Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo dopravy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Povolání: | Obsluha železniční dopravní cesty | |
Platnost standardu: | Od 19.1.2010 do 6.7.2015 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v dokumentaci a v základních informacích železniční dopravy
|
3 | ||||||||||||||||||
Stavění jízdní cesty pro vlak a posun
|
3 | ||||||||||||||||||
Obsluha železničních návěstidel
|
3 | ||||||||||||||||||
Obsluha železničních výhybek
|
3 | ||||||||||||||||||
Obsluha zabezpečovacího a sdělovacího zařízení
|
3 | ||||||||||||||||||
Provádění posunu v dopravním obvodu s ručně ovládanými výhybkami a výkolejkami
|
3 | ||||||||||||||||||
Obsluha pomocných stavědel v železničních stanicích a vlečkách
|
3 | ||||||||||||||||||
Koordinace činnosti výhybkářů
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy. Dále stanoví, které pomůcky uchazeč při zkoušce smí používat.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a prokazatelně doložit absolvování Kabinetu bezpečnosti práce, jehož součástí jsou zejména podmínky pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, požární ochrany (PO) a poskytování první pomoci. Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?id_jp=100964&kod_sm1=14).
Kritéria by měla být pokud možno ověřována v navazujících činnostech s využitím daných technologických postupů zejména v oblasti obsluhy dopravní cesty.
Při ověřování kritérií formou praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů i k časovému hledisku zvládání operací.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard byl připraven Expertním týmem železničář (ETŽ), v němž byly zastoupeny:
Svaz dopravy České Republiky
Národní ústav odborného vzdělávání v Praze
Na tvorbě kvalifikačního standardu se dále podílely tyto subjekty:
České dráhy, a. s., GŘ
Třinecké železárny, a. s.
UNIPETROL doprava, a. s.
VIAMONT, a. s.
OKD Doprava, a. s.