktivity)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potrvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/manazer-prodeje#zdravotni-zpusobilost). V případě, že bude uchazeč vykonávat zkoušku v potravinářském provozu, musí doložit i platný zdravotní průkaz.
Kritéria je nutno ověřovat v reálném provozu nebo ve cvičných prostorách pod dohledem autorizované osoby.
Kompetence Řízení provozu obchodně provozní jednotky a lidských zdrojů:
kritérium b) uchazeč před zahájením zkoušky obdrží podklady pro tvorbu obchodní a marketingové strategie.
Na základě těchto podkladů navrhne obchodní a marketingovou strategii obchodně provozní jednotky na roční období se zaměřením na sezónní období a významné dny v roce. Vysvětlí a popíše účel těchto akcí a jejich strukturu pro dosažení stanoveného indexu růstu.
kritérium c) a d) uchazeč před zahájením zkoušky obdrží personální podklady obchodně provozní jednotky. Na základě těchto podkladů zpracuje návrh směn a jejich obsazení tak, aby bylo zajištěno obsazení jednotlivých pozic v provozní době provozní jednotky, vysvětlí povinnosti zaměstnanců na jednotlivých pozicích, způsob předání těchto povinností podřízeným zaměstnancům a způsob kontroly plnění těchto povinností.
kritérium g) uchazeč před zahájením zkoušky obdrží podklady pro vytvoření strategické SWOT analýzy obchodně provozní jednotky. Uchazeč zpracuje analýzu se zaměřením na maximalizaci předností a minimalizaci nedostatků
v nabídce zboží a služeb provozní jednotky.
Kompetence: Tvorba obchodních a finančních plánů v obchodně provozní jednotce:
kritérium b) před zahájením zkoušky obdrží uchazeč „Výkaz hospodaření provozovny“ v tabulkové formě rozčleněné na nákladové a výnosové položky v syntetické a u vybraných nákladových položek i v analytické formě. Uchazeč u zkoušky na základě těchto údajů analyzuje předložené hospodaření a navrhne opatření k zabezpečení ziskového hospodaření.
Kritérium c) před zahájením zkoušky obdrží uchazeč základní ukazatele provozní jednotky za uplynulé období v tabulkové formě rozčleněné na nákladové a výnosové položky v syntetické a u vybraných nákladových položek i v analytické formě včetně výše tržeb. Uchazeč u zkoušky na základě těchto údajů zpracuje návrh ziskového obchodně finančního plánu na další období v členění rok, čtvrtletí, měsíc.
Kritérium d) při zkoušce uchazeč předvede výpočet prodejní ceny dvěma způsoby (pevná cena, procentní přirážka,) a vysvětlí výhody a nevýhody obou druhů cen.
Kritérium e) před zahájením zkoušky obdrží uchazeč základní ukazatele provozní jednotky za uplynulé období v tabulkové formě rozčleněné na nákladové a výnosové položky v syntetické a u vybraných nákladových položek i v analytické formě. Dále obdrží v tabulkové formě ukazatele pro výpočet zadaných analýz - výši tržeb, zásob, zisk, investice, celkové náklady, doba splatnosti faktur, doba obratu zásob, tak, aby uchazeč u zkoušky mohl na základě těchto údajů zpracovat finanční analýzu provozovny.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
COOP Jednota
Střední škola hotelnictví a gastronomie
Kaufland
Automotive Lighting